Wel of niet nu een zadel perfect aan laten passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Wel of niet nu een zadel perfect aan laten passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:57

Misschien een beetje een rare titel, maar ik zit echt een beetje met een dilemma. Mijn merrie is nu 6 maanden drachtig en ik heb een nieuw zadel besteld. De verwachting is dat het zadel met ongeveer 3 weken wordt geleverd (eind december, begin januari) en dan wordt het helemaal perfect passend gemaakt op mijn merrie. Van tevoren is al alles aangemeten zodat het zadel dat nu besteld is al voor 95% op maat gemaakt is. Het aanmeten is al 6 weken geleden gedaan toen haar buik een stukje dunner was dan nu (niet dat haar boommaat en schoft echt zijn veranderd, maar er zal allicht verandering zijn.).
Mijn probleem is dat ik, afgaande op de vorige drachten, weet dat mijn merrie rond half januari niet meer onder het zadel zal willen lopen. Dan heeft ze er genoeg van en krijgt ze van mij zwangerschapsverlof, ze is trouwens 20 april uitgerekend.
Ik weet nu niet of het verstandig is om nu voor die paar weekjes dat ik nog kan rondhobbelen een zadel aan te laten meten. Ze is nu vrij fors, dat zal na de geboorte van het veulen er binnen een paar weken af zijn.
Ik kan al sinds augustus niet meer met haar rijden omdat het zadel toen kapot is gegaan en ik sindsdien wacht op een nieuw zadel. Ze is dus helemaal niet meer goed getraind en de komende paar weken kan ik ook niet serieus met haar aan het werk.

Wat vinden jullie. Is het een goed idee om het zadel nu voor die laatste 5% perfect aan te laten meten, met als risico dat het na de dracht toch iets te ruim is? Of wachten totdat het veulen geboren is en dan een paar weken daarna het zadel aan te laten meten? Nadeel daarvan is wel dat de merrie dan bijna een jaar lang heeft stil gestaan, ja er is natuurlijk wel gelongeerd en zo, maar echt werken niet.

Rijlaarsdam

Re: Wel of niet nu een zadel perfect aan laten passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:02

ik snap niet dat de persoon die je zadel komt aanmeten en straks aan komt passen zelf niet door heeft dat het nu geen handige tijd is.
maar ik ben geen zadelpasser, dus zal er dan wel weinig verstand van hebben.....
gr.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:06

opmerking van de mfsc'er was dat paarden meestal op de schouders en schoft niet veranderen tijdens de dracht. Misschien wat breder op de ribben, maar niet zoveel dat de boommaat veranderd.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:39

Misschien dat het aanpassen even kan wachten tot ze weer in contitie is? :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:04

InekeH87 schreef:
opmerking van de mfsc'er was dat paarden meestal op de schouders en schoft niet veranderen tijdens de dracht. Misschien wat breder op de ribben, maar niet zoveel dat de boommaat veranderd.

en mijn persoonlijke ervaring is dat paarden kwa schoft wél veranderen door/na een dracht
de trekpaardmerrie had voor haar drachten praktisch geen schoft, en was vrij rond.
nu, 5 jaar en drie drachten verder (laatste veulen is inmiddels 18 maand) is ze nog altijd rond, maar is de schoft geprononceerder geworden en steekt die samen met de ruggegraat een heel stuk meer uit, waardoor mijn boomloze zadel zelfs durft lichtjes drukken op die schoft...

Maargoed, ik zou ook wachten tot je de merrie terug oppakt, eventueel in tussentijd een bontje ertussen of gewoon zo rijden, en als ze dan weer wat in conditie is perfect laten aanpassen

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:54

Ik zou nu wachten en hem later aan laten passen, als je haar na de dracht weer een tijdje onder het zadel rijdt. De timing is niet helemaal handig ;-)

Ansj24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:59

Ik zou ook wachten tot het veulen geboren is. Ik zou het risico niet nemen om het nu perfect op maat te laten maken en dat het dan straks misschien weer niet goed past.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 20:32

@duhelo ik kan nu helemaal niet rijden, ik heb al sinds augustus geen zadel meer. Daar zit ik dus mee, ik kan nu niets.
Maar ik ga idd wachten totdat het veulen er is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:17

Duhelo schreef:
InekeH87 schreef:

en mijn persoonlijke ervaring is dat paarden kwa schoft wél veranderen door/na een dracht
de trekpaardmerrie had voor haar drachten praktisch geen schoft, en was vrij rond.
nu, 5 jaar en drie drachten verder (laatste veulen is inmiddels 18 maand) is ze nog altijd rond, maar is de schoft geprononceerder geworden en steekt die samen met de ruggegraat een heel stuk meer uit, waardoor mijn boomloze zadel zelfs durft lichtjes drukken op die schoft...

Maargoed, ik zou ook wachten tot je de merrie terug oppakt, eventueel in tussentijd een bontje ertussen of gewoon zo rijden, en als ze dan weer wat in conditie is perfect laten aanpassen

Maar komt het door verdere ontwikkeling van je merrie (bv van 3jaar naar 6jaar om maar een voorbeeld te noemen of echt door het drachtig zijn).

Mijn merrie is ook een zadel aangemeten/gepasd rond 5 maanden dracht. Veronderstel dat schoft en schouder idd gelijk blijven, volgens de zadelmaker zal dat ook meevallen, ok met dikker worden heeft ze natuurlijk niet alles mee ivm passen van het zadel maar goed. Maar laat het waarschijnlijk nu niet meer controleren tot na de dracht. Dat lijkt me dan weer niet nodig op dit moment.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:20

is er geen boomloos zadel wat je kunt gebruiken, dat lijkt me wel zo fijn.
Ik zou er nu niet mee gaan klooien, zeker niet ovor zo'n korte periode.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:25

De spieren op de rug en rond de schoft veranderen wel. Zeker als je nu al een tijdje niet getraind hebt.

cbreeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:08

mijn merrie is na de dracht ook iets veranderd, met betrekking tot de schoft, daarom heb ik nu van de week pas een nieuw zadel gekocht, afgelopen zomer heeft zij haar veulen gehad,

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:42

boomloos heb ik gehad, maar dat wil ik niet meer. Ik had een ghost en die bleek toch niet veilig te zijn, dus voor mij geen boomloos meer (andere boomloos zadels vind ik helemaal een ramp en ik heb ze bijna allemaal geprobeerd). Ik zal dus toch moeten wachten met aanpassen van het zadel, de merrie is een paar weken na de geboorte van de kleine meestal wel weer op het gewicht en de vorm die ze normaal heeft. Dan ga ik dan wel het zadel aan passen, ben benieuwd hoe ze dan is. Dan heeft ze bijna een jaar stil gestaan.