Drukplekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_tje

Drukplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:11

Ik heb een haf, ruin, hij is 13 jaar. Sinds een jaar ofzo wordt ie ong. iedere week gereden. Daarvoor was dat véle minder.
Vorig jaar in november is er een nieuw zadel op gekomen, op aanraden van de zadelpasser. Er ligt nu een Wintec 2000 met cair op, toen een witte boom.

Eind deze zomer kreeg ie gelijk drukplekken, grote witte plekken en het zadel schoof naar achter. Amigo zelf leek daarin geen pijn te hebben. Zadelpasser laten komen en bleek dat de boom te wijd geworden was én dat de vijs van de boom los zat :wow:
Nu, nieuwe boom erin, de rode, vijzen goed aangedraaid en zadelpasser raadde me aan om met een schapenwollen dek te rijden, omdat dat beter was voor zn huid en haar. Ik mocht blijven rijden, gezien ik maar 1 x per week rij met hem. Wel wandelingen van zo'n 4-5 uur.

Ik kocht zo'n schaapding en rij nu al een hele tijd met zo'n schaap onder het zadel. Zadel schuift nog steeds naar achter en iemand die wat van zadelpassen kent (deed een opleiding bij gerenomeerde zadelpasser) zei dat ik nog moest afwachten, tot het schaap zn werk deed, om nog es de zadelapsser te laten komen. Ik zou nu een andere laten komen.
Ik ben nu in afwachting van een borstriem om het schuiven tegen te gaan, door omstandigheden ben ik daar al 3 weken op aan t wachten. Maar ik heb de voorbije weken toch nie gereden ivm weer, voorbije zondag was de eerste keer weer sinds 4 weken.

Nu was mijn opmerking... Ik merk dat Amigo zn rug steeds bleker (witter) wordt :( Echt grote plekken, vind ikzelf. Zadelpasser zag niets laatst (oktober) en zadel past goed. Ik rij nu met een volledige schapensjabrak. Hoe komt t dan dat ie zo wit wordt ;(
Mn vriend zegt dat ik t me inbeeld, dat ik spoken zie en dat die plekken helemaal niet groter zijn of toen de zadelpasser komt. Maar ik weet het niet...

Moet ik afwachten tot die borstriem en kijken of die zn werk doet? Of laat ik toch maar een zadelpasser komen?
Ik weet het niet meer, hoor. Alles heb ik al geprobeerd. Amigo lijkt geen pijn te hebben, loopt zoals ie moet en gaat overal heen. Zn rug ziet er niet anders dan anders uit, enkel dan die witte vlekken.

Iemand een idee?

Ik wil hier geen rel laten ontstaan ofzo, en nog minder beschuldigende vingers naar me toegewezen krijgen. Er is al 2 x zadelpasser bij geweest en die vond niks. Als ik er nu een zadelpasser laat bijkomen, dan laat ik een andere komen voor een andere visie/mening.

Amigo heeft nog nooit drukplekken gehad. Heb (jammergenoeg) een jaar met een slecht passend zadel gereden en zelfs daarvan had ie geen drukplekken. En nu met dit zadel wel.... Ik weet het niet meer :(
Laatst bijgewerkt door Amigo_tje op 25-11-10 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Re: Drukplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:15

Helaas, maar het zadel hoort echt niet te schuiven.
Hulpmiddelen zijn in de meeste gevallen alleen symptoombestrijding. Ik zou voor een ander zadel gaan (en andere zadelpassers)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:16

Alles schuift op hem, hoor. Moest ik er mss nog bijzetten. Hij is echt een héél bolle haf, met bijna geen schoft.
Enige dat iets of wat stabieler lag was de Massimo Trail, maar sorry, ik heb geen 1300 € op overschot nu :n

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:18

Een goed passend zadel schuift niet en daar hoeft geen bontje aan te pas te komen om het passend te maken. Ik zou er ook voor kiezen om een andere zadelpasser te laten komen om te kijken of het zadel wel passende te maken is voor je paard of dat je misschien beter voor een ander zadel kan gaan.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:25

Ik rij niet met een bontje, hé! Dat raadde de zadelpasser ten zeerste af!
Ik rij met een volledig dekje, in zadelvorm, maar dus van schaap. Zou beter zijn voor zn rug en de druk.

Zadelpasser had me wel gezegd dat het lang zou duren eer dat weer ok was en dat wit zou mss nooit meer weggaan. Ok, dat begrijp ik, maar ik zie ook geen beterschap.

Mss toch maar es een andere zadelpasser laten komen?

Als ik een ander zadel moet, voor mij geen probleem, hoor. Vraag zal dan alleen zijn, wélk zadel :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:25

Amigo_tje schreef:
Alles schuift op hem, hoor. Moest ik er mss nog bijzetten. Hij is echt een héél bolle haf, met bijna geen schoft.
Enige dat iets of wat stabieler lag was de Massimo Trail, maar sorry, ik heb geen 1300 € op overschot nu :n

Sommige paarden hebben een moeilijke rug en dan wordt het lastig. Máár ook voor deze paarden is er een passend zadel en dat is gewoon nodig.
De witte plekken zijn niet zo erg, maar het stuk rijden van zijn rug (daaronder) natuurlijk wel en dat zal het resultaat zijn.
Die witte plekken zijn hele duidelijke tekenen dat het zadel echt niet past.
Bedenk wat de (DA) kosten kunnen worden als je hier op blijft doorrrijden ;) Misschien kun je een minder duur zadel vinden die wel past, gewoon goed zoeken.

Die witte plekken zullen idd wsl niet meer weggaan helaas :(:)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:28

Ja, t is nie simpel. Ik had vorig jaar al zo lang moeten zoeken naar een passend zadel...

*zucht*

Wanneer houdt t op? Vorig jaar was alles nog ok en nu, sinds eind van de zomer (september ofzo) zijn die witte vlekken daar :(

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:30

Helaas duid dit nog steeds op drukplekken. Ik zou toch n andere zadelpasser laten komen. En daarna een masseur als n zadel niet goed ligt kun je dit niet opvangen door n bontje dat is het zelfde als n schoenmaat te groot met zooltjes opvangen dan schuif je zelf ook in de schoen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:39

Amigo_tje schreef:
Ik rij niet met een bontje, hé! Dat raadde de zadelpasser ten zeerste af!
Ik rij met een volledig dekje, in zadelvorm, maar dus van schaap. Zou beter zijn voor zn rug en de druk.

Dat is dus ook een bontje ;) Alleen niet in de vorm waarin hij tegenwoordig normaliter wordt gebruikt door de gemiddelde ruiter.
Ook al heeft het een zadelvorm, het heeft nog steeds hetzelfde effect als een bontje (welke overigens ook van schaap is). Het is dik dus het maakt de boom nauwer. Dat geld trouwens voor alle dikke dekjes en pads die je tussen het zadel en het paard van de rug legt. Hoewel een zadelvormig bontje ook wel andere effecten zal hebben dan een bontje dat alleen onder de kussens ligt.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:41

Mensjes, lees even goed, aub ;) Ik rij niet met een bontje!

Ik rij met zo'n dek:
http://www.depaerdeshop.nl/images/207_0 ... intje1.jpg (maar dan in het zwart)

Ik rij énkel met dat sjabrak, er ligt niks méér onder. Ik moest dit doen omdat dat beter is voor de huid. Dat is natuurlijk materiaal en dat geleidt beter (of zoiets).

Het was dus juist wat ik dacht, gezien jullie mijn idee beamen :( Balen!

Ik ga van t weekend maar es bellen, denk ik. Es kijken wie ik ga laten komen...

Edit:
Hij heeft géén drukplek op en rond de schoft, hé. Het is echt de rug.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:43

Dat had ik al begrepen dat je met zo'n ding rijdt, maar dat is dus wel een bontje, alleen ziet hij er anders uit dan dat wij gewend zijn.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:48

Zo dik is het anders niet? En zadelpasser raadde idd af om met zo'n klein bontje te rijden omdat dat, samen met t gewone dekje, de boomingang vernauwt.

Mss is die zadelpasser toch niet zo goed als ik dacht, en als men zei. Verdorie!
Het is al een tijd dat ik er mijn twijfels bij had, hé!

Straks was dat sjabrak helemaal niet nodig en is dat geld in het water. _-:(

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:51

Ik herken me in je verhaal, helaas. Mijn paard (fjord) heeft ook drukpekken van het zadel (en hoe toevallig, ook een wintec).
Zadelmaker bijgeweest die ook mij adviseerde met een bontdekje er onder te rijden. Verder lag het zadel volgens hem prima, boom in orde, kussens iets opgevuld maar verder prima.
Maarja bij mij is het nog wat gecompliceerder want ik zit in het buitenland op het moment... :(
Ik kan je er dus helaas niet mee helpen.

Wat mijn zadelmaker mij vertelde, dit is echt nieuw voor mij, was dat fjorden en haflingers eerder last hebben van witte haren, en dan vooral bij het verharen.
Hier heb ik nog nooit van gehoord en heb er ook ernstig mijn twijfels bij, maar wel benieuwd of er bokkers zijn die hier meer van af weten (en dan bedoel ik feitelijke info ;) )

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:03

Mijn haf is er 13 geworden dit jaar en het is het eerste jaar dat ie witte haren heeft :? Ik vind je ZP zijn theorie dus niet opgaan voor mijn haf. Is voor mij ook t eerste dat ik ervan hoor :j

Wintec is er één met cair en ziet er echt nog supergoed uit. Zadel is in superstaat!
Toen ik mn zoektocht naar ander zadel startte, raadde de ZP me aan om één met cair te nemen. Ik ben zéér tevreden over t zadel voor mezelf. Maar paardlief is er blijkbaar toch niet zo goed mee?

Ik denk meer en meer om toch gauw even een andere ZP te bellen, want heb nu wel geen zin om mn enigste rijpaard naar de kl * ten te rijden :roll:

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:00

Waarom is de boom te wijd geworden. Is je paard veel afgevallen?
Is dit niet zo dan lijkt het erop dat je nieuwe zadel atrofie heeft veroorzaakt waardoor de spieren op de rug minder zijn geworden en het zadel te wijd. Wanneer je dan een smaller boom in gaat zetten krijgen de spieren geen kans meer terug te komen.

Ik zou een zadelpasser laten komen de naast zadels passen veel kennis heeft van spieren en ruggen.

Zoals deze bijvoorbeeld http://www.hetwaterhof.com/horses/index.asp

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:33

Nee, hij was echt in die mate vermagerd. Omdat ie nu méér moest werken dan ie eigenlijk ooit gedaan had. ZP zei dat dat heel normaal was en dat de kans groot was dat ie deze winter weer iets zou verdikken (door minder werken ivm weer).

Let wel = werken is bij mij zo minstens 1 keer per week gaan wandelen. En dat is dan zo'n 4 à 5 uur aan een stuk.

Ik weet al wie ik ga laten komen. Hij is heel bekend en is idd bekend met spieren enzo.
Thx voor de tip wel, want die is mij idd ook al aanbevolen :j Ik zou dan wel es moeten weten wat ie vraagt, want hij woont aan de andere kant van t land vanaf mijn woonplaats gezien.

Het is normaal gezien geen atrofie en het zadel ziet er niet te wijd uit.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:42

Is het iets om ipv een zadel te gaan rijden met een rijsjabrak, hiervoor moet je zelf wel wat evenwicht hebben, drukplekken van een zadel heb je dan niet en passen doet ie eigenlijk altijd.

Het is een sjabrak van schapenwol met de uitsnedes van een zadel en met singel en beugels
http://www.paardeluxe.nl/a-14361266/fra ... rijsjabrak

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:10

Idd ook al aan gedacht, idem met boomloos, maar gezien ik echt lange en grote wandelingen ga maken valt dat al beetje af, zie je. Daarenboven ben ik niet echt een slanke den en daarom ook is boomloos mij afgeraden.

Maar de hoofdreden waarom ik geen rijshabrak wil is omdat mijn haf klein is (1.32 m) en daarom héél korte pasjes heeft, zowel in draf als galop. Zonder zadel is niet zo heel leuk rijden op mijn hafjelief, vind ik :o

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:04

Ik ken dit verhaal helaas ook, zadel ook al tig keer aan laten passen maar zonder succes.. Wij gaan nu de overstap maken naar boomloos. Maar aangezien je dat niet wil, kan ik je niet verder helpen :n

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:08

Goh, niet wil... Het is me afgeraden, daarom ;) Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, nooit boomloos gereden.
Omdat men het mij afraadde ben ik er nooit verder op in gegaan, zie je :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:01

ja, ik bedoelde het ook niet zo hoor! :)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:08

Geen probleem, hoor ;) Ik nam het niet verkeerd op :D

Mss moet ik es met een vriendin haar paard rijden, met haar boomloos zadel :j