welke bit is geschikt voor mijn sterk paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

summerje

welke bit is geschikt voor mijn sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:17

Hallo allemaal,

Ik had eerst een gewoon bit, rederlijk dik D-trens. Ze is echt veel te sterk en krijg haar niet rustig en stil. Vooral als ik buiten ben.
Nu was ik deze week in jumping indoor, en toen hebben ze me aangeraden om een stang te nemen, die je met drie verschillende standen kunt zetten....
maar met dit bit heb ik te horen gekregen, dat ik de kaak kan overbreken !!!

ik heb de stang geprobeert met rijden!, maar verschikkelijk, ze werd steeds sterker, en ze verzette zich tegen het bit.
ik merkte geen verbetering, ze werd juist nog sterker.

wie heeft tips.

groetjes. :D

JamieShanin

Re: welke bit is geschikt voor mijn sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:20

Les nemen ;)
dan word het je geleerd, je moet op je zit rijden en niet met het bit,
dat is alleen maar voor de vervijning....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:30

Niet gek dat je paard er zo op reageert, hoe scherper het bit hoe eerder het paard in verzet gaat ik zou dus gewoon een misschien wat dunner dubbel gebroken trens nemen. En dan het paard terug nemen op je zit niet met je teugels/bit.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:31

een stang is voor stang en trens hoofdstel btw.. met een onderleg trens als je daar niet mee om kan gaan moet je dan niet doen zonder begeleiding.
Of bedoel je een pelham?
of een ongebroken bit, dat is juist zachter mits je het goed gebruikt...

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:35

Grondwerk gaan doen. Haar gedrag is niet te wijten aan een bit dat te "lief" is. Het probleem zit altijd bij het samenspel met de ruiter. Als noodrem kan een sterker bit wel fijn zijn bij een sterk paard, maar maak je niet de illusie dat met een strenger bit al je problemen zijn opgelost. Dus beginnen met grondwerk, wandelen, vertrouwen opbouwen, les nemen. Succes!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:38

sandravra schreef:
Grondwerk gaan doen. Haar gedrag is niet te wijten aan een bit dat te "lief" is. Het probleem zit altijd bij het samenspel met de ruiter. Als noodrem kan een sterker bit wel fijn zijn bij een sterk paard, maar maak je niet de illusie dat met een strenger bit al je problemen zijn opgelost. Dus beginnen met grondwerk, wandelen, vertrouwen opbouwen, les nemen. Succes!

hier ben ik het neit mee eens... je vernageld alleen maar de paarden mond er mee. ohh oliebol ze gaat tehard trekken maar! nood rem!

zo komt het een beetje over...
ik zou het paard idd gewoon op stemhulp et grondwerk hald of ho leren... en longeren kan soms ook geen kwaad, om het dan aan te leren.

zo ie zo zal ik je paard laten controleren door de Da tandarts osteopaat. het kan ook zijn dat ze van de pijn weg wilt lopen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:19

Trensbit + goede instructrice = oplossing voor je probleem :)

Mystiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:14

Ik ga geheel mee met Ambrasoft. Als jij gaat trekken gaat je paard alleen maar terugtrekken.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:07

wat je kan proberen is een robart bitje (liefst dan nog wel de bristol), doordat beide kanten onafhankelijk zijn kunnen de paarden het bit moeilijker vast pakken. op stal gebruiken wij dit bitje ook voor sterkere paarden

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:49

meestal met les nemen onzo kom je erook niet hoor ;-)
op mijn verzorg pony heeft al mijn wekelijkse instructrice en de priver op gereden en dierarts is ook geweest (en al de rest) en ja ze wordt gwn heet bij het springen en spring dus met palham en soms S&T

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:00

Hallo,

je zegt dat je een redelijk dikke d-trens gebruikt, het zou er misschien aan kunnen liggen dat deze net wat TE dik is voor de paardenmond. als deze niet fijn in de mond ligt kan dat natuurlijk ook problemen geven...

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:13

Kenyada schreef:
Hallo,

je zegt dat je een redelijk dikke d-trens gebruikt, het zou er misschien aan kunnen liggen dat deze net wat TE dik is voor de paardenmond. als deze niet fijn in de mond ligt kan dat natuurlijk ook problemen geven...

Helemaal mee eens, wij hadden eerst ook dik bit, watertrens, maar paard was sterk en altijd overdreven kauwen. Het bit was dus gewoon te dik voor de mond en kan dus ook problemen leveren.
Nu heb ik een namaak bit van sprenger, merk harry's horse, is bustrens(zelfde werking als d trens) en dubbelgebroken en vrij dun, meeste mensen zeggen dat dit juist scherper is maar voor de mijne dus totaal niet. En dan gaat het om dit bitje:
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... 720bd060f1
En sommige zeggen gewoon les nemen, lekker makkelijk antwoord, soms los je daar niks bij op, en laat ook een keer kijken naar de tanden want dit kan ook problemen geven. IK hoop dat je er wat aan hebt, en probeer zo veel mogelijk bitjes uit te proberen door te lenen, anders wordt het een duur grapje.
Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

GR

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:25

Ja ik denk dat het misschien een idee is om wat verschillende bitten uit te proberen.. dan kom je er van zelf achter welk bit goed werkt bij jou paard.misschien toch een wat dunner bitje (dus scherper), het ligt natuurlijk ook erg aan de hand van de ruiter of een scherp bit ook daadwerkelijk scherp is voor de mond van het paard. rij jij gewoon met een "normale" aanleuning dan is er toch niets aan de hand. ik denk dat het dan sowieso voor het paard ook comfortabeler is, of een dik "onscherp" bit waar je met je hele gewicht aan moet hangen om te stoppen of een "scherp" bitje waardoor je met een zachte hand hem tot stoppen kunt zetten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:26

Ik heb ook een paard wat heel vlug sterk op het bit is, juist daarom heb ik een dubbelgebroken bitje die wel redelijk dun is voor een betere ligging in de mond, en rij ik met zo weinig mogelijk druk op de teugels.
Als ik iets met de teugels wil hou ik hem maximaal 1 seconde vast en daarna weer goed los, anders gaat hij wennen aan de druk en wordt het alleen maar erger

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:33

uiteindelijk zo je niet je bit nodig moeten hebben om je paard onder controle te moeten houden. Als dat wel zo is dan moet je de oplossing ergens anders gaan zoeken, bv inderdaad door grondwerk te gaan doen, lesnemen hierin en ook de dingen die je daarin leert meenemen in het zadel.
Elk paard en elke ruiter kan/kunnen veel leren van grondwerk en het is voor elk paard geschikt. Als je paard leert te reageren op lichte hulpen dan zal hij ook reageren op een lichte teugelhulp. Meestal is het een respect of juist angst kwestie. Welke, dat moet je dus uitvinden door je paard te lezen en daarop in te spelen.
Een scherper bit is alleen maar eventueel een tijdelijke oplossing die uiteindelijk waarschijnlijk nog meer problemen gaat geven.
Wel is het zo dat elk paard anders reageert op verschillende bitten en je dus kan gaan zoeken naar welk bit jouw paard het PRETTIGST!!! vind en niet met welke je de meeste controle hebt, want daar is het bit NIET voor!!
neem anders ook een een kijkje op mijn site :) mocht je interesse hebben!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:56

Geen 1 bit werkt voor een sterk paard, goede training en africhting van ruiter en paard kan echter wel wonderen verrichten. Neem dus les van een goed instructeur, 1 die je leert om zo min mogelijk aan de teugels te komen. Hoe meer jij aan een bit komt des te meer het paard zijn kaak op slot zet omdat het zeer doet, hoe minder jij aan de teugel zit des te minder het paard de kaak op slot zet omdat het bijna geen tegendruk krijgt. Op den duur zal het paard dus leren om op de lichtste hulp te reageren. Zoals Pikeur al aangeeft went het paard aan de druk die jij op de teugels geeft en zul je dus steeds meer druk moeten gaan uitoefenen.

Vergelijk het maar met je zelf, als iemand aan jou arm trekt dan trek jij terug om te blijven staan. Dit doet paard dus met het bit maar dan om te zorgen dat je het hoofd niet naar achteren of op de borst trekt.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:07

In je profiel staat dat je een draver en een fjord hebt? Dat zijn niet hele dikke koudbloeden? Dus ga maar lessen

marysa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:11

misschien kun je ook is bitloos proberen?? en zowiso les nemen x

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:35

Les nemen en zorgen dat je vooral niet terug gaat trekken!

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:43

Met een scherper bit schiet je niets op, dan lopen ze weg van de pijn.
Je kan wel gewoon met trens rijden en dan met je zit terugrijden, en ook met je stem;)

Misschien helpt het dat als ze te snel gaat je juist je teugels langer laat worden, en niet trekt. Want zo een paardje hebben wij op de manege. Die is heel gevoelig in der mond dus als je dan gaat ze bokken en alles. maar als je je dan gewoon zwaar maakt, en je teugels wat langer maakt gaat ze vanzelf langzamer.

Zowiezo gewoon niet trekken, maar ophoudingen geven. longeren is idd ook een goed idee;)

en veel vertrouwen winnen.

Suc6 ermee:)

linneybink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:00

Ik vind het toch altijd grappig dat iedereen met dit soort situaties schrijft dat je maar les moet nemen. Mijn paard loopt in de bak namelijk supernetjes en reageerd super op mijn hulpen. Buiten daarintegen is hij erg enthousiast en schrikt regelmatig van iets waardoor hij er inmiddels al een paar keer vandoor is gegaan, en niet meer te stoppen is. Na de 4 de keer was ik het zo zat dat er bij hem nu een menbit in hangt en ik kan je zeggen ik had het veel eerder moeten doen. Hij heeft nergens last van maar als hij moet stoppen stopt ie ook echt. Toch altijd prettig op een drukke weg met auto's en dergelijke.
Ik zal niet beweren dat het voor jullie zo werkt en als het niet nodig is moet je het zeker niet doen maar als je daardoor lekker kan buiten rijden en je niet steeds in de teugel hangt rijd je een stuk relaxter en veiliger.
Sommige paarden zijn buiten nu eenmaal anders als in een afgesloten rijbak ongeacht of je les hebt of niet.
Doe waar je jezelf prettig bij voelt en wat het beste werkt voor jullie.

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:05

Ik denk dat les veelal genoemd wordt omdat wij vanuit Bokt niet kunnen zien wat het daadwerkelijke probleem is. TS plaatst het hier omdat ze zelf de oplossing waarschijnlijk niet kan vinden. Wij als Bokt kunnen nu heel veel tips enzo geven, maar dat is moeilijk gezien wij het probleem niet kunnen zien.
Zodoende; neem een keer les, kijk met een instructrice naar het probleem en zoek aan de hand van die conclusies een oplossing.

En nee, dat heeft niets te maken met dat ik het idee heb dat de ruiter onkundig is. Zeer zeker niet, alleen wil ik geen tips geven over een probleem wat de TS aangeeft, maar waar bijna niet over te oordelen valt zonder het te hebben gezien.

Met die insteek zei ik; neem een keer les. Niet met de insteek dat de ruiter onkundig zou zijn en het probleem niet op kan lossen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:06

Een bit moet je niet gebruiken als machtsmiddel met rijden, dan raak je alleen maar in gevecht met je paard (wat nu dus lijkt te gebeuren). Een bit is voor de verfijning en het zoeken naar balans met je paard.
Misschien kan je eens een Myler bit proberen, daar heb je verschillende fases in, je kan weer eens bij de basis beginnen met fase 1, daarna fase 2 etc.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:07

Mijn vorige paard was ook erg sterk(gemaakt) ik heb een mylerbit gebruikt en ik moet zeggen daar liep ze heel fijn op!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:08

Fransje_70@ zelfde advies! ;)