bit probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamabird

bit probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:27

Ik heb nog steeds niet het juiste bit kunnen vinden voor mijn paard. Toen ik hem kocht liep ie met zijn hoofd bij God op tafel en hij liep continu onder je uit. De rem was ook ver te zoeken. Hij is voorheen alleen uitgebracht in het springen (L) en ik heb geen idee met wat voor bit er gereden is. Inmiddels gaat het wel een heel stuk beter en kan ik hem redelijk op mijn zit terugrijden. Ik ben begonnen met een dik dubbelgebroken bit, maar dit was teveel in zijn mond. Hij heeft een enorme tong en met zo'n dik bit heeft ie veel te weinig plaats in zijn mond om fijn nageeflijk te kunnen zijn. Ik heb ook al een Myler bit geprobeerd (type 1 geloof ik, met meer ruimte voor zijn tong) maar dat lijkt hij iedere keer uit zijn mond te willen werken en hij is dan zoveel met zijn mond aan het klooien dat ie niet meer oplet wat ik daarbovenop allemaal zit te doen, laat staan dat ie terug komt op mijn zit. Inmiddels heb ik ook een dun enkelgebroken watertrensje geprobeerd, maar ik heb het idee dat dat irriteerd aan zijn gehemelte, wat ervoor zorgt dat ie erg vaak zijn mond wijd opensperd en zijn tong er langs alle kanten uitgooit. Ook heb ik een scholingsbit geprobeerd en toen ging ie wel wat schuimen, maar ook dit bit is net teveel in zijn mond. Met een pessoa magic systems gaat ie eigenlijk nog het beste, maar dit bit is niet toegestaan op wedstrijden. Hij is pas weer nagekeken en behandelt aan zijn tanden (hij heeft makkelijk haken op zijn kiezen) en ik heb de neusriem altijd losjes en de sperriem er nu even af om goed te kunnen zien wanneer ie wat doet met zijn mond. Het maakt geen verschil of er druk op de teugels is of niet. Los in de paddock met bit doet ie het ook. Het is wel een paard wat makkelijk spanning heeft en waar negen van de tien keer geen pijl op te trekken is waarom. De momenten dat ie spanning heeft rommelt ie ook met zijn mond (ook met alleen een halster). Hij schuimt niet tot nauwelijks en de eerste driekwart jaar hield ie zijn kaken of stijf opelkaar of hij gooide alles open en zijn tong eruit.
De spanning is ook een oorzaak en dat wordt langzaam aan beter, maar ik wil het voor hem zo comfortabel mogelijk maken, wat de spanning alleen maar ten goede zal komen.
Hij wordt ook regelmatig nagekeken en behandelt door een zeer goede manueel therapeute/ dierenarts om zeker te zijn dat zijn lijf hem niet in de weg zit en de laatste 2 keer heeft zij niets bijzonders kunnen vinden, wat van invloed zou kunnen zijn.

Wie herkent dit en kan een bit aanraden zodat ik dat kan proberen.

extra info: ik heb iedere week privéles en clubles, beide van zeer bekwame instructeurs/trices. Ik ben geen hoogvlieger, maar wel zeer bewust bezig met het rijden ansich en mijn paard.
In de B dressuur was het 9 van de 10 keer niet terug te zien in mijn puntenlijst (problemen met zijn mond) waardoor ik afgelopen zomer aan mijn winstpunten zat, maar ik wil pas in de L1 starten als ik een betere oplossing gevonden heb voor hem.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:38

Heb je al eens een ongebroken trensje geprobeerd (niet te verwarren met een stang, het heeft geen hefboomwerking)? Dat ligt rustig in de mond en je hebt geen 'notenkrakereffect' zoals bij de gebroken bitjes.

Hoe denk je over bitloos? Het is misschien niet direct het antwoord waar je op zit te wachten, je vraagt specifiek om een bit, maar wie weet kan het hem helpen om te ontspannen. Je zou dan kunnen denken aan een sidepull of glucksrad/marylot bloem of iets dergelijks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:21

raya00 schreef:
Heb je al eens een ongebroken trensje geprobeerd (niet te verwarren met een stang, het heeft geen hefboomwerking)? Dat ligt rustig in de mond en je hebt geen 'notenkrakereffect' zoals bij de gebroken bitjes.

Dat was ook het eerste waar ik aandacht.
Voor de rest vindt ik de bitten van Sprenger erg fijn ze zijn niet erg goedkoop maar ze hebben fijne bitten die zeker niet te dik zijn, maar volgens mij hebben die geen ongebroken bitten alleen enkel en dubbel.
Ander zou misschien een kunstof bit ook een oplossing kunnen zijn die heb je zowel ongebroken als enkel en dubbel gebroken in bus en watertrens. Maar met een kunstof bit moet je ook geen overijverig paard hebben dat erg op het bit knabbelt want dan zijn ze snel stuk en dus niet geheel veilig.

LennekeM

Re: bit probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:35

ik rij nu met een dubbelgebroken watertrens van argentaan, en daar laat mijn paard heel goed op los en gaat flink schuimen. dus misschien is argentaan ook nog een optie?

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:41

De dubbelgebroken watertrens goldenbrass van Harry's Horse is dan echt een aanrader! Reed vroeger alles op sprenger maar voor een paard met weinig ruimte in de mond is dit bit fijner. Het loopt vrij recht weg naar het midden waardoor er minder druk op tong en lagen komt.
Ik heb die van 18 mm en je heb ze ook nog in 13 mm geloof ik. Kost 29,95.

Suc6!

mamabird

Re: bit probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:08

Bedankt allemaal voor de reacties!
Bitloos is idd niet echt wat ik wil, maar sta er niet onwelwillend tegenover (idd gezien de spanning). Ben me er wel in aan het verdiepen, maar het uiteindelijke doel zal met bit zijn (o.a. ORUN)
Een ongebroken trensje is idd een idee. Zal eens zoeken in welke diktes die er zijn.

Een kunstof bit is denk ik geen optie aangezien hij weinig tot niet schuimt en ik heb begrepen dat het dan erg kan gaan schuren (maar misschien is dat onzin??)

Argentaan zorgt voor wel wat meer schuim bij mijn paard, maar de bitjes die ik tot nu toe van dit materiaal geprobeerd heb waren veel te dik in zijn mond. Vandaag toevalling een dubbel gebroken dunnere uitvoering kunnen lenen, maar leek ook niet echt de oplossing, maargoed eerst maar eens een paar keer mee rijden. Je hebt ook nog een ander vergelijkbaar materiaal: aurigan geloof ik, dat zou ongeveer hetzelfde moeten doen toch?

Ik ga ook die goldenbrass eens even googelen....

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!