Welk bit voor pony met dikke ronde tong?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vernon

Welk bit voor pony met dikke ronde tong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:30

Hallo allemaal,

ik weet het even niet meer... Al die bitten :? Het zijn er teveel!
Wie kan mij helpen?

Ik rijd sinds nu een paar maanden een 6jarige Fell pony hengst. Er is met hem eigenlijk alleen maar gemend, maar nu ben ik dus begonnen met rijden.
We kregen hem met hele erge haken op de kiezen en hij is hier meteen voor behandeld. Daarna rustig laten bekomen en toen rustig begonnen met rijden. Ik reed toen met een dubbelgebroken trensje. Het begon met veel eruitdrukken, bit vastpakken, mond open doen (niet tong eruit gooien). Dit werd iets beter, maar zeker niet goed. Ik weet het eerst aan het wennen aan zijn nieuwe gebit, maar begon later toch te twijfelen. Dus daarna heb ik een enkelgebroken trensje geprobeerd. Hierop reageerd hij iets beter. Veel minder vastpakken en eruitdrukken, maar in de draf en galop nog veel te veel rommelen met het bit en de mond opendoen (geen tong eruit gooien). Dus ook dit ligt hem niet goed. Dus nog maar eens goed naar zijn tong gekeken en die is volgens mij een erg lastige voor een bit. Hij is namelijk dik en rond. Dus ik denk dat het bit hem gewoon niet lekker ligt. Maarja, welke moet ik dan proberen?

Nu hoorde ik goede verhalen over sprenger (K&K). Ik heb hier ook goede verhalen over gevonden op internet. Maar nooit dat dit specifiek goed is voor paarden met een dikke tong. Dus daarom twijfelde ik nog erg.
Dus wie heeft er een pony/paard met een dikke tong en welk bit bevalt erg goed?

Ook stelde iemand me voor om een scholings/correctie bit te proberen vanwege de tongvrijheid. Maar werkt dit echt zo goed? En kan je hiermee blijven rijden? Of is een bit die geheel in een boog loopt genoeg?

Genoeg vragen dus! Alvast bedankt voor het antwoorden!

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 13:47

Niemand die kan helpen? :o?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:45

Ik denk dat een correctiebit wel het proberen waard is, vooral als hij gewend is met stang gement te worden Een correctiebit is vaak een goede tussenstap. Je kunt er ook zonder problemen mee blijven rijden als hij daar lekker op loopt. Een groot voordeel is natuurlijk dat het niet kan knellen of prikken.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen wat hij fijn vind denk ik, elk paard heeft een voorkeur voor een bepaald bit, aan jouw de taak om uit te zoeken welke het fijnst is voor hem.

Dabo

Re: Welk bit voor pony met dikke ronde tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:27

Misschien een Myler met een licht tongboogje. Daar rij ik mijn merrie ook mee, die heeft ook een dikkige tong. Het bit kan niet dubbelklappen als je de teugels aanneemt, en is anatomisch gevormd naar de mond van je paard. Ook is het geen dik bit, dus lijkt het mij zo min mogelijk in de weg te zitten.. :)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:40

Ook hier een paard met een dikke tong en weinig ruimte in de mond. Op advies van de paardentandarts rij ik met een Myler.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:25

met welk type bit men je eigenlijk? Als deze pony wel rustig in de mond is met dit bit, dan moet je eenzelfde type bit zoeken om on der het zadel te rijden. Misschien is het al voldoende om een niet al te dikke ongebroken trens te nemen.
Sommige paarden vinden zo'n beweegelijk ding als een dubbelgebroken trens absoluut niet prettig ook al zou het beter de vorm van de mond aannemen...

opletten met tongvrijheid zeker bij stangen (corrections), die hebben steeds een keerzijde (het in het gehemelte duwen bij verzet of trekken)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:42

ik weet niet wat voor dubbelgebroken bitje je hebt gebruikt, maar je hebt er 2 soorten in, namelijk een met een bol of een met een plat tussenstukje.
die met een bol tussenstukje geeft meer druk op de tong, en die met een plat tussenstukje meer druk op de lagen, die met het platte tussenstukje geeft dus meer ruimte voor de tong.
je zou ook evt een ongebroken trensje kunnen proberen met een licht tongboogje.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 16:17

Iedereen super bedankt voor de reacties!

@ XladyX, oke, een correctiebit is dus opzich een goede oplossing? Geen scholingsbit? want er schijnt dus een verschil in te zitten. Maar geeft die echt wel genoeg ruimte dan? Omdat die boog natuurlijk ook veel ruimte inneemt? Ja, dat klopt! Ieder paard heeft weer iets anders wat die fijn vind. Maar enige indicatie waar ik moet zoeken is misschien wel handig haha! :P
@ Dabo, oke, Myler had ik nog niet echt naar gezocht! Ik zag dat die tussen de 12 en 14 mm waren. Dus zou een K & K van 14 mm met tongboog hetzelfde effect hebben? want daar kan ik iets makkelijker aankomen. ;)
@ Klasien, Oke, dankjewel! :D Zelfde vraag als bij Dabo.
@ petitparis, ik heb nog niet met hem gemend. En dat hij gemend is, is ook alweer dik een jaar geleden bij zijn vorige eigenaar. ik heb het dus nagevraagd en dit was een liverpoolstang met tongboog. Dacht de eigenaar. Dus een correctiebit lijkt daar het meeste op? Of zou zoals ik bij Dabo zei wel genoeg zijn?
@ barbar, Oke, volgens mij had ik een bol stukje, dat zou dus ook kunnen verklaren dat hij met enkelgebroken al iets beter liep. Oke, dat klinkt inderdaad wel goed. Maar waar zou ik die kunnen vinden? (een ongebroken trensje met licht tongboogje) Bedoel je daarmee een correctie/scholingsbit?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:16

ik heb even op divoza.nl zitten kijken voor je, en dan noemen ze wat ik bedoel idd een correctie bit of een scholingsbit.
ik zie eigenlijk tussen die 2 niet veel veschil, bahalve dan dat de ene en watertrens en de ander een bustres is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:20

Dat is niet het enige verschil. In het scholingsbit zit nog een slag naar voren toe. Ik rij zelf met een correctietrens, omdat mijn merrie ook erg druk is met haar mond en slecht druk op de tong kan verdragen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:23

tja, dat zie je niet op de foto :p

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:26

Nee, en ik heb me er ook even in verdiept :+ In de divoza-gids staat namelijk dat je met de correctietrens geen wedstrijden mag rijden en met het scholingsbit wel. Ik heb het nagevraagd bij de KNHS en volgens hun mag het 'als het maar lijkt' op de bitten die afgebeeld zijn op de lijst met toegestane bitten.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:30

Eenv myler bit lijkt me een goede oplossing, die heeft tongvrijheid en die is weer heel anders dan bij een scholings bit, dan wel correctie bit.
Anders eens contact opnemen met Paul Versluis, heeft er heel veel verstand van en heeft tevens een bittenbank
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:04

Vernon schreef:
@ Dabo, oke, Myler had ik nog niet echt naar gezocht! Ik zag dat die tussen de 12 en 14 mm waren. Dus zou een K & K van 14 mm met tongboog hetzelfde effect hebben? want daar kan ik iets makkelijker aankomen. ;)
Een Myler is echt geen 14mm hoor, eerder 10 of 11. Niet dikker. :) En door het rolletje in het midden kan het bit nooit scharen. dus nooit in het gehemelte prikken. Het blijft rond liggen in de mond.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:22

Bitten update:

Allereerst wil ik iedereen heel erg bedanken voor alle tips!
Ik heb alles in overdacht en het volgende is eruit gekomen:

13 december is de dierenarts weer geweest om te kijken hoe het er nu voorstond met zijn gebit. Ik wil echt alles uitsluiten en ook nu bleek dat er 3 kiezen niet goed waren. Hij maalt nog steeds niet helemaal goed en door deze wat af te slijpen hopen we dat hij weer een normale manier van kauwen aanleert. Ook heeft de dierenarts zijn mond eens goed bekeken. Naast een raargevormde, dikke, ronde tong heeft de pony ook nog eens een ernstig hangend en geirriteerd rooster. Dus het is maar goed dat ik geen scholings-/correctiebit gekocht heb. Een enkelgebroken bit stak al teveel in zijn hangende rooster. Een ernstig lastige mond dus. Dus ik heb hem 2 weken geen bit meer ingedaan en rust gegund. Hij had zelfs last met hooi eten. Daarna heb ik op advies van de dierenarts een leren bit gekocht. Dit is het meest zachte bitje die je kan vinden en is ook recht waardoor het niet kan prikken. Deze heeft hij nu een week in en het gaat al stukken beter. Hij moet nog wel wennen en leren dat bitten geen pijn doen, maar dat komt vast helemaal goed! :D

Verder heb ik ook de link van josie gebruikt. Ik ben nog steeds bang dat ik het verkeerde kies, dus 14 januari komt Paul Versluis en kan hij beslissen wat het beste is voor de pony! Ik ben erg benieuwd! Ik wil namelijk wel graag starten en dit mag niet met een leren bit. Dus ik hoop dat Paul iets goeds voor hem heeft liggen.

Zo zie je maar weer, goed kijken in een paardenmond voordat je er een bitje inhangt! :P

Nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:40

Paul Versluis is geweldig! Hij gaat jullie vast aan het perfecte bit helpen.
Voorlopig loopt je pony dus op een leertje.