Ik rij op een Fjord. Een ponyachtig type (geen model tank).
Ze heeft een zadel dat een jaar geleden passend is gemaakt, het lag toen echt goed. Nu is ze een jaartje "in training" en het zadel ligt niet goed meer, ze is ook flink veranderd van bouw in het afgelopen jaar. Binnenkort wordt het gecontroleerd door een zadelmaker, maar ik wil ook graag hier horen wat er "mis" mee zou kunnen zijn om mee te kunnen denken.
De problemen zijn: ze heeft een korte afstand tussen schouderblad en laatste rib. In feite zou alleen een ponyzadel passen, maar daar past een volwassene helaas niet in.
Het zadel schuift nu iets naar voren tegen/op haar schouder en van achteren beweegt het nu over de ruggenwervels heen, maar het "kiept" of "klappert" niet. Het dieptepunt van het zadel is nog goed. Kan het ook zijn dat een te smalle boom er juist voor zorgt dat het zadel naar voren schuift?
De singel ligt tamelijk ver achter haar elleboog als je het zadel erop legt, zeker twee handbreedtes. Dit komt omdat het zadel gevoelsmatig ver naar achteren moet worden gelegd om achter haar schouder te liggen. Alternatief is singel naar de "gewone" singelplaats, maar trek je dan het zadel niet juist naar voren?
Verder moet je behoorlijk strak aansingelen omdat het zadel anders nog meer zijlings lijkt te bewegen. Dat is allebei de kanten op.
Mijn idee: wat betreft de boommaat: lijkt mij dat die nog prima is, je zou verwachten dat die eerder wat breder zou mogen worden gezien de toegenomen bespiering. Er is zeker geen atrofie zichtbaar, maar ik vind de boom wel "strak" liggen.
De kussens moeten nu zeker aangepast worden, want daar mag naar mijn mening best een vuistbreedte tussen kunnen. Dat kan nu zeker niet. Verder mogen ze van mij nog zachter worden, lijkt mij aangenamer voor het paard. Dus dat is in ieder geval zeker een punt van aandacht, wat anders moet.
Wat zouden de oorzaken kunnen zijn dat het zadel naar voren schuift en heen en weer beweegt over haar rug aan de achterzijde?