Zwaar op trens...wellicht stang gewend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zwaar op trens...wellicht stang gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:25

Mijn pony komt van origine uit Hongarije. Zijn verleden ken ik niet, hij is zadelmak en ingereden naar Nederland gekomen.
Ook compleet verkeersmak,en hoogstwaarschijnlijk ingespannen gelopen in 2 span.

Ik rijd hem met een sweet iron bitje,een Billy-Allen(of nep,maar in elk geval met een 'rolletje').
Op zich neemt hij het bit goed aan,maar ik heb veel in mijn hand,zwaar,alsof hij er elk moment mee aan de haal kan en wil gaan.
Zelf rijd ik zoveel als kan met mijn zit en gewichtshulpen en ben ik zacht in de hand. Maar soms wordt hij zo heet,en als ik dan de teugel wat aanneem, voel ik hem eraan 'trekken'(neus naar voren halen).

Al met al denk ik....misschien is hij in Hongarije wel altijd met een stang bereden?
Wat mij op zich niet zo zou verbazen...
Is het dan een idee om dat ook eens te proberen,zoja,wat zou ik kunnen proberen?
Heb weleens vaker met stang gereden(een andalusier),heb zachte handjes dus ben geen ruk en pluk ruiter.

Maar misschien heeft iemand een ander idee?
Kaptoom heb ik ook liggen, en een s-hackamore..beiden nog niet geprobeerd.

even voor de duidelijkheid,ik ben niet het type"ik hang er een scherper bit in',of hulpteugels oid...

Tigra_

Re: Zwaar op trens...wellicht stang gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:42

En als je nu een ongebroken bit probeert? Dan heb je de hefboomwerking niet maar wel het voordeel dan het niet te bewegelijk is in de mond.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:55

Misschien is hem nooit geleerd het bit los te laten en is hij met harde hand gereden, gaat hij ook echt rennen als je zelf wat minder druk neemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:24

Als ik hem 'loslaat',dan gaat het wel. Alleen hij wordt sowieso snel rennerig/vluchterig. Ook rug wegdrukken e.d, wat natuurlijk ook rijtechnisch opgelost moet worden.
Ongebroken bit zou ik ook kunnen gebruiken ja.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:23

Een ongebroken bit ligt wel een stuk stiller in de mond, daarbij denk ik wel dat ieder paard moet kunnen loslaten zonder daarbij te veel van bijvoorbeeld tempo te veranderen. Meer met je zit werken en duidelijk zijn in je hulpen en iedere keer weer zelf loslaten, afremmen en weer loslaten. Heb je hem al lang?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:28

Ik zou mijn bitje niet veranderen, zodra hij wat meer op zijn achterhand komt zal het beter worden. Als hij idd in het span heeft gelopen is hij gewend te duwen met zijn voorkant. Al zijn kracht moest naar voren en onder het zadel moet hij van voren meer omhoog. Dat duurt een tijd voordat dat er een beetje in zit, maar als je het onder het zadel goed aanpakt, komt dat vanzelf :) Succes!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:33

ik ben ook geen voorstander van meteen een zwaarder bit.
Maar hier hebben we een hengst staan die op elke pony geilt. Die is niet te houden, enkel door de eigenaar (om met een zweepje in de hand)

Met rijden zet hij z'n kop erop en houd hij het bit vast en het is een groot lomp gevaar. Met dekken draagt hij altijd een stang (zo lomp dat hij is) Nu word hij ook gereden met een stang (door een zeer goede ruiter met stille hand!!) en hij probeert niet eens meer weg te rennen.

Maar hier spreek ik over een hengt met ballen en die stijf staat bij alles wat rond loopt :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:35

Wat zegt je instructeur ervan?
Wat denkt hij dat de reden is van het hangen?
Omdat je ook zegt dat hij zijn rug wegdrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:20

Het is niet zozeer hangen overigens,hij loopt niet met zijn hoofd omlaag te trekken.(hij heeft ook weinig te trekken want ik rijd vrij "los").
het is meer dat hij dit bit niet zo fijn aanneemt en wat zwaar is(gut,ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen...).
daardoor dacht ik, misschien heeft dat iets te maken met het feit dat hij ingespannen gelopen heeft.

ik rijd hem zelf nog niet zoveel,als ik al rijd,is het vooral buiten. bijrijdster rijdt wel dressuurmatig met hem,maar daar krijg ik niet zo veel van mee.
het is overigens niet echt rug wegdrukken de hele tijd,maar soms wil hij wel wat vluchten. en op die momenten doet hij dat. een soort 'onder je vandaan gaan'.
wat niet gevaarlijk wordt overigens,qua trekken oid,dat doet hij niet.

rug is nagekeken en zadel ook,liggen goed.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:07

Hoe lang heb je de pony? Ik denk dat hij dressuurmatig gewoon moet verbeteren, dan zal hij van voren ook fijner worden en minder rennerig worden.
En ik denk dat het belangrijk is met je bijrijdster kort te sluiten wat er met rijden moet gebeuren. Zolang jij niet weet wat zij met hem doet, kun je ook geen dingen van hem verwachten... Misschien pakt zij het wel volledig anders aan dan jij en snapt de pony er gewoon geen hout meer van ;)

stokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:00

Ik zou ook geen ander bitje nemen, maar proberen om eerst een stapje terug te doen in de africhting. Als ie gaat trekken, hard terug trekken. Laat hij los, dan moet jij ook volledig los laten (dat is dan de beloning). Dus niet met aanleuning rijden. Dat is dan voor later. Het is maar een idee. Ik weet niet hoe jouw pony hier op reageert, maar je kan het eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:06

@Stokie,hard trekken is niet mijn ding,dat strookt niet met mijn manier van paardrijden.
Ik los zaken liever niet op door in de mond te trekken als dat niet strikt noodzakelijk is.

stokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 02:18

Ik bedoel ook niet echt hard terug trekken of hard in de mond trekken. Dat is echt wel tegen mijn principes. Ik had het misschien wat te kort door de bocht geschreven. Wat ik wel bedoel is net zolang "gewicht in je handen houden" tot hij volledig los laat. Dus een zekere druk in de mond. Als het paard daarop reageert: direct volledige vrijheid!!! : de teugels los zonder aanleuning!!!. Dat is dan de beloning. Daarom ook geen enkele aanleuning vragen. Ik begrijp heel goed dat je een paard van een paar honderd kilo niet kan laten doen wat je wil door aan de teugels te trekken. Dat heeft inderdaad een negatief effect en het paard gaat daar tegen in trekken. Daarin heb je helemaal gelijk. Sorry dat ik wat te kortaf reageerde.
Ik bedoel te zeggen: ga gewoon een aantal stappen terug in de africhting. Zoek het moment op waarop het goed gaat, en ga van daaraf verder. Hoe je dan verder moet? Dat ligt aan jou en je paard. Wat ik hierboven beschreven heb, is een suggestie. Ik ken jjou en je paard immers niet en weet ook niet hoe jullie als combinatie zijn. Maak wel goede afspraken met je bijrijder!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat doe je wanneer. Hoe belonen (de beloning is heeeeel belangrijk!!!!). Is dat alleen volledige teugelvrijheid of ookdat ene klopje op de hals erbij als extra. Wat doe jij en je bijrijder als hij te hard wil gaan? Enzovoort. Wees eenduidig, consequent en vraag niet meer dan dat het paard begrijpt. Ga eventueel terug in de africhting en zoek iets soortgelijks op wat hij wel kent. Van daaruit kan je dan weer verder.
Hmmm, ik vind het erg lastig om zo, zonder iets gezien te hebben, tips te geven. Misschien heb je er iets aan. Heb je geen resultaat hiermee: stop dan ook meteen. Dan is er misschien iets anders waardoor hij zo doet.