Bobbels in de kussens van een zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mynique

Bobbels in de kussens van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:20

Het zadel van het paard wat ik rij, vertoonde 2 bobbels en een kuiltje in de kussens van het zadel. Met name de linkerkant van het zadel.
Hoe ontstaan deze bobbels/kuilen? Heeft het een rijtechnische oorzaak of een gebruiksoorzaak? Kan je er zelf iets aan doen om het te voorkomen?

Ik hoop dat iemand mij erbij kan helpen....

oja, het zadel ligt nu, ter opvulling, bij de zadelmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:41

Mijn zadelmaakster zei dat dat kwam door slecht wol.
Opnieuw opvullen dus ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:40

Doordat de vulling ws al wat ouder is, gaat dit samenpakken waardoor soort klonten ontstaan. Het heeft niet altijd met de kwaliteit van de vulling te maken, wel met de tussenposen van vullen.
Als het goed is komt je zadel dan netjes terug ;)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:41

je moet het dan opnieuw vullen, dit kan schadelijk zijn voor je paard als dat niet gebeurd...
Het heeft niets met jouw rij techniek te maken maar kwaliteit vulling of hoe jij het zadel gebruikt etc.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 19:56

Het zadel is 2 jaar "oud" en wordt 5-6 x per week gebruikt.
Fijn te weten dat het toch niet iets rijtechnisch is.
Hij wordt inderdaad opnieuw opgevuld :-)

sefanja

Re: Bobbels in de kussens van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:57

Ik liet mijn zadel ieder jaar nakijken om zoiets te voorkomen, nu heb ik een WOW zadel--> ook bij deze zadel laat ik iemand jaarlijks langskomen, soms wel vaker

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:51

mynique schreef:
Het zadel is 2 jaar "oud" en wordt 5-6 x per week gebruikt.
Fijn te weten dat het toch niet iets rijtechnisch is.
Hij wordt inderdaad opnieuw opgevuld :-)

Bijgevuld of helemaal opnieuw gevuld? Wat heel veel mensen niet weten is dat een wolgevuld zadel om de twee jaar helemaal opnieuw gevuld moet worden (de veerkracht van de vulling is sterk verminderd + wol gaat vervilten en hierdoor ontstaan bobbels). Wol erbij stoppen zorgt er op den duur voor dat de kussen keihard worden!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 01:06

Kwaliteit van de wol maar ook de manier van zadelonderhoud heeft invloed op het vormen van bobbels in de kussens. Veel mensen maken een lekker sopje met zadelzeep en doen daar het hele zadel mee, inclusief de kussens. Maar velen weten niet dat vilt gemaakt wordt van wol en zeep :D Dus maw er wordt vilt gemaakt van de vulling in de kussens.
Zadelzeep hoort alleen gebruikt te worden om vuil te verwijderen, verzorging dient te gebeuren dmv een goede ledercreme oid.

Al met al zijn er veel oorzaken voor het ontstaan van de bobbels maar belangrijker is dat je de kussens regelmatig controleert. Met je vlakke hand eroverheen glijden geeft je al meteen een goed beeld van de vulling. Daarnaast is het belangrijk dat de kussens niet overvuld zijn. We noemen het niet voor niets kussens, als je er zelf niet op zou willen slapen, zijn ze ook te hard voor je paard. Als je met de vulling moet corrigeren, past de boom in 99,9% van de gevallen niet ;)

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:54

Het zadel was vandaag klaar en kon ze hem ophalen. Ben benieuwd.
Zal het van de week eens voelen hoe ze nu aanvoelen. Ze moeten dus niet hard zijn maar wel zacht aanvoelen.

Vind het overigens wel raar dat de zadelmaker hem niet zelf komt brengen om hem te testenn of hij wel goed ligt.
Of maakt dat niet uit. We gaan het meemaken.

Ik weet ook niet waar ze haar zadel mee schoonmaakt. Als ik het doe doe ik het met een dressing en dan alleen de lederen stukken, zonder vulling.

Ibonn

Re: Bobbels in de kussens van een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:05

Idd ze moeten stevig maar toch nog zacht aanvoelen. Stevig voor de drukverdeling maar zacht genoeg om het gewicht van de ruiter te kunnen opvangen.

Een zadel hoort bij het paard gepast en "afgevuld" te worden. Vooral het aansluiten van de kussens op de rug is belangrijk.