Zelf maken ; Deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelf maken ; Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:16

Hallo!
Ik wou graag samen met mijn vrienden dunne fleece-dekentjes gaan maken voor de shetlanders aangezien ze met die sneeuw op hun huid heel erg gaan klieren (vinden ze vaak kriebelen met lopen en zo.)
Nou alles goed en wel we hebben een leuke blauwe en een paarse gekocht.
We gaan er nog in knippen/naaien/knutselen zodat het echt een dekentje word.
Iemand tips over wat er nog nodig is en welk spul we er voor kunnen gebruiken?

zoals;
-moeten ze persé een buiksingel of is het alleen handig?
-is een staartriem aangeraden? (gewoon zo'n touwtje bij de kont.
-waar moeten we de voorkant van maken?(met vastmaken bedoel ik)

groetjes!

Anoniem

Re: Zelf maken ; Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:20

Waarvoor wil je ze gebruiken? Een fleece deken heeft vaak geen buik singels omdat je ze niet langer als een uurtje oplegd (meestal). Een touwtje bij de staart is wel aan te raden.

De voorkant kun je doen met klitteband en gespen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:24

Lijkt me geen goed idee. De fleecedeken wordt dan helemaal nat en je pony's krijgen het dan juist koud. Een shet kan makkelijk zonder deken, maar als je hem geschoren hebt zou ik kiezen voor een waterdichte deken voor buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:26

Anoniem schreef:
Waarvoor wil je ze gebruiken? Een fleece deken heeft vaak geen buik singels omdat je ze niet langer als een uurtje oplegd (meestal). Een touwtje bij de staart is wel aan te raden.

De voorkant kun je doen met klitteband en gespen.

het is voor een stukje lopen zodat ze ook niet helemaal nat van de sneeuw op stal komen (het is dus niet voor natte sneeuw maar écht goede vallende sneeuw bedoeld)
dus het zal niet snel dwars door de deken gaan.
maar aangezien ze dus vaak in een stalletje staan zonder verwarming, met een laag zaagsel met z'n 2tjes en ze zijn dán nat, lijkt het mij dat ze het dus een tijdje koud blijven houden als het vriest.

bedankt voor de tip over de gespen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:30

Een paard kan prima tegen een stal zonder verwarming ;) Ook kunnen ze prima tegen sneeuw, Dan is het met een dekentje eerder kouder(want zo'n deken is zo zeik nat) dan warmer.

Een fleece deken kun je gebruiken, Tijdens transport of met uitstappen(als je paard erg nat is van het zweet) Maar verder zijn ze zeker niet nodig bij een paard die normaal zonder deken staat!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:33

Een shet heefd zijn vacht zo ontwikkeld dat als de sneeuw smelt, het van de vacht afdruipt. Als je een deken oplecht als hij besneeuwt is, kan de sneeuw niet er van af druipen en loopt dan wel de vacht in, en dán krijgt hij het pas koud. Dus ik zeg, niet doen, gewoon lekker sneeuw popjes laten zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:36

salome_maybe schreef:
Een shet heefd zijn vacht zo ontwikkeld dat als de sneeuw smelt, het van de vacht afdruipt. Als je een deken oplecht als hij besneeuwt is, kan de sneeuw niet er van af druipen en loopt dan wel de vacht in, en dán krijgt hij het pas koud. Dus ik zeg, niet doen, gewoon lekker sneeuw popjes laten zijn ;)

Ook werk sneeuw zelfs issoleerend voor de vacht ;) Paarden hebben het veel kouder met veel wind en regen. Dan met sneeuw

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:39

Jamaar die vallende sneeuw smelt toch ook? En word toch evengoed nat?
Ik ga met de rest mee, lekker sneeuwpopjes laten worden en niet gaan aanmodderen met dekens.

Waarom maak je niet een leuk sjabrak oid, heb je toch iets te knutselen en heb je in dit geval toch net even iets meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:47

ijssnuiver schreef:
Jamaar die vallende sneeuw smelt toch ook? En word toch evengoed nat?
Ik ga met de rest mee, lekker sneeuwpopjes laten worden en niet gaan aanmodderen met dekens.

Waarom maak je niet een leuk sjabrak oid, heb je toch iets te knutselen en heb je in dit geval toch net even iets meer aan.

dat doe ik niet omdat ik niet op ze rijd xD
iemand anders nog ideeen?
(geen frontriemen voor halsters ofzo want die hebben we al.)