Dekje aan achterkant in kamer of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Ceres_

Dekje aan achterkant in kamer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 01:18

Hey iedereen!
Mij is met opzadelen altijd geleerd dat het dekje onder het zadel aan de voorkant zo hoog mogelijk in de kamer moet worden getrokken ivm schoudervrijheid. Dat dit klopt, is bij mij geen enkele twijfel over.
De achterkant van het dekje leg ik altijd 'plat' op de rug (dus niet omhoog tussen de kussens). Naar mijn mening heeft de ruggegraat zo de meeste vrijheid. Nu zag ik laatst dat een stalgenootje de achterkant ook omhoog de kamer intrekt (zo hoog mogelijk tussen de kussen). Zij gaf hieraan ook juist de verklaring de meeste vrijheid te creëeren.
Mij lijkt daarentegen dat zo de ruimte tussen de kussens kleiner wordt en daarmee de vrijheid van de ruggegraat beperkt..

Wat is jullie mening daarover?
Hoop dat iemand met concrete argumenten kan komen ;)

Anoniem

Re: Dekje aan achterkant in kamer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:50

Ik trek het dekje ook aan de achterkant iets om omdat er anders een knik ophet midden van de rug in het dekje ontstaat.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:00

Ik doe niks aan de achterkant; ja rechttrekken...
Goh, goeie vraag eigenlijk moet er heel hard over nadenken ;)

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:02

ik heb geen idee. ik doe het meestal ook iets omhoog net als yvank_
om dezelfde redenen.
ik ben wel benieuwd eigenlijk..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:03

dan wordt de ruimte toch ineens kleiner? lijkt mij dan hoor...

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:05

ik leg het dekje er op, het zadel er op, en trek dan het dekje zo ver mogelijk in de boom, en dan komt er bij mij vanzelf van achter ook een kleine knik in dat het van achter ook iets meer omhoog gaat het dekje
*als je nog snapt wat ik bedoel *

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:06

Ik trek hem achter ook altijd omhoog in de kamer. Het zadel ligt aan de achterkant toch dusdanig vlak dat het de kamer niet veel nauwer kan maken? En doordat hij in de kamer getrokken wordt heeft hij wat meer vrijheid om mee te bewegen bij het naar beneden gaan van het zadel. De rand van het dekje wordt dan niet strak getrokken op de rug.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:34

phoe... ik zou het niet weten eigelijk ik trek hem meestal wel omhoog om dezelfde reden als Yvank_

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 16:45

Bij een NIET-anatomisch gevormd dekje zou ik idd ook de achterkant van het dekje niet strak naar beneden trekken,
om vouwen te voorkomen (zoals Yvank_ al heeft aangegeven).
Een dekje waarbij de bovenkant wel naar de rug gevormd is, ligt daardoor automatisch wel 'plat'.
Echter trek ik het dus bij beide dekjes de achterkant niet extra omhoog,
omdat ik van mening ben dat de afstand tussen de kussens (en daarmee de vrijheid vd ruggengraat) vermindert.

Snappie? ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:33

Als je gewone normale dekjes gebruikt kan het niks niet kwaad om het dekje de kamer in te trekken. Gebruik je van die onnodig idioot dikke dekjes, ja dan zal het de kamer wel kleiner maken.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:47

Quir schreef:
Als je gewone normale dekjes gebruikt kan het niks niet kwaad om het dekje de kamer in te trekken. Gebruik je van die onnodig idioot dikke dekjes, ja dan zal het de kamer wel kleiner maken.

Dunne dekjes zijn sowiezo ook wel dikker dan een halve centimeter, dat scheelt al een centimeter bij de kamer!
Voor mijn pony is ruimte tussen de kamers speciaal 1 cm breder gemaakt zodat hij beter zou zitten, dus met dunne dekjes is het probleem hetzelfde hoor, alleen dikke dekjes nemen nóg meer ruimte in. Het is dus niet zo dat het bij dunne dekjes geen probleem is ;)

OT; Ik heb eigenlijk alleen maar voorgevormde dekjes, maar zoals ik hierboven al zei, is het beter om hem gewoon plat op de rug te laten liggen, sowiezo aan de achterkant vanwege de kamerbreedte :)