help een blauwe tong bij arabier!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

help een blauwe tong bij arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:26

ik ben me rotgeschrokken! durf geen bit meer in te doen!
ik had zo'n rubber bit (zo eentje); http://fotos.marktplaats.com/kopen/2/63 ... YWUA==.jpg
bit is wel een beetje dik maar ik dacht/hoopte dat dit toch het meest zachte en vriendelijke bitje zou zijn.
maar mijn arabje kreeg er een blauwe tong van en heb meteen het hoofdstel uitgegooit en een bitloos hoofdstel aangedaan. weten jullie misschien wat er misging waardoor hij een blauwe tong kreeg en welk bitje beter is? ik wil een zacht vriendelijk bit waar hij dus geen blauwe tong van krijgt! bah ben me rotgeschrokken en ga voorlopig alleen maar bitloos! |(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: help een blauwe tong bij arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:28

Oei dat is schrikken. Maar waarom niet gewoon bitloos blijven rijden dan?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:29

hoe dikker hoe vriendelijker? ligt er maar net aan hoe ruim de paardenmond is. .. arabieren hebben toch een fijner mondje? waarom pak je niet een wat dunner maar toch vriendelijk bitje?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-11-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:30

Arabieren hebben kleine mondjes. Dikke bitten zijn dus helemaal niet zo fijn voor kleine bekkies. Ik rijd mijn Arabieren op dunne dubbelgebroken bitten. Rubber heeft verder de naam erg stroef te zijn. Zo'n dik rubberen bit is dus helemaal niet zo 'zacht'.
Verder is elk bit zo zacht als de hand van de ruiter.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:32

Veel paarden maar een beperkte ruimte in hun mond waardoor veel bitten vaak te dik zijn.. Dik is in dat geval niet altijd even vriendelijk als dat je zou vermoeden. Wellicht kun je de overstap maken op een dunner bit, zonder rubber(want die zijn meestal juist inmens dik) en kijken hoe je paard daarop reageert?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:32

zonder thiedemann en bit gooit ie zn hoofd en neus in de lucht en drukt zn rug weg.. ;(
en hij kijkt heel erg naar buiten. maar dat ligt aan mij eigenlijk want ik zit een beetje scheef enz.
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 28-11-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:33

Bitten en hulpteugels zijn geen oplossing. Een goede lesgever die kan zien wat het probleem is wel...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:33

Miss_Malfoy schreef:

Waarom moet ze maar gelijk bitloos blijven rijden dan?

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:34

Heb ik jaren geleden ook eens bij een jong paardje gehad,bit gelijk uit het hoofdstel gehaald en schoongemaakt,toen bleek hij dus blauw af te geven :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:34

Arabieren hebben van zichzelf al een benedenmaats klein mondje (spreekt uit ervaring!). Bij mijn arabier past überhaupt geen bit omdat hij ook nog eens een hangend rooster heeft.

Als bitloos wel bevalt, vraag ik me af waarom je daar niet mee verder gaat? En mocht je echt persé met bit willen rijden, probeer dan gewoon een dunne ongebroken trens. Ligt heel stil in de mond.

En tsja, dat dunne daar kom je in dit geval niet onderuit ben ik bang, gewoon heel voorzichtig zijn met je handen als je dat inderdaad gaat doen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:36

Flevolander schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Omdat daar blijkbaar geen problemen mee waren. En de problemen die TS omschrijft moeten niet met hulpteugels en andere bitten worden opgelost, maar door op de juiste manier met jezelf en je paard te werken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:37

Flevolander schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Als ze daar naar terug grijpt vermoed ik dat dat wel goed gaat.
Don't fix it if it aint broken. :D

Maar ik zie hier dat er dus wel wat aan de hand is. TS, hulpteugel meteen de prullebak in. Thiedemannen zijn in mijn ogen ondingen die niks doen dan je paard verpesten. Goed les zoeken, en mischien ook eens nagaan of je paard geen last van bv zijn rug/zadel kan hebben? Dat zou nl een hele goede reden kunnen zijn om zich zo te gedragen.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:39

is het erg als ik bitloos rijd, en hij dan voorlopig niet nageefelijk loopt en met zn hoofd omhoog? ik ben van plan prive centered riding lessen te nemen met hem en aan mijn scheve houding te werken, en ik wil naar de fysio.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:43

Aladinnetje schreef:
zonder thiedemann en bit gooit ie zn hoofd en neus in de lucht en drukt zn rug weg.. ;(
en hij kijkt heel erg naar buiten. maar dat ligt aan mij eigenlijk want ik zit een beetje scheef enz.

Met verpest je zijn rug ook, hulpteugels en een bit zorgen er niet voor dat hij zijn rug opeens kan ontspannen. Dit is waarschijnlijk een rijtechnisch of medisch probleem waar je wat aan moet doen.

Zadelmaker en osteopaat/fysio laten komen en goede instructie zoeken. Zijn hoofd heel erg naar buiten gooien komt door scheefheid of iets wat hem pijn doet, idem aan rug wegdrukken. En dat moet verholpen worden als je op hem wil blijven rijden zonder dat hij pijn heeft.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:45

Knert schreef:
hoe dikker hoe vriendelijker? ligt er maar net aan hoe ruim de paardenmond is. .. arabieren hebben toch een fijner mondje? waarom pak je niet een wat dunner maar toch vriendelijk bitje?

idd ik geloof dat zo'n appelbitje wel goed is? die is ook veel dunner.
maar t mag niet scherp zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:46

Aladinnetje schreef:
is het erg als ik bitloos rijd, en hij dan voorlopig niet nageefelijk loopt en met zn hoofd omhoog? ik ben van plan prive centered riding lessen te nemen met hem en aan mijn scheve houding te werken, en ik wil naar de fysio.

Je paard loopt sowieso al niet nageeflijk.
Als ik de foto's zo bekijk in je profiel is die zadelmaker ook een pré, waarschijnlijk te krap, je kan het zadel in zijn rug zien zitten namelijk.
Wat betreft die lessen: zeker doen! Let er dan wel op dat er niet alleen maar op jou wordt gelet maar ook op je paard.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:47

Air schreef:
Aladinnetje schreef:

Met verpest je zijn rug ook, hulpteugels en een bit zorgen er niet voor dat hij zijn rug opeens kan ontspannen. Dit is waarschijnlijk een rijtechnisch of medisch probleem waar je wat aan moet doen.

Zadelmaker en osteopaat/fysio laten komen en goede instructie zoeken. Zijn hoofd heel erg naar buiten gooien komt door scheefheid of iets wat hem pijn doet, idem aan rug wegdrukken. En dat moet verholpen worden als je op hem wil blijven rijden zonder dat hij pijn heeft.

oke bedankt. ik ga er wat mee doen!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:03

Air schreef:
Aladinnetje schreef:

Je paard loopt sowieso al niet nageeflijk.
Als ik de foto's zo bekijk in je profiel is die zadelmaker ook een pré, waarschijnlijk te krap, je kan het zadel in zijn rug zien zitten namelijk.
Wat betreft die lessen: zeker doen! Let er dan wel op dat er niet alleen maar op jou wordt gelet maar ook op je paard.

dat is zijn voige zadel op de foto's, nu heeft hij een licht kunststof zadel;
Afbeelding

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:06

Zo'n rubber bit kan ook schadelijk zijn wanneer jou paard niet genoeg speeksel aanmaakt ;).

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:16

Ik weet niet of het al gezegd is, want ik heb geen tijd alle reacties door te lezen... Dikke bitjes zijn inderdaad vaak juist niet vriendelijker dan dunne bitjes. Heb voor mijn arabier best een dunne, dubbelgebroken watertrens. Daar reageert ze veel beter op. Verder is het vaak zo dat een ru ber bitje niet zo vriendelijk is als het lijkt, als een paard te weinig speeksel aanmaakt. Dan wordt het stroef in de mond. Dat kan goed het probleem veroorzaakt hebben. Misschien eens een aurigan bitje proberen? Dat nemen paardjes vaak makkelijker aan.

Oeps. slecht gekeken. staat hierboven ook.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:22

marjonneke schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, want ik heb geen tijd alle reacties door te lezen... Dikke bitjes zijn inderdaad vaak juist niet vriendelijker dan dunne bitjes. Heb voor mijn arabier best een dunne, dubbelgebroken watertrens. Daar reageert ze veel beter op. Verder is het vaak zo dat een ru ber bitje niet zo vriendelijk is als het lijkt, als een paard te weinig speeksel aanmaakt. Dan wordt het stroef in de mond. Dat kan goed het probleem veroorzaakt hebben. Misschien eens een aurigan bitje proberen? Dat nemen paardjes vaak makkelijker aan.

Oeps. slecht gekeken. staat hierboven ook.

ik las net iets over appelbitjes dat die snel stuk gaan en scherp worden en paarden wonden kunnen krijgen in de mond, ook geen optie dus. kwam net dit tegen;

http://www.clubhypo.nl/index.php?artike ... itten.html

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:23

Even een vraagje.. Wat heb je nou voor bit in op de laatste foto? De ring verdwijnt in zijn mond. Deze maat is dus te klein. (of hij moet aan de andere kant ver uitsteken, maar dat kan ik natuurlijk niet zien)

Niet alleen de dikte is belangrijk bij het kiezen van een bit, maar ook de lengte.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:12

@aladinnetje... Ik heb nergens appelbitjes genoemd. Ik zou zelf voor een dubbelgebroken bitje gaan, gemaakt van het materiaal aurigan. Dat is een soort mengsel van meerdere metalen. Voor paarden vaak prettiger. Mijn bitje is zeker niet scherp.
De link die je stuurt zijn goede bitjes.
Ik heb zelf een kk sprenger conrad ultra. Heeft voor erg veel opluchting geleid bij mijn paardje. Merk ik duidelijk met het aandoen van het hoofdstel. Gaat nu een stuk makkelijker. Ook minder onrustig als ik de teugels aanneem.

Maar de lengte van het bit is inderdaad ook erg belangrijk..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 11:34

Emerald schreef:
Even een vraagje.. Wat heb je nou voor bit in op de laatste foto? De ring verdwijnt in zijn mond. Deze maat is dus te klein. (of hij moet aan de andere kant ver uitsteken, maar dat kan ik natuurlijk niet zien)

Niet alleen de dikte is belangrijk bij het kiezen van een bit, maar ook de lengte.

12,5 cm geloof ik. dat bit gebruik ik ook niet meer.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 11:37

marjonneke schreef:
@aladinnetje... Ik heb nergens appelbitjes genoemd. Ik zou zelf voor een dubbelgebroken bitje gaan, gemaakt van het materiaal aurigan. Dat is een soort mengsel van meerdere metalen. Voor paarden vaak prettiger. Mijn bitje is zeker niet scherp.
De link die je stuurt zijn goede bitjes.
Ik heb zelf een kk sprenger conrad ultra. Heeft voor erg veel opluchting geleid bij mijn paardje. Merk ik duidelijk met het aandoen van het hoofdstel. Gaat nu een stuk makkelijker. Ook minder onrustig als ik de teugels aanneem.

Maar de lengte van het bit is inderdaad ook erg belangrijk..

welke maat is het beste voor een arabier want dat geven ze me bij de paardenwinkel steeds de verkeerde mee. :s