Dikke pony, zadel ligt niet goed meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smudges

Dikke pony, zadel ligt niet goed meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:55

Hey hallo,

Ik heb een new forest pony van 18 jaar. Momenteel is zij erg dik en omdat het nu winter is denk ik niet dat zij snel in vorm zal komen.
Nu ligt mijn Jaguar zadel niet goed meer. Denken jullie dat wanneer zij weer afvalt ze haar oude bouw weer terug zal krijgen?
Ze is 18 dus misschien verandert haar bouw sowieso? Ik weet absoluut niet hoe dat werkt bij oudere pony's.
In de bak rijden we altijd met pad dus ik rijd alleen maar buiten met dit zadel, maximaal 1x in de week.
Groetjes S

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:02

Ik denk dat je je pony wat meer aan het werk moet zetten ;) . Het is net als met mensen. Minder bewegen en hetzelfde blijven eten = dikker worden.

Rijden en longeren werken erg goed als afvalmethode en misschien kan je pony overdag heel de dag lekker los in de bak (het liefste met een vriendje, dan zijn ze meestal actiever). Rijden doe je nu zonder zadel natuurlijk. Rijden met een zadel wat niet goed ligt kan je pony behoorlijk rugschade bezorgen. En dat wil je natuurlijk niet ;)). Dus ik zou het buitenrijden maar even laten zitten, het is de komende maanden 9 van de 10 keer toch slecht weer (glad, vroeg donker enz.) en dan is het ook niet zo veilig om naar buiten te gaan op een paard.
Misschien helpt het ook als je je pony wat minder krachtvoer (en eventuele snoepjes) te eten geeft. In plaats daarvan kan je haar meer hooi en wat wortels voeren. Als ze minder beweegt en hetzelfde zal blijven eten zal ze namelijk haar oude vorm niet terug krijgen.

Zodra ze wat zal afvallen zal je zadel waarschijnlijk weer goed liggen :). Maar bij oudere pony's veranderd ook de bouw wat, de rug zakt namelijk wat door en ook daardoor kan je zadel niet meer goed liggen. Als je twijfelt zou ik de ligging van het zadel altijd even door iemand die er verstand van heeft (een zadelmaker) laten controleren!

Mijn ex (verzorg)pony had hier ook last van. En deze methode hielp goed :)! Het duurt wel even voordat je resultaat ziet, dus verwacht geen slanke pony binnen een week of zelf een maand. Afvallen heeft zijn tijd nodig (extra gewicht zit er helaas veel sneller aan dan dat het eraf gaat namelijk) en je pony kan beter langzaam afvallen op een goede en verantwoorde manier dan heel snel op een verkeerde manier.

Succes ermee! :)

Smudges

Re: Dikke pony, zadel ligt niet goed meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 21:55

dank je voor je reactie. Minder voeren kan echt niet ze krijgt 2x per dag een handje muesli en 's avonds nog een handje biks in haar biksbal. Ik vind 3 handjes op een dag echt minimaal. We zullen het echt met bewegen moeten doen, maarja dat is nu echt lastig met een bevroren bak en roundpen. Ik stap nu gewoon veel met haar maar meer kan ik er nu niet aan doen. Gelukkig gaat het dit weekend weer dooien dan kunnen we weer iets.
Haar rug zakt nog helemaal niet door gelukkig. Ze is nu alleen modelletje eettafel! Als ze weer een beetje in normale shape is zal ik de zadelmaker eens langs laten komen. Maarja dat wordt waarschijnlijk pas in het voorjaar. Hopen op een milde winter maar ik heb er een hard hoofd in.
In elk geval bedankt
groetjes s

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:36

Of je vaak rijd of niet, welke discipline je ook beoefend. Een zadel hoort goed passend op je paard te liggen. Wellicht als je het maar 1x per week gebruikt zal jij er niet zo veel van merken omdat je paard zich weer hersteld, maar dat wil niet zeggen dat je paard het niet merkt. Een regelmatige check van je zadel is geen overbodige luxe. Of je paard nu wat voller is of niet. Meestal kunnen ze het aanpassen met de veranderingen van je paard. Is de verandering te groot, past het zadel gewoon niet meer. Ook een zadel kun je niet oneindig aanpassen. Succes.

En wat de omvang betreft.... sommige paarden / rassen worden al dik van de lucht. Onze weides zijn gewoon te.
Laatst bijgewerkt door Natascha1970 op 09-12-10 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:38

Je moet niet alleen kijken naar het krachtvoer, maar vooral naar het ruwvoer. Wat voor ruwvoer krijgt je pony?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:46

Is een Wintec misschien een oplossing? Daar kun je de boom in de zomer en winter veranderen.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:45

@natascha1970 ik wil mijn zadel nu nog niet aan laten passen omdat ik niet weet hoe ze eruit komt te zien wanneer ze weer in shape is. Ik ga dan wel zeker mijn zadelmaker laten komen omdat ze nu wat ouder wordt en het zadel misschien sowieso niet goed meer ligt. Ik heb het zadel nu niet hard nodig omdat we in de bak altijd met pad rijden.
@mcsjelle ik heb inderdaad ook over een wintec na lopen denken, maar kan je zelf die boom elke keer verwisselen? Of moet een expert dat doen? En gaat dat niet ten koste van je zadel?
@dorientjuh we hebben van het land van de pensionhouder, hij noemt het kuil maar hij droogt het niet in een kuil. Stopt het in plastic dus weet niet precies, volgens mij zit het tussen hooi en kuil in.
Groetjes s

samuraiLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:40

Ja ik denk dat het ook beter is wat veranderen in voer.
en een wintec zadel is eigenlijk heel geschikt.
Als je pony vermagert weer kun je gewoon van boom veranderen?

Nog veel succes !

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:55

Tussen hooi en kuil zal (gezien de omvang van je pony) te energierijk voer voor je pony zijn. Om je pony gezond te laten afvallen, moet hij dus minder energierijk voer gaan krijgen, zoals hooi van de tweede snede. Het ruwvoer dat je nu voert verminderen om je pony af te laten vallen is geen goed idee omdat voldoende ruwvoer heel belangrijk is voor alle paarden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:59

als je pony nu niks doet en het ook al best rijk ruwvoer krijgt, hoeft het eigenlijk ook geen krachtvoer.
en waarschijnlijk krijgt het ook veel te veel ruwvoer.
te dik zijn kan best gevaarlijk zijn voor een paard, zo was die van mij vorig jaar best te dik, maar ik wilde hem niet minder ruwvoer geven omdat ik van mening was dat mijn paardje er wel het grootste deel van de nacht mee moest kunnen doen, nou dat heb ik geweten: hij is 2 keer hoefbevangen geweest, hij is dus streng op dieet gegaan en nu ziet hij er geweldig uit, en nu ik niet kan rijden ivm bevroren bak krijgt hij gewoon nog minder voer.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:17

een kopijzer kan jezelf aanpassen maar de kussens niet. Wat de meeste vergeten is dat wanneer je de voorkant aanpast je ook de kussen moet aanpassen. Door het versmallen/verbreden veranderd er ook wat aan de pasvorm.

Een wintec pas niet op ieder paard/pony al is de boommaat (kopijzer)goed.
Er zijn nog meer aanpasbare zadels te koop zoals thorowgood (incl kent&masters Fairfax) wow etc.