lams vel-wol zadelonderlegger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

lams vel-wol zadelonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 09:43

Hee Bokkers!

Ik heb pas een zadelonderlegger gekocht van lamswol. ( Voor maar 50 euri bij de Boerenbond )
Maar nu is mijn vraag:
Heeft de zadelonderlegger nog nut als je het niet rechtstreeks op de rug legt?
Dus met een shabrakje er tussen.
Word het dan niet een te dik pakket dat op zijn rug ligt?

Groetjess

kleinvosje

Re: lams vel-wol zadelonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:45

Eerste vraag terug is: waarom heb je het bontje gekocht?

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:47

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Toch niet alleen maar 'voor de mooi' mag ik hopen?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 09:47

Nee niet voor de mooi, is wel mooi maar mij zadel ligt niet helemaal perfect en is mij aangeraden dit te kopen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:48

Door wie is het aangeraden dan? Het is beter dat je een zadelpasser naar je zadel laat kijken, dan er klakkeloos een bontje onder te leggen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 09:49

mijn rijinstructuur, mag ik nog antwoord op mijn vragen :$

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:51

Ja, je mag antwoord op je vragen, maar dan moet het beeld wel eerst goed zijn he...

Je kunt het bontje rechtstreeks op de rug leggen of met een dekje eronder. Als je een dun dekje gebruikt kan dat geen kwaad. Maar goed, nogmaals, ik vraag me af of dit de oplossing voor het probleem is, of dat je er andere problemen door creëert. o.a. de kamer van het zadel wordt namelijk smaller..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:53

ik denk dat je beter een zadelmaker naar je zadel kunt laten kijken dan dat je zelf met bontje bezig gaat :n

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:53

Het ligt er aan wat de reden is dat je hem gebruikt.
Als je paard een gevoelige rug heeft dan is het raadzaam hem direct op de rug te leggen.
Leg je hem tussen je dekje en je zadel dan vangt het wel wat op van de schokken en het net niet lekker liggen van je zadel. Veelal zie je dat ze gebruikt worden omdat het er mooi uitziet.
Hou er wel rekening mee dat als je een bontje onder je zadel legt, je bij de schoft vaak minder ruimte is. Je maakt met een bontje je boom maat eigenlijk een maatje smaller.

Ik ben sterk van mening dat als een zadel goed past en jij als ruiter mee bent in de beweging van je paard, je er vooral niet te veel tussen moet leggen.
Met alles wat je er tussen legt verminder je je contact met je paard en de fijnheid van je hulpen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:14

Een bontje heeft het meest effect wanneer je het rechtstreeks op de rug van het paard legt. Wanneer je er een dekje onder gebruikt, trekt dit meestal strak waardoor het effect van het bontje uitblijft. Wanneer het bontje van echt schapenwol is, zal het ook niet erg vies worden door het zelfreinigende effect van bont, schapenwol is vet en neemt geen vuil op, vandaar ook wassen met wolwasmiddel.

Ik hoop dat je genoeg info hebt op deze manier.