hoe maak je zelfgemaakte touwhalster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzje11

hoe maak je zelfgemaakte touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:14

Hallo,

Ik zou graag een touwhalster voor mijn shet willen maken,
ik ben al een stuk begonnen met de neus dat lukt al aardig
alleen nou weet ik niet hoe ik de boven kant moet maken
en wat voor metingen ik nodig heb?

groeten suzanne

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:15

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... lster.html

Op bovenstaande link vindt je precies wat je nodig hebt, de afmetingen van het touw en de knoopinstructie.
De afmetingen zijn voor een warmbloed, dus je moet ze even aanpassen voor een shet.

Veel succes, ga er van uit dat het de eerste keer niet meteen lukt.

Een touwhalster moet goed passen wil het echt effect hebben.
Het is een werkhalster, dus niet mee vastzetten, en ook niet mee losgooien.
En als je bedenkt hoe lastig het is om een touwhalster te knopen dat goed past, zou ik er zelf een aanschaffen ipv zelf te willen knopen.
Touwhalsters in Shetmaat zijn hier te krijgen: http://www.equiplay.nl

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:19

Ik sluit me aan bij bovenstaande; koop gewoon een touwhalster/hoofdstel, dit voor je eigen veiligheid en die van een ander.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:43

Maroesjka schreef:
Ik sluit me aan bij bovenstaande; koop gewoon een touwhalster/hoofdstel, dit voor je eigen veiligheid en die van een ander.

ik wil ook heel graag een touwhalster gwn aanschaffen maar mijn ouders willen dat niet hebben.
Ik mag het wel zelf maken maar niet kopen

ik heb alleen een halster en een touw en poetskist
en ze willen niet meer kopen
ook al betaal ik het zelf :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:46

Wat voor touw gebruik je dan? Zoals je op de website die ik je heb aangegeven kunt lezen is een touwhalster heel scherp, hoe dunner het touw is, hoe scherper het inwerkt.
En dan moet jij ook leren hoe je met een touwhalster om moet gaan. Dus meteen druk laten varen als je paardje op je afkomt of doet wat jij wilt. Doe je dat niet, kan een touwhalster heel gemeen inwerken. Je wilt je shetje toch geen pijn doen?

Dus het is niet alleen een touwhalster knopen/kopen, je moet ook weten hoe je er mee om moet gaan. En daar kun je het beste les voor nemen. Weten je ouders dat? Weet jij dat?

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:54

Cassidy schreef:
Wat voor touw gebruik je dan? Zoals je op de website die ik je heb aangegeven kunt lezen is een touwhalster heel scherp, hoe dunner het touw is, hoe scherper het inwerkt.
En dan moet jij ook leren hoe je met een touwhalster om moet gaan. Dus meteen druk laten varen als je paardje op je afkomt of doet wat jij wilt. Doe je dat niet, kan een touwhalster heel gemeen inwerken. Je wilt je shetje toch geen pijn doen?

Dus het is niet alleen een touwhalster knopen/kopen, je moet ook weten hoe je er mee om moet gaan. En daar kun je het beste les voor nemen. Weten je ouders dat? Weet jij dat?

Ik heb al een tijdje een touwhalster gebruikt tijdens de lessen ( ik rij niet op hem maar mijn buurmeisje van 6 die een ziekte heeft waardoor ze heel licht is) die was 9mm dik. en daar liep die heel goed mee. :o

Cassidy

Re: hoe maak je zelfgemaakte touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:56

En wat voor touw gebruik je nu?

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:59

Cassidy schreef:
En wat voor touw gebruik je nu?

ik gebruik nu geen touw ik wil dus wil dus zelf een touwhalster maken :o
ik wou eigenlijk weer een touwhalster van 9 mm dik maken
maar ik weet niet waar ik die moet halen :+

Cassidy

Re: hoe maak je zelfgemaakte touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:02

Dat zul je toch moeten kopen. De meeste touwhalsters zijn van touw gemaakt wat je bij speciaalzaken voor zeilboten kunt krijgen, en dat is vrij kostbaar. Kun je uiteindelijk beter het geld uitgeven aan een kant en klaar halster. En vertel aan je ouders dat een gekocht touwhalster, met goede pasvorm, gewoon MOET. Goed harnachement is je beste levensverzekering, het blijven paarden maar als de spullen niet kloppen, niet goed zitten of niet passen, zijn de ongelukken voorgeprogammeerd...

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:11

Cassidy schreef:
Dat zul je toch moeten kopen. De meeste touwhalsters zijn van touw gemaakt wat je bij speciaalzaken voor zeilboten kunt krijgen, en dat is vrij kostbaar. Kun je uiteindelijk beter het geld uitgeven aan een kant en klaar halster. En vertel aan je ouders dat een gekocht touwhalster, met goede pasvorm, gewoon MOET. Goed harnachement is je beste levensverzekering, het blijven paarden maar als de spullen niet kloppen, niet goed zitten of niet passen, zijn de ongelukken voorgeprogammeerd...

dankjee!!

ik heb hard bij mijn moeder gezeurd en ik mag er een kopen :D :D :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:15

Super, ik hoop dat je snel een passend halster vind en wees voorzichtig met wat je er mee doet!