Dekje verschuift steeds

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twiggy_stars

Dekje verschuift steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 20:07

Heey!
Bij de manege waar ik rij, zitten de dekjes niet vast aan het zadel. Maar bij één pony schuift het dekje steeds onder het zadel vandaan. Bij de andere paarden verschuift het dekje niet. Weet iemand hoe dat komt? Ligt het dekje dan fout of ligt het aan het zadel? :?

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:24

Ligt aan het zadel.

Als er een dekje met lusjes onder ligt dan trekken die waarschijnlijk ook strak.

vera503

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:25

het kan ook zijn doordat de singel er niet door zit?
mis kunje die dingen flapen aan de voorkant ook tussen of onder het zadel leggen.
doe ik ook bij mijn verzorgpaard :o

Quir

Re: Dekje verschuift steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:30

Vaak is het teken van een schuivend dekje, dat van een slecht passend zadel.

Chrissy010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:38

Inderdaad! Als het dekje schuift dan past het zadel niet goed.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:07

Klopt als een bus. Het zadel past gewoon niet goed, waardoor het dekje verschuift. Zou dat maar eens tegen je instructrice zeggen ;)

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:27

goed de lusjes vastmaken... mischien helpt dat, of je moet het even melden bij de manege dat ze stroevere dekjes kopen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:58

romyr schreef:
goed de lusjes vastmaken... mischien helpt dat, of je moet het even melden bij de manege dat ze stroevere dekjes kopen

Je kunt beter adviseren wat aan het zadel te laten doen. Het is al een aantal keren gemeld, het zadel past niet goed en daarom verschuift het dekje. Niet aan het laatste iets doen maar aan het eerste!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:10

Alani schreef:
romyr schreef:

Je kunt beter adviseren wat aan het zadel te laten doen. Het is al een aantal keren gemeld, het zadel past niet goed en daarom verschuift het dekje. Niet aan het laatste iets doen maar aan het eerste!

Dat hoeft niet altijd de reden te zijn. Mijn zadel past prima (door de zadelmaker na laten kijken) maar er zijn dekjes die niet onder mijn zadel blijven liggen. Een Anky pad is bijvoorbeeld een ramp. Bij eigenlijk ieder ander dekje blijft het wel goed zitten. Het kan dus wel degelijk aan het soort dekje liggen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:29

@Helga. In een aantal gevallen kan dat, in jouw geval kan het zelfs zijn dat de ligging van je zadel door de dikte van dit type dek niet meer optimaal is en dat het daardoor verschuift. En jij kunt met zekerheid stellen dat het niet het zadel maar het dekje het probleem is. Over het algemeen staan maneges er niet om bekend dat zij goed passende zadels gebruiken voor de paarden/pony's. Het is dus in dit geval ook veel aannemelijker dat het zadel beslist het probleem zal zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:34

Sowieso heeft Anky de nare eigenschap gruwelijk te verschuiven, of het zadel past of niet.
Zijn nog meer dekjes die dat doen, maar gewoon de simpele katoenen dekjes (die eigenlijk altijd op een manege gebruikt worden) moeten dat echt niet doen. Dan past het zadel niet goed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:36

Hier schoven de dekjes ook, maar was wél aangemeten door de zadelmaker.
Ik ben toen zonder dekje gaan rijden met enkel een bontje :)

xxlaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:36

ik denk eigelijk dat het zadel dan niet goed past

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:40

Jolliegirl schreef:
Hier schoven de dekjes ook, maar was wél aangemeten door de zadelmaker.
Ik ben toen zonder dekje gaan rijden met enkel een bontje :)

Waarom met een bontje dan? Die zorgen er meestal voor dat een goed passend zadel juist minder past.
Heb je het over een zadelpasser of -maker?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:52

Ik pas zelf de zadels, daarna laat ik de passer komen voor bevestiging, aangezien ik niet bevoegd ben. Wel cursus gehad :)
Dekjes bleven schuiven, dus besloten met enkel een bontje te gaan rijden.
Zadel is hiernaar aangepast.

Komende maandag ga ik ook zelf een zadel passen, vertrouw ik het niet, bel ik de passer, vertrouw ik op mijn ervaring dan bel ik alleen even voor telefonische bevestiging dat mijn controles kloppen . :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:05

Ik vind het niet meer dan normaal dat een dekje wat schuift onder een zadel, je paard beweegt namelijk ook onder je zadel. Als je zadel strak ligt, dan zou het kunnen dat je dekje niet kan schuiven, maar of dat nou een goed teken is?! Bij mijn paard schuiven de dekjes net achter de schouder ook wat naar achteren, daar zit nou eenmaal beweging als het paard loopt.

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:39

inderdaad kan het eraan liggen dat je zadel niet goed past, maar als je de lusjes vastmaakt en hij blijft dan wel zitten is er vast niet veel aan de hand!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:08

xkalanca schreef:
inderdaad kan het eraan liggen dat je zadel niet goed past, maar als je de lusjes vastmaakt en hij blijft dan wel zitten is er vast niet veel aan de hand!

Je spreekt jezelf een beetje tegen.
Want als je de lusjes vastmaakt, hou je het dus op z'n plek, trekt het waarschijnlijk strak, als het wel aan je zadel ligt.

Ik ga maandag 3 zadels passen op de pony, dit doe ik met en zonder dekje, om te kijken of het bij beide goed ligt. Als een dekje schuift, past de boel vaak gewoon niet goed.

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:45

Kan door het zadel komen maar kan ook zijn dat ene paard wat ronder is dan de anders kan glijden ze vaak ook wat sneller

Diditje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:22

Heej

Bij mijn tantes pony waar ik op rij schuift het dekje ook steeds, maar dan naar voren...
De lusjes zitten gewoon vast en ook de singel zit er doorheen, maar hij blijft schuiven...
Komt dit door het zadel of door het dekje? of kan het ook door de vacht komen...
Want haar vacht staat rechtovereind... haar wintervacht dan.... heeft ze altijd al gehad en ze is nooit geschoren...

Fientje1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:28

Waarschijnlijk past het zadel dan niet goed ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:25

Op onze manege hebben we hier ook een keer last van gehad.
Heeft alleen weinig zin om het te zeggen, instructrices en dergelijke zien het zelf waarschijnlijk ook wel maar het zijn vooral de eigenaren die overgehaald moeten worden! :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:13

Dan de eigenaren over proberen te halen toch ;)

Denk eens goed aan de rug van de pony/paard als het zadel niet goed ligt he ;)

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:58

Door ervaring kan het beide zijn, het zadel maar ook het dekje.
Als ze het zadel komen nakijken, altijd eerst effe rijden en dan nog eens laten nakijken.
( een keer meegemaakt dat bij een zadel wat wel goed lag , maar de kussens onder het zitvlak aan de achterkant te groot waren. En daardoor te veel meebewogen de haren door elkaar kwamen te zitten. )
Kan me dan goed voorstellen dat het dekje niet goed blijft liggen onder het zadel.
Maar kan me wel goed voorstellen dat het dekje zonder lussen onder een zadel ook goed moet blijven liggen. Doe maar eens een losse zool in je schoen die die niet goed past ( te klein is) , en loop daar maar eens op.

succes verder