Boomloos en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Boomloos en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:20

Ik ben aan het kijken voor een boomloos zadel. Alleen ik kom zo veel verschillende zadels tegen. Met vps, zonder vps. Allerlei merken. Met schapenvacht aan de onderkant, zonder vacht maar dan wel weer met ophogende kussens. (of hoe het dan ook heet.) Een advertentie waarbij staat dat je er ook een normaal dekje onder kan gebruiken (ik neem aan omdat er al ophogende kussens onder zitten.) Verder zag ik ook nog een pad met vps. Verstelbare kussens?

Al met al, ik snap er niks meer van!

Wie o wie kan mij hier iets meer over vertellen?

_Maxime

Re: Boomloos en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:24

wat is vps? ik volg dit nog even, ben benieuwd wat de bokkers allemaal voor tips hebben.

_aussi

Re: Boomloos en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:26

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:33

Er zijn verschillende soorten en systemen boomloos.
Belangrijkste zijn de drukverdeling en ruggengraatvrijheid.
De drukverdeling is niet bij alle boomloze zadels even goed. Dit heeft o.a. te maken met de beugelophanging (waar en hoe, volgens mij is dit vps een voorbeeld van een ander systeem voor (betere) drukverdeling).
En omdat sommige boomloze zadels geen (opgehoogde) kussens hebben is er geen ruggengraatvrijheid. Daarom moet je dan met een speciale pad rijden, die de ruggengraatvrijheid dus wel creëert.
Bij aanschaf/interesse dus altijd goed nakijken/informeren hoe dit met het betreffende zadel zit.
Van de zadels met opgehoogde kussens (ik heb bv. een Startrekk dressuur die nauwelijks van een regulier dressuurzadel te onderscheiden is, zie advertentie in mn onderschrift) zijn er varianten bij die met een heel stevig klitteband werken. Die kun je dus aan (laten) passen aan de rug van je paard (bv. bij een erg brede ruggengraat).
Met boomloze zadels is het ook zo dat je een paar goede (merk) voorbeelden hebt, die vervolgens honderden keren gekopieerd zijn in goedkopere en/of (kwalitatief) minder goede zadels. Ik probeer dan altijd eerst 't origineel te vinden, kijken wat ze daar mee voor ogen hadden en of die belangrijke aspecten wel of niet zijn gekopieerd in een goedkoper boomloos zadel.
Hoop dat t zo iets duidelijker voor je is geworden?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:37

Dank je voor je uitleg! Ik snap het al een stuk beter! Maar bijvoorbeeld de barefoot moet je altijd met een speciale pad rijdens met inlages toch? Ondanks het vps systeem, omdat die alleen maar zorgt voor een betere druk verdeling? En doordat jouw zadel wel kussens heeft is het bij jouw zadel niet nodig? Hoe belangrijk is het om die kussens dmv klittenband te kunnen verstellen? En wat als je zadel wel die kussens heeft, en je alsnog met een pad met inlages rijd?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:49

_brunette schreef:
http://www.boomloosrijden.nl/VPS.htm

Dit snap ik wel, maar wat heeft een zadel dan zonder vps? Alleen de leerlaag en bont?

Volgens mij gewoon een ander soort (schuim)vulling, alleen - zoals de tekst al zegt - was dit meer flexibel. Dus hebben ze gezocht naar een vulling die minder flexibel is (en nog wat andere eigenschappen heeft). Zo heb je ook weer traagschuim, foam, flair, etc. Is ook maar net waar je voorkeur naar uitgaat, wat goed is voor je paard (of waar je in gelooft), etc.

Ja, BF heeft een pad nodig en voor zover ik het begrijp is de VPS inderdaad voor de extra drukverdeling en ruggengraatvrijheid NAAST de pad. Uitgaande dat de versies zonder vps dus meer flexibel zijn, krijgt de pad eronder dus ook meer 'druk' te verduren. En die pad bestaat weer uit 'gewone' inlages (maar ook daar zijn inmiddels variaties op) en die zijn vrij dun (maar wel stevig). Dan kan t dus zijn dat t zadel zo flexibel was dat de inlages misschien de druk toch niet goed genoeg kunnen opvangen. En dan heb je weer kans op plekken waar meer druk op komt.

De Startrekk (evenals bv. Trekker Master en Heather Moffet) hebben een eigen kussen, en zorgen dus ook zonder pad voor die ruggengraatvrijheid. Van de Heather Moffet heb ik dan weer horen zeggen dat de drukverdeling niet optimaal schijnt te zijn.
Het nieuwe model Startrekk heeft weer 'vaste kussens' ipv met klitteband. Die zijn dus niet verstelbaar, maar gewoon wolgevuld en bij te vullen zoals ook met een boomzadel. In mijn geval was het klitteband weer heel handig, omdat het zadel voor mijn paard naar voren toe wat smaller is gezet. Dat gaat weer een stuk lastiger met 'vaste' kussens.

Maar alle zadels hebben zo hun voor en tegens (boom- of boomloos), het is maar net wat op jouw paard past. En daarna natuurlijk ook waar jij fijn op zit. Ik ben erg pro boomloos begonnen. Kon mn balans in een BF op mijn jonge paard niet goed vinden, heb uiteindelijk 3,5 jaar naar grote tevredenheid met de Startrekk gereden, maar nu heeft mijn paard een moeilijke rug en kan de beste oplossing alleen in een boomzadel gevonden worden. Mij maakt het niet meer uit: als die drukverdeling en bewegingsvrijheid voor mijn paard maar goed is :+