ik weet het even niet meer... Al die bitten
Het zijn er teveel!Wie kan mij helpen?
Ik rijd sinds nu een paar maanden een 6jarige Fell pony hengst. Er is met hem eigenlijk alleen maar gemend, maar nu ben ik dus begonnen met rijden.
We kregen hem met hele erge haken op de kiezen en hij is hier meteen voor behandeld. Daarna rustig laten bekomen en toen rustig begonnen met rijden. Ik reed toen met een dubbelgebroken trensje. Het begon met veel eruitdrukken, bit vastpakken, mond open doen (niet tong eruit gooien). Dit werd iets beter, maar zeker niet goed. Ik weet het eerst aan het wennen aan zijn nieuwe gebit, maar begon later toch te twijfelen. Dus daarna heb ik een enkelgebroken trensje geprobeerd. Hierop reageerd hij iets beter. Veel minder vastpakken en eruitdrukken, maar in de draf en galop nog veel te veel rommelen met het bit en de mond opendoen (geen tong eruit gooien). Dus ook dit ligt hem niet goed. Dus nog maar eens goed naar zijn tong gekeken en die is volgens mij een erg lastige voor een bit. Hij is namelijk dik en rond. Dus ik denk dat het bit hem gewoon niet lekker ligt. Maarja, welke moet ik dan proberen?
Nu hoorde ik goede verhalen over sprenger (K&K). Ik heb hier ook goede verhalen over gevonden op internet. Maar nooit dat dit specifiek goed is voor paarden met een dikke tong. Dus daarom twijfelde ik nog erg.
Dus wie heeft er een pony/paard met een dikke tong en welk bit bevalt erg goed?
Ook stelde iemand me voor om een scholings/correctie bit te proberen vanwege de tongvrijheid. Maar werkt dit echt zo goed? En kan je hiermee blijven rijden? Of is een bit die geheel in een boog loopt genoeg?
Genoeg vragen dus! Alvast bedankt voor het antwoorden!

Zelfde vraag als bij Dabo.
In de divoza-gids staat namelijk dat je met de correctietrens geen wedstrijden mag rijden en met het scholingsbit wel. Ik heb het nagevraagd bij de KNHS en volgens hun mag het 'als het maar lijkt' op de bitten die afgebeeld zijn op de lijst met toegestane bitten.