Ervaringen met wintec dressuurzadels.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NN44

Ervaringen met wintec dressuurzadels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:07

Ik ben enorm aan het twijfelen of ik een ander zadel wil. Ik heb nu een leren ruitergilde zadel (tokyo dressuur) waar ik zeker tevreden over ben. Het ligt fijn en het zit wel goed.
Ik wil dit zadel misschien omruilen voor een wintec omdat deze zadels erg fijn in onderhoud zijn en ze goed passend te maken zijn op je paard. Daarom wil ik graag de voordelen van een wintec weten.

Welk type is het fijnst? En wat is het beste/handigste: Met cair of zonder cair?
Vallen de inch maten groot of klein? Want ik heb nu een 17" en die zit goed. (heb maat 34 en ben maar 1,66) Ik rij ongeveer 4 / 5 keer per week, slijten ze hard?

Ik ben aan het zoeken naar een ruiterzaak die zadels inruilt en aan huis komt passen. (omgeving bergen op zoom). Ik dacht zelf aan Naalden of Heimolen. Mensen die daar ervaring mee hebben?

(uiteraard ben ik van plan om de zadels in de winkel te gaan bekijken, maar ben benieuwd of jullie tevreden zijn met je wintec :) )

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:37

Als je nog geen keuze hebt gemaakt zou ik de thorowgood zadels ook eens goed bekijken. (incl kent&master en fairfax)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:53

Schangah schreef:
Als je nog geen keuze hebt gemaakt zou ik de thorowgood zadels ook eens goed bekijken. (incl kent&master en fairfax)

Ik zal eens even google-en! Ik ken het merk wel hoor, maar heb totaal geen ervaring met deze zadels. Heb jij zo'n zadel? Is het qua kwaliteit te vergelijken met wintec?

lizzy1

Re: Ervaringen met wintec dressuurzadels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:01

Ik heb een Wintec dressuurzadel, type Isabel Werth geloof ik. Ik ben er heel tevreden over. Ik heb dit zadel denk ik al 9 jaar en heeft nog maar weinig slijtageplekken. Alleen de beugelriemen beginnen nu wat te rafelen.
Ik ben met dit zadel begonnen op m'n D-pony, daarna een paard van 1.64m. en nu een paard van 1.60m. en op alle 3 de paarden ligt het perfect. Ik heb tussendoor m'n zadelmaker nog laten kijken of het op het nieuwe paard ook goed lag en dat was dus zo.
En qua onderhoud kun je inderdaad geen makkelijker zadel hebben!

Ik heb ook een 17 inch. Ik ben 1.60m. en en heb ook maat 34.

Zelf wil ik over een jaar of 2 (als mijn 3-jarige is uitgegroeid) een ander zadel. Ik zit zelf te denken aan een Euroriding Diamant. Ik vind dat in dat zadel je benen net wat fijner op de bladen liggen en je daardoor net wat steviger kunt zitten.

Mijn zadel komt trouwens van Drunens ruiterhuis. Zij komen aan huis en ruilen zadels in.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:28

suuszzzz schreef:
Schangah schreef:

Ik zal eens even google-en! Ik ken het merk wel hoor, maar heb totaal geen ervaring met deze zadels. Heb jij zo'n zadel? Is het qua kwaliteit te vergelijken met wintec?

Persoonlijk spreekt mij het ontwerp van het zadel mij meer aan. Ook het ontwerp van de boom is bij een thorowgood duurzamer. (maak beide maar eens open door het verwisselen van de boom.
Ik ben ook niet zo'n fan van het cair systeem. Heb nu zelf een wow (flair) en een kent&masters.
Ik vind de prijs kwaliteitverhouding van de thorowgood/kent&masters erg goed.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:35

Ik heb nu een wintec Isabell Werth ben heel blij met dit zadel. Ik zit er heerlijk in. Ik heb hem nog niet zolang, maar merk bij mijn paardje dat hij goed ligt en hij loopt er lekker onder. Wat voor mij belangrijk was dat je de bomen kunt wisselen. Nieuw gekocht met een blauwe boom erbij (zwarte is standaard kreeg ik er ook bij) Omdat Klaas nogal kan veranderen (zomer dik nu weer dunner) Dus inmiddels is de blauwe boom weer veranderd naar zwart, dit was ook zo gebeurd. Ik heb hem zonder cair gekocht omdat ik daar niet zulke goede verhalen over heb gelezen. (google even en je kan het lezen).

Wintec 500 zou ik nooit meer willen, omdat ik hier zelf niet goed inzat verder prima zadel.
Mijn eerste wintec was de 2000 deze zat ook heerlijk, maar is helaas gestolen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:13

De nieuwe modellen met cair vind ik erg fijn aanvoelen, maar ik heb er geen ervaring mee.
Ik kijk rond voor de wintec 500.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:17

ik vind ze geweldig, heb zowel een VHZ als een dressuur. Je hoeft amper te poetsen en te vetten, als je paard wat ronder wordt schroef je er een ander kopijzer in etc. :j

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:44

Ik heb de wintec 500 dressuur, en ik vind het een lekker zadeltje! Hij zal nu zo'n 5 jaar oud zijn denk ik, en hij doet het nog super, ziet eruit als nieuw!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:54

Ik heb ook een Wintec 500 dressuur! Ben er erg over te spreken!
ligt super op mijn haf en zit (na een tijdje) heerlijk!
Ik heb ook een 17", heb ook maat 34/36 en ben 1.68m.
Foto's staan overigens in mn profiel, onderaan! :)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:05

Ik heb een Wintec 500 gebruikt voor het inrijden van mn paardje, erg fijn zadel en makkelijk schoon te houden. Perfect dat de boom te verwisselen is, zelfs ik kon dat!
Wel vond ik de steun van het zitvlak minder als een echt leren zadel, daarom heb ik toch een leren zadel gekocht.
(Overigens is hij nu te koop: http://link.marktplaats.nl/392990453 )

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 10:10

Oke bedankt allemaal! Ik ga binnenkort eens informeren bij de zadelmaker,

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:59

En die kunststof stoten bleven ook goed?

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:04

germie schreef:
En die kunststof stoten bleven ook goed?

Van mijn zadel wel, die zijn nog super.
Maar heb wel wintec zadels gezien (die zijn vaak ouder) waarvan de stoten wel minder worden, maar dit is altijd te vervangen door een zadelmaker voor niet al te veel geld.

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:27

ik heb wintec xl met cair , speciaal voor brede paarden :o, maar vind alles eraan super!
bij ons op stal zijn wel meer mensen te spreken over de wintec zadels!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:39

ikzelf ben een erge wintec fan, gewoon omdat ze qua verhouding prijs kwaliteit bij de betere merken horen. Uiteraard opteer ik ook liever voor een goed lederen zadel dat op maat gemaakt is (helaas kan ik dat momenteel niet betalen)

ik heb nog steeds mijn vzh wintec model voor de 500 reeks en deze is nog in prima conditie, deze heeft wel 5 jaar in de kast gelegen en nu alweer een jaar omdat ik gewoon "verliefd" ben op m'n IW. 't enige nadeel daaraan vind ik de kunststof singelstoten, bij koude zijn deze heel erg stroef. Als ik terug moest gaan springen zou ik ze onmiddelijk laten vervangen door lederen...
Mijn IW is met CAIR en ik ben er best tevreden over nu ook met de vrieskou, ik had er eerst zo wat m'n twijfels over. Maar het valt reuze mee. Ik zit zalig zelfs op buitenrit. Het systeem voor het wisselen van de gullet is nog eenvoudiger geworden en deze heeft lederen singelstoten. En qua onderhoud een zaligheid. Ik ga er 2 jaarlijks met een vochtige doek over en klaar...
Ik heb wel het idee dat Wintec redelijk groot valt, mijn vzh is een 16.5inch en m'n IW 17inch. Ik heb maat 38 en ben maar 1.60 groot.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:46

@ Germie: mijn singelstoten zijn vervangen, heb nu leren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:15

Wij hebben 2 Wintec pro dressuurzadels met cair. Ze zijn heel handig met de verwisselbare boom en ze blijven netjes. Je hebt er geen onderhoud aan. We hebben ze zelfs nog nooit hoeven laten bijvullen. Het zadel heeft geen diepe zit en het enige nadeel van het zadel (vind ik tenminste) is dat hij nogal hard zit. Ik vind het prettig als er een bontje op het zadel ligt, vooral bij een lange buitenrit. Maar dat is persoonlijk, omdat ik niet zoveel zitvlees heb....

LennekeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:54

Ik rij nu op een Wintec Pro, is prima zadel. Heb m te leen van een vriendin, en volgens mij is het al best oud, maar ziet er nog prima uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:03

Ik heb als het goed is volgende week een wintec 500 om te proberen. Ben benieuwd. Doel is om gewoon weer een passend zadel op mijn merrie te hebben. Zadel moet verder voor mij nog goed zitten en geschikt zijn voor de Z dressuur.
Ik zie wel wat tegen die kunststof stoten op. Ben bang dat ze gaan scheuren.

Reden om voor de wintec 500 te gaan: zadel heeft dezelfde boom als de duurdere varianten, maar deze ziet er tenminste nog als leer uit.

Dat Cair lijkt mij ook wel handig, het is natuurlijk geen lucht zoals Flair (maar ik heb nu een lekke Flair liggen, heel klein gaatje bij een naad), maar kan niet lek raken, en voelt mooi egaal aan. Ik denk dat het net zoiets is in gebruik als latex. Als het goed past, dan is hetp rima, aanpassen kan eigenlijk niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:59

@ germie: kan jij dan niet beter opteren voor Bates? Dit is van dezelfde fabrikant met dezelfde "bouw" en technologie, maar dan de lederen uitvoering. Deze kosten (helaas) wel evenveel als eender welk ander goed merk. (2000-3000 euro)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:33

Nee, dat is uitgesloten. Ik heb dat geld gewoon niet en heb nog meer wensen waar ik voor spaar. Mijn budget voor een zadel heb ik dit jaar al ruimschoots overschreden. Omdat wintec dezelfde boom en pasvorm e.d. heeft vind ik Wintec duur genoeg, is geen leer helaas. Als het prijsverschil nu een keer 200 euro was geweest, dan had ik de leren variant overwogen. Nu is het verschil te groot.
Het gaat om een jong paard he (over 2 weken 3, moet dus nog onder het zadel). Over 2 jaar past het toch niet meer. Ik hoop dat de wintec ook op mijn merrie past, zodat ik 2 vliegen in 1 klap sla (daarom moet het zadel ook geschikt zijn voor de hogere dressuur, maar in principe maakt de ruiter of je Z kunt rijden of niet, en niet het zadel).
Ik zorg voor een goed zadel voor m'n paarden, maar bij een paard in de groei geef ik niet onbeperkt geld uit. Ik heb voor mijn merrie ooit een Stubben op maat laten maken. Anderhalf jaar later kon ik 1600 euro weggooien. Mij was verzekerd dat het aan te passen zou blijven. Ja, volgens de zadelmaker wel, maar m'n paard was er niet blij mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:38

ik heb ook een wintec...oud model,zonder verwisselbare boom(ik meen de 500?)
Zit prima,lekker licht....past zeker niet op ieder paard.
Op mijn fries past het totaal niet.
Het is geen zadel met een diepe gedwongen zit,tenminste die van mij niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:39

geerke schreef:
ik heb ook een wintec...oud model,zonder verwisselbare boom(ik meen de 500?)
Zit prima,lekker licht....past zeker niet op ieder paard.
Op mijn fries past het totaal niet.
Het is geen zadel met een diepe gedwongen zit,tenminste die van mij niet.

Klopt, je kunt alleen de voorboom veranderen, de rest moet gewoon wel passen. En bij een fries met een verzonken rug kan ik me voorstellen dat het niet past.
GEen enkel zadel zal op elk paard passen. Helaas.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:50

Ik heb sinds September een Wintec. Wel een vzh, maar misschien heb je toch iets aan mijn inbreng.
Eerst was ik erg huiverig om een Wintec aan te schaffen. Heb ooit bij een vriendin op een oud model gereden en vond dat echt een vreselijk ding en zat ontzettend hard. Maar omdat mijn nieuwe paardje nog flink moest aankomen wilde ik om te beginnen iets aanpasbaars kopen.
En toen kwam ik dus uit bij de Wintec. Ik kon die via een vriendin aanschaffen dus eerst in de winkel gaan kijken of ze nog zo idioot hard aanvoelde. Maar dat was niet zo.
Alsof het zo moest zijn had de stal eigenaresse ook net een Wintec aangeschaft, dus kon mooi gaan passen.
En een Wintec bleek goed te liggen. Dus toch de gok genomen :j
En ik ben er heel blij mee. Het zadel zit heerlijk (en voor echt lange ritten gebruik ik een bontje er overheen) en super makkelijk in onderhoud.
Ben zelfs inmiddels voor mijn andere paardje ook overgstapt naar Wintec, vind ze echt super.
Wil alleen t.z.t. de singelstoten laten vervangen door leren.