[WN] Leuk! Een westernzadel... En dan?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Leuk! Een westernzadel... En dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:18

Momenteel ben ik bezig met de aankoop van een gebruikt westernzadel van goede kwaliteit. Maar uiteraard, met die aankoop ben ik er nog niet.

Ik heb he-le-maal geen kaas gegeten van western, ben al bijna 22 jaar engels ruiter :o Omdat ik eigenlijk zo'n beetje uit het dressuurzadeltje gegroeid ben, die 17 inch ook niet zo prachtig past bij de dikke Tinkerbillen van Chub én omdat we helemaal niet dressuurmatig meer rijden, maar eigenlijk altijd voor langere ritten eropuit trekken, lijkt me de overstap naar zo'n westernzadel wel logisch.

Nu vraag ik me alleen af: hoe werkt dat met al die pads en dekens?! Is er verschil in het onderhoud van een western- en een dressuurzadel? Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:48

Wat leuk, zo'n vooruitzicht! Lekker hoor, een nieuw zadel!

Hou er om te beginnen rekening mee dat een westernzadel niet van die heerlijke zachte padding aan de onderzijde heeft als een dressuurzadel.
Dat is er mede de oorzaak dat het GOED passen van een westernzadel zo ontzettend nauw luistert. En heel anders is dan het passen van dressuurzadel.

Ik ga er even vanuit dat je een tweedehands westernzadel zoekt: ik raad je echt aan om dat te laten passen door een goede WESTERNzadel passer. :)
Zij doen dat bijvoorbeeld met behulp van een mal; daarmee bepalen ze de vorm van de paardenrug.
En op basis van die vorm kan de zadelpasser een goed zadel ze weer een een goed zadel uit te kiezen bij jouw paard.
Zij kunnen je ook adviseren over de pads, onderhoud, westernsingel, westernbeugels (heb je immers ook nodig denk ik).

Over pads is veel geschreven op dit gedeelte van Bokt; zoveel meningen :D
Zelf ben ik voorstander van vilt aan de onderkant, maar goed. Dat is ook weer een mening :Y)
Hou in gedachten dat een westernpad nooit een 'minder' passend zadel kan corrigeren.

Veel pelzier met je aankoop!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:54

Ik heb al een zadel op het oog. Heb gisteren 2 (complete) zadels gepast, echter excl pads natuurlijk;

- de eerste was eigenlijk op het oog íets te breed voor mijn paard, maar het zadel lag héél stabiel. Ben een buitenritje gaan rijden, incl stap, draf, galop met wat heuveltjes,boompjes en ijsbanen. Ook wanneer ik zelf zijwaarts moest, bleef het zadel keurig liggen. Paard reageerde ook helemaal niet erop.

- de tweede zou precies goed passen, maar zat ten eerste voor mij niet lekker en het leek me wat 'wiebeliger'. Er zat naar mijn idee te veel ruimte aan de voorkant en mijn paard leek wel een kameel in draf :oo

Morgen hoop ik nog een ander zadel te passen en komt er iemand kijken hoe dat eerste zadel volgens haar ligt. Weliswaar niet met zo'n mal dan. Desondanks acht ik haar wel als iemand met verstand van zaken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:57

Zoals je zelf al hebt ondervonden zijn er ook verschillen in de zit tussen verschillende western zadels, afhankelijk van de discipline waarvoor ze bedoelt zijn : reining, pleasure, vee, enz.
Deze zit kan vlakker, dieper, holler, breder, smaller, glad of stroef, enz zijn.
Als je je laat adviseren door een goede zadelpasser zal hij je eerst een goede zit laten uitzoeken en dan het zadel zoeken dat, met deze zit, ideaal past op je paard.

cissy

Re: Leuk! Een westernzadel... En dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:16

Heb je met die zadels proef gereden zonder pad?? dat moet je dus niet doen.....
Er hoort een pad onder om de schokken van het rijden op te vangen. Een pad is over het algmeen een keer of 4/5 dikker dan een engels chabrak, mede omdat er geen kussens onder een westernzadel zitten. Een pad is dus niet zo'n dubbel geslagen dun wollen dekentje maar een vrij stugge dikke 'deken'.

Is die persoon inmiddels langsgeweest en heb je nu een passend zadel met pad?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:15

Nee hoor, heb uiteraard met een goede pad proefgereden! Zadel lag heel fijn, andere passer beaamde dat ook.
Heb echter om andere redenen de koop afgeblazen, voorlopig blijven we engels rijden..

Paintless

Re: Leuk! Een westernzadel... En dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:29

ah dat vind ik jammer. maar helaas. je wordt vanzelf besmet met het western virus. :P
Tinkers doen het heel erg leuk in de western hoor.. kun je vele prijsjes mee winnen :P