[WN] Pads pads en nog eens pads...maar welke? Kriebels!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pads pads en nog eens pads...maar welke? Kriebels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:12

Lastig lastig...er zijn vele pads op de markt van verschillende kwaliteiten en met verschillende specificaties. Maar welke pad zou voor ons nu werken?

[naam] is namelijk nogal gevoelig voor kriebels. :roll: We hadden een hele fijne 5-star die echt geweldig lag...maar nope...kriebels op [naam] zijn rug...

Een vergelijkend onderzoekje met verschillende pads van een een vriendin en mijzelf leidde tot de conclusie dat ook wol eigenlijk wel flink kriebelt (dus ook de wollen singel!). De HAF-pad met katoenen onderkant ging nog, neopreen gaf geen kriebels. De gewone HAF gaat ook, maar die heeft weer als nadeel dat hij haren meetrekt.

Momenteel is [naam] geschoren en zijn de kriebels helemaal erg, maar normaal gaat het redelijk met de HAF met katoenen onderkant. Deze heeft ook qua pasvorm en comfort mijn voorkeur, hij blijft goed liggen en ligt ook mooi onder het zadel.

Vanwege zijn extra kriebelgevoeligheid momenteel, heb ik een katoenen onderpad erbij om te proberen. Ligt mooi! Maar ook die kriebelt nu. Ben benieuwd hoe dat is als ie weer in zijn gewone vachtje zit. Dan zou dit misschien iig een oplossing zijn...

De enige pad die helemaal geen kriebels geeft, is de neopreen pad. Maar ik vind neopreen eigenlijk niet zo fijn ivm zweten en geen vochtopname. Bovendien schuurt hij iets op de lendenen en vind ik hem eigenlijk net wat te dik.

Wat nu?
Iemand ervaring met een kriebelig paard? Welke pad legde jij erop?
Heb eens om me heen geïnformeerd...en ben op een aantal pads uitgekomen die volgens de berichten een goede gewichtsverdeling hebben.
De pads waar ik op uitkom zijn:
Mattes en Mattes met inlages: http://www.justwestern.nl/?catalogcateg ... npads.aspx
Prof. Choice Airride
Cashel http://uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3&Cat ... ProdID=690
WON pad
Tacky Too

Helaas ook wel met wollen onderkant e.d., wat zijn jullie ervaringen ermee? Hebben jullie nog pad-tips die niet kriebelen?

Ik vind belangrijk:
Een goede gewichtsverdeling.
Liefst natuurlijke materialen.
Ruggengraatvrijheid.
Niet te dik.
En vooral niet kriebelend! :j

Oh en bij voorkeur ook nog betaalbaar. :D

quarterH

Re: Pads pads en nog eens pads...maar welke? Kriebels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:52

wonpad.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:16

Buzzy is ook heel gevoelig, maar het is belangrijk dat je weet wat de kriebeligheid veroorzaakt!
Bij haar was het namelijk dat juist een te stroeve pad als het ware aan de haartjes trekt als de pad iets beweegt (wat onder een westernzadel wel vaak gebeurt). Dus zo'n HAF pad met neopreen onderkant was helemaal niks.

Ik rijd haar nu al 4 jaar met Airride pads van Professional Choice, en die bevallen echt super! Geen enkel probleem met kriebeligheid, ze blijven perfect liggen onder je zadel en zijn bovendien als beste getest qua drukverdeling. Onderkant is zuivere merinowol, dus een natuurlijk product.
Aanrader dus!

Alleen als je voor goedkoop gaat, kom je hier niet mee weg, ze kosten ruim EUR 200. ;)
Wel blijven ze supermooi door de jaren heen als je ze netjes bijhoudt.

(Hetzelfde geldt trouwens ook voor de singel. Dus ook niet van neopreen of kantoen, maar eentje van Professional Choice met lamsvel ;) )

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:33

Waar merk je eigenlijk aan dat het kriebelt? (serieuze vraag hoor! ;) ) Laat je wel een dek van haar op zijn rug zitten met scheren, of maak je hem helemaal kaal? Veel paarden kunnen sowieso niet tegen helemaal kaal, omdat dat nog veel kaler en korter is dan een zomervacht. Het gaat dus irriteren.

Zelf rij ik al een flinke tijd met veel tevredenheid (Jagger ook :D ) met een echte schapenvacht pad. Dus niet verwerkte wol die je vaak onder 'mooie' pads ziet, maar echt gewoon vacht met een katoenen bovenkant erop genaaid. De mijne kunnen dan inlages in, maar dat hoeft natuurlijk niet. Hij heeft ook ruggegraatvrijheid en is voorgevormd.

Ik heb een Bartl pad. Op de pad staat: http://www.genuinelambskin.com maar ik zie dat de site er niet meer is? Hmm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:38

Wat gebeurt er als je een stuk laken onder je wollen pad doet? Heeft 'ie dan ook last van kriebel?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:46

Hier lijkt hij op, maar dan in westernmodel dus ;) http://www.equestrian.co.uk/tackshop/st ... ne3stb.asp Die gaten op de rug zitten er bij mijn pad ook in en zorgen er echt voor dat de ruggegraat droog en koel blijft! Op de westernuitvoering zit geen bontje op de schoft trouwens. Ik zoek nog wel even verder of ik een beter plaatje kan vinden...

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:03

Ik heb een mattes pad in de aanbieding.
Is een jeans blauwe met blauw bont.
Vraagprijs 50 euro. Pad ziet er uit als nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:50

[naam] gaat erg staartzwiepen als hij kriebels heeft, heel duidelijk dus. Hij is nu helemaal geschoren, ook z'n rug dus, maar ook met z'n zomer en wintervacht heeft hij last van kriebels. T is nu íets erger, maar normaal heeft ie het dus ook.

Ik denk nu idd aan zuivere wol als onderkant. Al had hij van z'n Pro Choice Merino wollen singel volgens mij ook wat kriebelende, maar wil t toch proberen. Denk aan de PC airride of aan Mattes evt met inlages.

Stuk laken ga ik eens proberen Sonja! Goeie tip!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:50

Ik heb de Mattes met inlages, die bevalt mij heel goed! Appie heeft geen last van kriebels, wel van dat het snel schuurt, en met die pad heeft hij dat niet :) Ook groot voordeel: de inlages kunnen er uit en dan kan hij in de wasmachine ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:28

skippy1 schreef:
Vanwege zijn extra kriebelgevoeligheid momenteel, heb ik een katoenen onderpad erbij om te proberen. Ligt mooi! Maar ook die kriebelt nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:31

Suzanne bedankt voor je reactie! Denk idd nu aan een Mattes of evt Airride. Blij dat je goede ervaringen hebt met de Mattes! :j

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:21

Heb je al de wollen viltpad van Alida geprobeert? "gewoon" vierkant stuk vilt. Zie ook mijn topic hierover. Ik vind ze ideaal om te trainen en nemen de vorm aan van het paard. En ze zijn niet duur.

Zie [WN-TR] vilt ivm pad, waar te koop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:34

Vilt krijgt [naam] echt erge kriebels van, helaas!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:11

hier ook zo'n kriebelaar....
ze wordt helemaal gestoord van haar classic equine pad, die is gewoon fleecewol onderkant maar mn stalgenoot zegt dat aanvoelt als engelenhaar en ik voel niks.... :? maar de ene persoon kan wel tegen engelenhaar en de ander niet... Bij mijn paard uit zich dat niet in staartzwiepen maar in schudden alsof ze net gerold heeft en je voelt het bijna niet aankomen! En ze doet dat dus gerust 30 keer tijdens het rijden! Niet grappig! }>

Ik heb nu een onderpad eronder en dat werkt, alleen is die net ietsiepietsie te kort en dan kriebelt het alsnog. Ben nu ook op zoek naar een onderpad van 34x36 en de meesten zijn kleiner. Dus ook maar weer met neopreen aan het rijden of met mn oude kleinere (ook wolfleece maar die kriebelt dan weer niet???) aan het rijden.

MissMelTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:50

Ik heb nog wel een z.g.a.n. airride pad voor je in de aanbieding.
Maar is die ook niet kriebelig dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:37

Ben inmiddels bijna in t bezit van een Mattes. Met een week of 2 is die vermoedelijk hier. Ik ga dat eens proberen, gewoon puur natuur. :j Zonder synthetisch materiaal erin...

Thanks voor je aanbod! ;)

MissMelTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:24

Mocht je 'm willen testen dan hoor ik het wel. Mag altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:25

Thanks!!! Geef Sunday een knuffel! ;)

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:11

Mag ik misschien even inbreken op je topic..? ;) Het is vast een hele domme vraag dus iedereen hier weet vast het antwoord, maar zelf blijf ik twijfelen. Als n pad 30x32 inch is, is dat dan lengte x breedte en met lengte bedoel ik dan ruglengte (schoft naar kont) en breedte als je pad uitgeklapt plat op de grond legt. Als iemand mij meer duidelijkheid kan verschaffen ben ik heel erg blij :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:50

Meestal wordt de lengte als eerste genoemd, maar om teleurstelling te voorkomen kun je het best eerst even vooraf navragen :)

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:35

Ok dankje! Heb er nu een 30x32 op liggen maar veel langer moet hij niet zijn, dus dan weet ik dat 32x32 de grootste is die ik kan kiezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:14

Inmiddels is weer ns duidelijk geworden hóe lastig kriebels zijn. :+
Na een fijne behandeling laatst zit [naam] weer hélemaal top in zn velletje, heerlijk natuurlijk! Maar hij werd met rijden met de dag stouter, trappen bij aanleggen been etc. Tot we woensdag echt een dikke rodeo hadden :oo :roll: Ik afgestapt, grondwerk opgepakt en toen... :)* Lesgeefmeneer was er ook, even overlegd en besloten de singel te wisselen. Ik reed namelijk sinds een paar weken (sinds een paar weken voor de behandeling) met een wollen singel omdat de elastische wat begon te schuren, kale plekjes. Zou het dan écht? Heb ik zó'n kriebelgevoelig paard??? En komt dat er nu dan eindelijk met een rodeo uit nu hij zich zo goed voelt?
Singels omgeruild, elastische er weer onder. En ja hoor....Braafste paard van de wereld! Ja dus...een megakriebelgevoelig paard. Tja...t is en blijft een echte vent. :+

Maar verbaasd waren we wel, dat hij zó enorm gevoelig is erop. Geeft maar weer aan hoe dat effect kan hebben!
Inmiddels ook een WON-pad besteld. Eens zien welke pad t beste werkt.
Oh trouwens...voor meer geïnteresseerden: op ebay heb ik een leuk adresje gevonden waar de WON-pads een wel stukje betaalbaarder zijn dan hier. ;) PB maar voor de link!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:50

Saddleright pads schijnen ook wel fijn en zonder kriebels te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:56

Nope...helaas ongeschikt:
Citaat:
All [discipline] pads has a 100% wool felt bottom!
;)
Begin ik al niet eens meer aan. :D