hoe teugels bevestigen op pessoa bit?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heathfield

hoe teugels bevestigen op pessoa bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:00

hai bokkers :D

omdat mijn pony regelmatig druk word tijdens het rijden ben ik al een poosje opzoek naar een ander bit...

voor de geintreseerde het verhaal:
ik heb eerder een topic geopend maar die kan ik niet meer vinden :o dus ik zal het nog ff uitleggen voordat ik heel bokt over me heen krijg :P ik heb mijn pony gekocht van en meisje die mijn pony simpel weg niet aan kon buiten.. ze wou graag een pony waar ze mee buiten kon rijden maar dat heeft ze nooit gedaan omdat heathfield daar veelste druk voor is... en je kunt niet een rustig ritje met haar maken :') toen ik haar gekocht had heeft ze een poosje op een manege gestaan (daar reden ze ook nooit buiten). en ik mocht er ook niet met m`n eigen pony buiten rijden... ze is dus ong 10 jaar niet buiten geweest. nu staat ze ong. 2 jaar bij mij thuis! ik ben gwn op enkel gebroken bitje met haar naar buiten geweest (onder begeleiding!!!) om haar te laten wennen aan vekeerd! dit gaat hardstikke goed!!! groot verkeer blijft spannend maar ze is te houden!!!

nu rijd ik regelmatig met iemand die ook te paard is!(dat is een heel rustig oud paard, ene goed voorbeeld dus :P ) maar mijn pony is in sommige "buien" heel druk! andere keren gaat het heel goed en dan in eens niet meer! de gene waar ik mee reed durfde niet meer met mij te rijden... we zijn regelmatig in volle galop over een (gelukkig op dat moment niet druk bezocht) kruispunt gevlogen! en steeds vaker ging mvr. zonder reden met haar oortjes naar voren in volle galop vandoor!!! haar tuigage past prima!, het is niet steeds op het zelfde stuk, het is ook niet richting huis! en het is ook niet uit angst!

naja dat was het verhaal! omdat die gene niet meer met mij wou rijden ben ik en achter gekomen dat het regelmatig gewoon levendsgevaarlijk was!!! en wou zacht beginnen met een ander bit! dus ik heb een ongebroken bus trens gekocht! ze reageerde er niet anders op! (ik rijd haar niet nagevelijk op buitenrit) maar ze hangt verschrikkelijk op dat bit!

nu heeft mijn vriendin een pessoa bitje over (heeft de pony verkocht en het bit is nu over :P )
nu mag ik het bitje van haar proberen en als het niets is weer inleveren!

voor als je mijn vorige topic hebt gelezen, hier mij vraag:

maar nu mijn vraag :P
hoe moet ik mijn teugels bevestigen?! ik rijd soms 4 uur ?!
de eerste 2 uur "slaat ze steeds op hol" en daarna als alle
energie er uit is kan ik haar met los teugeltje rijden!

ik dacht zelf om met 2 teugels te rijden! een aan de grote ring...
kan in daar op rijden als ze gewoon braaf is! en als ze heet word de
teugel daar onder er bij te pakken! anders rijd ik steeds met hefboom
effect! mij lijkt dit de vriendelijktse manier in deze situatie!

brand los zou ik zeggen :D

oh jah ook nog handig om te weten:
-ik stap over op een ander bitje omdat ik dat advies had gekregen van de vorige eigenaren! en zelf vind ik het wel prettig om iets meet controle te hebben :+ en niet omdat ik dat uit het vorige topic heb gelezen!
- ik gebruik het bit alleen om buitenrit
- het is (natuurlijk) deels op te lossen door rijteschies te oefenen! daar ben ik het helemaal mee eens :D maar het moet ook veilig blijven ;)

respecteer elkaars menigen ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:29

je kunt met twee teugels rijden en alleen de onderste teugel oppakken als ze begint.
Maar je kunt ook je teugel vastmaken op de eerste ring direct onder de gewone grote trensring, als je er bewust mee omgaat en een heel licht teugelcontact houd is er niets aan de hand. Het is net wat je zelf prettig vind, en of je met 2 reugels rijden handig vind.
En ik geef je groot gelijk hoor, veiligheid boven alles! En bij goed gebruik heeft een paard hier over het algemeen helemaal geen moeite mee!
Succes!

jouke_h

Re: hoe teugels bevestigen op pessoa bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:30

Eventueel kan je ook pelhamriempjes gebruiken dan kan je bijv. in de trensring rijden en in een lagere rind zonder dat je 2 teugels nodig hebt.

Mavvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:44

Met 2 teugels rijden is prima, voor het paard ook veel duidelijker.
Je moet doen waar je jezelf het fijnste bij voelt, als jij geen volle handen hebt door 2 teugels moet je dit vooral blijven doen :)

llooiiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:16

Ik zou inderdaad even kijken wat het fijnste is, zelf vind ik het altijd lastig om met 2 teugels te rijden, ben nogal snel geneigd om op het moment dat een paardje er vandoor gaat in een reflex de teugels te grijpen. Maar misschien is dat voor jou juist wel een fijne oplossing, of inderdaad met een teugel en dan heel bewust op je druk letten. succes ermee!

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:55

bedankt voor jullie reacties :D
ik denk dat ik idd dan toch met 2 teugels ga rijden!!
maar ik ben er nog niet helemaal uit :P
omdat het soms een maand goed gaat en dan 1 keer gaat het super slecht!
en daarna gaat het weer heel lang goed! dat is heel erg wisselend! dus als
het (zoals heel vaak gelukkig) goed gaat kan in de onderste teugel met rust
laten!!! en gaat het en keertje fout kan ik har beter oppakken! en als ze "op
hol" gaat merk ik dat wel meteen! dus een "trek" reflexs zou er wel niet komen!
toch erg bedankt !!!

zijn er nog meer mensen met tips, meningen ect.?!
heel erg bedankt alvast :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:59

Ik zou ook met 2 teugels gaanr ijden, vooral omdat je de onderste teugel makkelijk los kan houden en dan dus eigenlijk op een gewoon trensje rijdt.
Die verbindingstukjes zorgen ervoor dat je eigenlijk al heel erg gauw met de hefboom gaat werken en dit is natuurlijk niet de bedoeling wanneer het goed gaat.

Heel veel succes iig en ik hoop dat het snel fijn gaat! :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:00

Als jouw paard de eerste 2 uur op hol slaat is er iets niet goed met de rangorde..
Zou daar aan gaan werken ipv met zwaardere materialen beginnen.

voor de tussentijd tot een oplossing zou k gewoon met 2 teugels rijden . :)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:06

Ik lees ff mee..
Die van mij heeft ook zo'n handje..
Maar dan alleen als ik in een ''rustig'' galopje wil..
Dan pakt ze het bit vast.. en Sjoeffff.. daar gaat ze!:P

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:07

@Ann_moi
bedankt voor je reactie :j
jah bedankt ;)

@Jolliegirl
`t is idd een tijdenlijke oplossing!
voor als het goed gaat doe ik m`n gewone bitje er weer in!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:23

Oke, dan heb ik niets gezegd. :) behalve mijn tips voor de bevestiging van de teugels.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 16:38

Jolliegirl schreef:
Oke, dan heb ik niets gezegd. :) behalve mijn tips voor de bevestiging van de teugels.

haha geefnie ;)