ik heb een pony van 17 en daar wil ik nu lekker gewoon mee naar buiten enzo, maar ook lijkt het me dat hij western geweldig vind, altijd engels gereden, ik kan wel western rijden. maar hij heeft een hele hoge schoft! zou er dan wel een western zadel opkunnen?
groetjes, Sari
Winddancer
Geplaatst: 03-12-10 08:59
Een van mijn vorige paarden was een Rheinländer met ook een hoge schoft. Heb toen Evelien van Eurohorse laten komen en die had toen een tweedehands zadel die hem paste
@Sariix : heeft ie alleen een hoge schoft of ook een ingezakte rug ?? Als je paard gevoelig op de rug is zou ik eerst eens laten nakijken of hij sowieso nog wel bereden kan worden. Het gewicht van een zadel zou nooit een probleem moeten zijn; elk paard zou een bepaald percentage van zijn lichaamsgewicht moeten kunnen dragen in normale gezonde staat.
hij heeft ook een ingezakte rug, hij is al vroeg ingereden. Maar hij geniet nog wel van het rijden, en tkan wel, maar alleen als je heel stabiel zit, anders doet het hem idd pijn.
Een westernzadel heeft een langer drukvlak als een engels zadel, maar ondanks dat dit een betere durkverdeling geeft wordt het er niet makkelijker op om een zadel ook goed passend te krijgen. Zeker in kombinatie met een hogeschoft/holle rug zul je maar héél weinig zadels vinden die goed passen. Temeer daar je dus niet onder het zadel kunt kijken hoe het op de rug ligt. De kans op 'bridging'* is behoorlijk groot. e zadelboom draagt voor- en achter maar niet in het midden. Hierdoor krijgt het paard drukkingen aan voor- en achterkant.
Met een speciale SwayBack pad kún je nog iets 'liften' in het midden van de rug, maar ik zou hier niet zelf aan gaan 'dokteren' maar er iemand bijhalen die niet alleen verstand van paardenruggen heeft maar ook van zadelpassen.
Dat zóu een optie kunnen zijn als het paard geen last van zijn rug zou hebben én niet is vastgesteld door een deskundige (arts/fysio) waar dat door veroorzaakt wordt.
De fysio is laatst langs geweest en hij heeft wel gevoelige spieren, maar hij is helemaal gemasseerd toen, toen moest ik hem een tijje rust geven maar nu gaat het wel een stuk beter!
Past boomloos dan wel gewoon op een paard met een hoge schoft en een doorgezakte rug?
gaucho
Geplaatst: 05-12-10 07:52
Niet zomaar. Ligt ook heel erg aan je eigen gewicht. Over het algemeen verdeeld boomloos de druk minder goed als een boomzadel.
Ik ga met mijn gewicht niet op mijn paard met hoge schoft op een boomloos zadel zitten.
Niet elk boomloos is geschikt voor hoge schoft/diepe rug, maar bijv. een Bob Marshall met Peaked Pommel (of een Circle Y Bob Marshall) is daar wel voor geschikt.