een zadel voor mijn draver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thenexttry

een zadel voor mijn draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:34

hallo
ik heb een vraagje . mijn draver is aardig rank heeft nog geen bespiering en valt sneller af dan dat hij aankomt. nu is het gelukkig weer op maat maar dat kost veel zorg. nu is doordat hij na de wei zoveel was afgevallen ( jaja de meeste paarden worden tonnetje rond maar voor die van mij is gras niet genoeg ) is mijn zadel scheef gaan liggen .

het rechter kussen ligt te dicht naast zijn ruggegraat en nu wil ik dus een nieuw zadel aan gaan schaffen en vroeg ik me af of iemand een goed zadel weet wat goed aan te passen is en wat ook goed de druk verdeelt bij hem en zich ook aan hem aanpast.

ik zoek dit omdat zijn bespiering nog moet komen en hij heel wisselvallig is kwa "dikte"

Jimbo

Re: een zadel voor mijn draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:41

je kan een zadelmaker langs laten komen om het zadel na te kijken (opvullen)

ik heb voor hoge schoft veel plezier van mijn kieffer zadel

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:46

Ik heb een JC op mijn draver liggen, maar die is niet zo rank meer ;)
De eerste jaren heb ik haar met een Wintec gereden, met verwisselbare boom.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:48

Ik heb een tijdje boomloos gereden omdat mijn draver zo aan het veranderen was qua bespiering.
Nu heb ik, naast mijn vaste westernzadel, een wintec, wel laten passen door een zadelpasser en bevalt prima.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:33

ja boomloos heb ik ook overwogen is dit voor het paard vergelijkbaar met zonder zadel want dit kan hij namelijk niet

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:45

Nee, boomloos rijden is totaal niet te vergelijken met zonder zadel rijden.
In principe kan elk paard overigens zonder zadel bereden worden en ligt het aan de ruiter als het paard er 'raar' op reageert. Zo heb ik zitles met een barebackpad en tijdens die les liep mijn paard in het begin alle kanten op behalve waar ik naartoe wilde. Bleek dat ik zulke tegenstrijdige hulpen gaf omdat ik zo gefocust was op mijn evenwicht dat IK dus onbewust mijn paard gewoon de verkeerde richting op stuurde.

Waar je wel op moet letten met boomloos rijden is dat je echt een goede pad hebt voor onder het zadel, heb je die niet gaat zo'n zadel namelijk strak op de ruggengraat liggen en dat is niet de bedoeling.
Boomloos was voor mij echt een tijdelijke oplossing omdat mijn paard zo aan het veranderen was, het zadel zat op zich wel lekker maar als hij ook maar 1 millimeter scheef lag schoof hij behoorlijk en ik had er vaak ruzie mee met opstappen. Als tijdelijk is het wel erg geschikt omdat zo'n zadel mee vormt met je paard als hij breder/gespierder wordt. Als je dan het idee hebt dat hij niet meer (in de breedte) groeit en ontwikkelt kan je altijd nog een boomzadel laten aanmeten.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:47

Ik heb op mijn flinke draver een kieffer garmisch liggen, bevalt super!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:02

Dabo schreef:
Ik heb een JC op mijn draver liggen, maar die is niet zo rank meer ;)
De eerste jaren heb ik haar met een Wintec gereden, met verwisselbare boom.

Ook toevallig. Ik had ook eerst een wintec op mijn dravertje en de laatste jaren heb ik haar ook met een JC gereden. De JC is ev. te koop als je interesse hebt... |( Maar net als die van Dabo was mijn draver ook niet echt meer op draverformaat.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:57

best grappig had er in het begin ook wintec op liggen heb er nu een rosner op liggen maar de mijne is ook niet meer zo strak als dat ze was is nu mooi rond. Heb het zadel wel laten na kijken door zadelmaker

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:51

Ik heb ook een dravertje gehad en die was ook super rank en zonder bespiering in het begin. Ik heb toen een Kieffer veelzijdigheidszadeltje gekocht en laten aanmeten met een kunstof boom erin. Deze boom kan vervangen worden als blijkt dat het paardje zoveel verandert dat het zadel niet goed meer ligt.
Ik heb het zelf nooit hoeven vervangen omdat ik mijn paard verkocht heb en voor mijn nieuwe paard heb ik het zadel ingeruild voor een dressuurzadel.