omdat mijn pony regelmatig druk word tijdens het rijden ben ik al een poosje opzoek naar een ander bit...
voor de geintreseerde het verhaal:
ik heb eerder een topic geopend maar die kan ik niet meer vinden
dus ik zal het nog ff uitleggen voordat ik heel bokt over me heen krijg
ik heb mijn pony gekocht van en meisje die mijn pony simpel weg niet aan kon buiten.. ze wou graag een pony waar ze mee buiten kon rijden maar dat heeft ze nooit gedaan omdat heathfield daar veelste druk voor is... en je kunt niet een rustig ritje met haar maken
toen ik haar gekocht had heeft ze een poosje op een manege gestaan (daar reden ze ook nooit buiten). en ik mocht er ook niet met m`n eigen pony buiten rijden... ze is dus ong 10 jaar niet buiten geweest. nu staat ze ong. 2 jaar bij mij thuis! ik ben gwn op enkel gebroken bitje met haar naar buiten geweest (onder begeleiding!!!) om haar te laten wennen aan vekeerd! dit gaat hardstikke goed!!! groot verkeer blijft spannend maar ze is te houden!!! nu rijd ik regelmatig met iemand die ook te paard is!(dat is een heel rustig oud paard, ene goed voorbeeld dus
) maar mijn pony is in sommige "buien" heel druk! andere keren gaat het heel goed en dan in eens niet meer! de gene waar ik mee reed durfde niet meer met mij te rijden... we zijn regelmatig in volle galop over een (gelukkig op dat moment niet druk bezocht) kruispunt gevlogen! en steeds vaker ging mvr. zonder reden met haar oortjes naar voren in volle galop vandoor!!! haar tuigage past prima!, het is niet steeds op het zelfde stuk, het is ook niet richting huis! en het is ook niet uit angst! naja dat was het verhaal! omdat die gene niet meer met mij wou rijden ben ik en achter gekomen dat het regelmatig gewoon levendsgevaarlijk was!!! en wou zacht beginnen met een ander bit! dus ik heb een ongebroken bus trens gekocht! ze reageerde er niet anders op! (ik rijd haar niet nagevelijk op buitenrit) maar ze hangt verschrikkelijk op dat bit!
nu heeft mijn vriendin een pessoa bitje over (heeft de pony verkocht en het bit is nu over
)nu mag ik het bitje van haar proberen en als het niets is weer inleveren!
voor als je mijn vorige topic hebt gelezen, hier mij vraag:
maar nu mijn vraag
hoe moet ik mijn teugels bevestigen?! ik rijd soms 4 uur ?!
de eerste 2 uur "slaat ze steeds op hol" en daarna als alle
energie er uit is kan ik haar met los teugeltje rijden!
ik dacht zelf om met 2 teugels te rijden! een aan de grote ring...
kan in daar op rijden als ze gewoon braaf is! en als ze heet word de
teugel daar onder er bij te pakken! anders rijd ik steeds met hefboom
effect! mij lijkt dit de vriendelijktse manier in deze situatie!
brand los zou ik zeggen

oh jah ook nog handig om te weten:
-ik stap over op een ander bitje omdat ik dat advies had gekregen van de vorige eigenaren! en zelf vind ik het wel prettig om iets meet controle te hebben
en niet omdat ik dat uit het vorige topic heb gelezen!- ik gebruik het bit alleen om buitenrit
- het is (natuurlijk) deels op te lossen door rijteschies te oefenen! daar ben ik het helemaal mee eens
maar het moet ook veilig blijven 
respecteer elkaars menigen