barstjes is hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovepalomina

barstjes is hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:55

Ik heb een vrij nieuw hoofdstel, niet top kwaliteit (epplejeck), ik heb het goed ingevet met stubben spul enzo. Maar nu komen er soort van kleine barstjes in het leer, helemaal niet diep ofzoo, maar wat moet ik nu doen? In de olie leggen?

Groetjes

Anoniem

Re: barstjes is hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:02

heb ik ook last van gehad met goedkope hoofdstellen. Doe je niets aan dat is gewoon de kwaliteit van het leer

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:07

Daar kan je idd niets aan veranderen, op gebied van hoofdstellen & zadels kan je best altijd wel de wat duurdere producten nemen, die gaan meestal langer mee en de kwaliteit is ook beter .. :)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 16:30

Jaa ik heb voor springen een maxicaanse van stubben, maar ik wilde een vrij goedkoop (toch 50 euro) hoofdstel voor dresuuren enzoo..

Marrlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:43

Je doet er vrij weinig aan ben ik bang, ik behandel mijn hoofdstel wekelijks eerst met zeep en dan invetten.
Ik merk er tot nu toe nog vrij weinig aan.

Ysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:04

Dat komt door het gebruiken van je hoofdstel.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:08

Ik heb het ook in een kieffer hoofdstel van 159 euro, dus ik lees ook even mee voor de gouden tip;)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:13

misschien kun je het hoofdstel terug brengen als het nog zo nieuw is?
waarschijnlijk niet, maar je kunt t altijd proberen.
Vind dit niet mogen voor een hoofdstel van 50 euro

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:00

Je had het voor gebruik goed met lederolie moeten behandelen , dan had je een dikke kans gehad dat je geen scheurtjes had gekregen :)
Als de scheurtjes er eenmaal in zitten kun je er niks meer aan doen.

Gewoon na aankoop hoofdstel voorzichtig uit elkaar halen (riempjes niet teveel buigen want dan gaan ze al barsten bij de goedkope hoofdstelletjes...) , een vrije tafel o.i.d. vol leggen met kranten , de riempjes erop , en met een kwastje alles inoliën en in laten trekken. Als de olie weg is , weer een nieuw laagje erop smeren. Dit steeds herhalen totdat het een hele nacht duurt dat de olie erin getrokken is. En dan is het goed :)

Het hoofdstel is dan soepel en goed doorvoed , zonder dat het vet aanvoelt.

Leervet is gewoon troep , dat maakt je leer alleen maar goor en plakkerig.... kun je gebruiken voor de goedkopere hoofdstelletjes voor de zijkanten van de riempjes als die een beetje "vellerig" zijn , dan plak je dat weer stevig aan elkaar :P Maar om het op je hele hoofdstel te smeren dat heeft echt geen nut :n

Ik heb zelf meerdere goedkope hoofdstelletjes gehad vroeger die ik zo behandeld heb , en die zagen er altijd perfect uit :) Hoefde je na die eerste paar dagen na aankoop , verder ook bijna nooit meer wat aan te doen door de goede eerste behandeling.

Hooguit een keertje schoonmaken met zadelzeep als hij vies is geworden door gebruik en eens per jaar na het schoonmaken nog een keertje een laagje olie erop , en na 10 jaar zagen die er nog keurig uit , beter dan de dure hoofdstellen van stalgenoten die met leervet of weet ik wat aan het klooien waren :P

Ideaal :)

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:33

Zonde inderdaad, maar dat is vaak zo bij een goedkopere kwaliteit leer.