Wat voor uitrijdeken op pony met dikke wintervacht??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Wat voor uitrijdeken op pony met dikke wintervacht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:56

Hoi bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen ;)
Ik rijd sinds kort met me fjordje te paard naar de manege en terug, dit is stappend ongeveer 20/25min.
Me fjordje heeft een heerlijke dikke wintervacht en op de heenweg rijden we dan ook lekker ''bloot'' (het paard dan ;) ) heen.
Na dan ook nog ongeveer 45 min in de bak te heb gereden, raad je het al en heb ik een kletsnatte teddybeer :D
Mijn vraag is dan ook aan jullie, zouden jullie op de terug weg er een zweetdeken over gooien? Aaangezien ik eigelijks alleen aan een rustig stapje doe op de terug weg en het op dit moment overdag zelfs vriest en goed koud is.
Nou vindt ik het zelf niet zo prettig om met een zweetdeken te rijden, zit dan niet echt stevig in het zadel.
Weten jullie waar ik goedkope uitrijdekens kan vinden met een borstuk?

Ik hoop op een reactie, alvast bedankt

Nebron

Re: Wat voor uitrijdeken op pony met dikke wintervacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:32

Ik zou dit zelf niet doen, omdat hij toch een flinke vacht heeft en zijn warmte dan niet zo snel los laat maarja, dat zou ik doen, en wat jij doet moet je natuurlijk zelf weten :D
Miss eentje van internet ofzo, ik ben ook opzoek (mijnes wordt geschoren, vandaar:+) maar vind nog niet echt iets goedkoops, ik laat 't weten als ik iets goedkoops zie!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:53

geen deken gebruiken is helemaal niet nodig
mijn merrie is ook niet geschoren en heeft een lekkere dikke vacht
na het rijden leg ik ook geen deken op tijdens uitstappen omdat dit gewoon niet nodig is.
ze drogen dan veel sneller op en kunnen zo hun vacht gebruiken waar ze hem voor gekregen hebben.

Leg je wel een deken op na het rijden (met een dikke vacht he) dan worden de haren plat gedrukt en dan kan je paard zijn vacht niet overeind zetten om zichzelf warm te houden en zich tegen het zweet en kou te beschermen.
juist als je een deken opdoet na het rijden kunnen ze hun warmte niet kwijt en gaan dan nog meer zweten.
niet nodig dus :)

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:54

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 19:59

Bedankt allemaal!
Ik twijfel gewoon een beetje omdat het wel gewoon nog een halfuurtje sloom stappen is en het steeds echt vriest

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:38

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:59

zo een deken met borststuk zoek ik ook, beetje dezelfde situatie, maar mijn paard is wel geschoren
moet ook ruim 25 minuten heen en terug stappen om in een binnenpiste te kunnen trainen, en maak ook vaak buitenritten met het grootste gedeelte in stap.
Voor een buitenrit kan ik me behelpen met een staldeken over het zadel met een borstverbreder ertussen, maar dit gaat niet om naar de piste te gaan, want ze zweet wel erg na een les.
Zou wel een goedkopere versie prefereren, geen bokkers die ze zelf maken?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:48

je kan ook bij die teddyberen een paar banen scheren onderkant hals en borst, dan kunnen ze de warmte beter kwijt en hoeven ze geen dek op. Gaat super bij fjorden, haflingers, ijsjes etc