Ik bedoel ook niet echt hard terug trekken of hard in de mond trekken. Dat is echt wel tegen mijn principes. Ik had het misschien wat te kort door de bocht geschreven. Wat ik wel bedoel is net zolang "gewicht in je handen houden" tot hij volledig los laat. Dus een zekere druk in de mond. Als het paard daarop reageert: direct volledige vrijheid!!! : de teugels los zonder aanleuning!!!. Dat is dan de beloning. Daarom ook geen enkele aanleuning vragen. Ik begrijp heel goed dat je een paard van een paar honderd kilo niet kan laten doen wat je wil door aan de teugels te trekken. Dat heeft inderdaad een negatief effect en het paard gaat daar tegen in trekken. Daarin heb je helemaal gelijk. Sorry dat ik wat te kortaf reageerde.
Ik bedoel te zeggen: ga gewoon een aantal stappen terug in de africhting. Zoek het moment op waarop het goed gaat, en ga van daaraf verder. Hoe je dan verder moet? Dat ligt aan jou en je paard. Wat ik hierboven beschreven heb, is een suggestie. Ik ken jjou en je paard immers niet en weet ook niet hoe jullie als combinatie zijn. Maak wel goede afspraken met je bijrijder!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat doe je wanneer. Hoe belonen (de beloning is heeeeel belangrijk!!!!). Is dat alleen volledige teugelvrijheid of ookdat ene klopje op de hals erbij als extra. Wat doe jij en je bijrijder als hij te hard wil gaan? Enzovoort. Wees eenduidig, consequent en vraag niet meer dan dat het paard begrijpt. Ga eventueel terug in de africhting en zoek iets soortgelijks op wat hij wel kent. Van daaruit kan je dan weer verder.
Hmmm, ik vind het erg lastig om zo, zonder iets gezien te hebben, tips te geven. Misschien heb je er iets aan. Heb je geen resultaat hiermee: stop dan ook meteen. Dan is er misschien iets anders waardoor hij zo doet.