Boomloos of toch maar niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Boomloos of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:52

Okee, er zijn al een paar 1000 topic's over. Maar ik word er geen wijs uit dus vraag ik het gewoon maar even.

Ik heb voor mijn Andalusier merrie een trekker pro endurance. Een heerlijk zadel, maar ik kan er maar niet aan wennen. Voor mijn paard is het echt wel zo'n beetje het perfecte zadel omdat het zo aanpasbaar is. Ze heeft een korte rug. Haar conditie is nu een stuk beter dan een tijd terug, maar ze veranderd nog wel behoorlijk de komende tijd.
Op dit moment loopt ze nog niet zo veel. Maar de bedoeling is toch wel om 3 a 4 dagen in de week ritjes van minimaal 1 uur te gaan maken, maar langer is zeker in de optie. 2 a 3x in de week wil ik met haar de bak in om te oefenen. Voorlopig rijden we alleen nog maar in de bak, ze kan heerlijk bokken en oefent haar balans soms met rare sprongen. Niet erg...

Mare ik heb korte pootjes en in de trekker kan ik me hakken niet goed uit drukken, ook word ik met regelmaat op d'r voorbenen gedreven. Een probleem wat ik niet ken van vroeger. Omdat ik verminder gevoel heb in me linkerbeen zoek ik een zadel waarbij ik echt kan zitten. Ik kan prima rijden op me zit (en ik leer me paard dit ook) maar moet wel steun hebben voor me been in de vorm van een wrong. Podiumzadels vallen daarom af.
Ik heb zelf een 17,5 a 18 inch zadel nodig kwa zit. Echter heb ik een binnenbeen lengte van 70 cm. Tja korte pootjes dus te grote bladen vallen ook weer af.
Rosa heeft een korte rug met nog wel een schoft. Maar omdat ze moet er nog wel wat in kunnen groeien. Boomloos of een flexibele boom lijkt daarom het meest ideaal.

Welk zadel zouden jullie me aanraden? Eventueel zadelpassers/verkopers die een bepaald model zadel verkopen die geschikt lijkt, ben ik ook erg in geïnteresseerd.

zodiacje

Re: Boomloos of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:56

Barefoot is het enige merk boomloos waarmee ik ervaring heb dus kan je alleen daarover vertellen.
Omdat je je paardje dus nog aan het opbouwen bent heeft boomloos wel als groot voordeel dat het zowiezo blijft passen, ook al veranderd straks haar lijf.

Aangezien je erg bezig bent met je houding zou je de London van Barefoot kunnen proberen.
Dat is het dressuur model.
Ik rijd zelf op de Cheyenne, het veelzijdigheidmodel maar groot nadeel daarvan vindt ik dat mijn benen niet netjes aan het lijf blijven liggen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:02

Is een boomloos western geen idee voor jou?
Hoewel geen wrong heeft mijn zoon er goed baat bij (zoals je weet lich beperkt met spierspanningsproblemen en wrs ook midner gevoel rechts)
Dankzij de pommel/ Fork (hoe noem je dat ding) zit hij goed en stevig in het zadel:

Geen idee welk merk we hebben, maar is net als de Trekker met panelen aan de onderkant met klittenband.

NG: omdat dit een volwassen zadel is hebben we een kussentje gemaakt achter zijn billen onder de zitting (tussen zitting en cantle in) Heridoor een kleiner zitoppervlak...

Afbeelding

Kwam Trekker ook niet met een nieuw western achtig ding? Buitenzinnig had het over zoiets dahct ik. Misschien haar eens contacten wat de mogelijkheden zijn?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:09

Barefoot valt al snel af omdat ze lang zijn. Niet alleen over de rug, maar ook nog naar beneden.

Western... Hmm als laatste zou het misschien een optie zijn. Mare ik heb liever iets dressuur of spaans (maar dat is al snel ook te lang). Zeker omdat ik zelf dressuur rij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:45

Veulen84 schreef:
Barefoot valt al snel af omdat ze lang zijn. Niet alleen over de rug, maar ook nog naar beneden.

Western... Hmm als laatste zou het misschien een optie zijn. Mare ik heb liever iets dressuur of spaans (maar dat is al snel ook te lang). Zeker omdat ik zelf dressuur rij.

western is vlgs mij meestal ook erg lang. Heb ik ook naar gekeken ivm mijn korte-rug paard.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:59

Welke uitvoering van de trekker heb je? De classic of de adjust (adjust heeft de verstelbare kniewrongen en is de duurdere van de twee)?
Ik heb zelf de adjust voor mijn paardje, maar beide modellen geprobeerd. Bij de classic had ik ook problemen met mijn beenligging maar bij de pro/adjust waren die compleet verdwenen. Op het zicht lijken de twee op elkaar maar mijn gevoel toen ik erop ging zitten was totaal anders. De verstelbare kniewrongen van de adjust kun je volgens mij ook in een andere dikte bijbestellen.

Wat betreft andere boomloosjes heb ik alleen ervaring met de barefoots. De cheyenne geeft weinig steun wbt beenligging, de london heeft wel wrongen maar die vind ik zelf nog steeds stukken minder stabiel dan die van de trekker adjust.

Wat betreft boomzadels zou je misschien kunnen kijken naar de massimo. Die zijn tot twee maten te verstellen door de zadelmaker.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:31

Ik heb ook een trekker, (en een Andalusier ;) ) het is inderdaad een fijn zadel. Maar ook heel belangrijk dat jij er goed op zit..
Is een startrekk dressuur niets voor je? Of anders idd de Adjust van Trekker? Buitenzinnig verkoopt beide.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 23:47

Ik heb een classic volgens mij. Mare ik geloof dat een trekker het gewoon niet is. Maar nu wat wel...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:21

Je mag altijd komen proefrijden op mijn westernzadel (als je dit durft). ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 19:08

Wat voor zadel heb jij?

Ik ga even kijken naar een massimo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:12

Equiflex westernzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:14

ik zat gelijk te denken aan een isabell werth die heeft verwisselbare boom en je kan er dikke wrongen opzetten. Zit echt heerlijk stabiel! Alleen voor lange buitenritten tja... Het is en blijft een dressuurzadel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:17

freemax(dit is de goedkopere versie) of freeform

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:29

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 07:35

Henkje... interessante site... kende ik nog niet.
Maar een aantal knoppen voor info werken hier niet. Krijg geen info
Hoe bevalt jou het zadel
(twijfel net als pareltje over zadel, lees daarom mee)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:41

2 van mijn vriendinnen hebben barefoot zadel op hun fjorden...
zelf vind ik dat een heel fijn boomloos zadel

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:59

liljebo schreef:
Henkje... interessante site... kende ik nog niet.
Maar een aantal knoppen voor info werken hier niet. Krijg geen info
Hoe bevalt jou het zadel
(twijfel net als pareltje over zadel, lees daarom mee)

Hier is een topic wat erover gaat:
[BKR] Ervaring Spaans boomloos zadel?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:34

Ik lees ook even mee.
Heb zelf een soft balance boomloos zadel en een funrider (2x boomloos dus), omdat ik nog geen geschikt boomzadel voor mijn jonge pony heb kunnen vinden. (inmiddels wel een stuk armer aan verschillende zadelpassers, maar ligt écht goed, heel vreemd)
Vind mijn boomloze zadels op zich niet zo heel verkeerd, maar ik heb het gevoel niet echt stevig te zitten wanneer poown wat gekkigheid uithaalt. :n

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:12

Ik kreeg per pb nog de tip voor een zaldi alta escuela.

Ik heb op me lijstje staan om te gaan bekijken/proberen te testen:
zaldi alta escuela
Massimo
Boomloos spaanse zadel

Vooral die laatste lijkt me wel wat. Ook door de prijs.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:42

Ik heb net een dreamsaddle besteld, echt een aanrader.
Heb ook de cheyenne gehad maar die vond ik niet lekker zitten en die was veel te lang voor mijn haf.
Kijk maar eens op http://www.buitenzinnig.nl ik vin d het echt eenwereld zadel.
En anders heb ik nog een Kiefer phryso te koop.
Die ligt goed kwa lengte op mijn haf alleen is ze te rond waardoor het zadel glijd tijdens het rijden.
Het is wel echt een wereld zadel.
Ik moet ook huilen dat hij weg moet.
[EA-TK-AP] mooie kiefer phryso te koop (koudbloed zadel)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:25

plientjedres schreef:
Ik heb net een dreamsaddle besteld, echt een aanrader.
Heb ook de cheyenne gehad maar die vond ik niet lekker zitten en die was veel te lang voor mijn haf.
Kijk maar eens op http://www.buitenzinnig.nl ik vin d het echt eenwereld zadel.
En anders heb ik nog een Kiefer phryso te koop.
Die ligt goed kwa lengte op mijn haf alleen is ze te rond waardoor het zadel glijd tijdens het rijden.
Het is wel echt een wereld zadel.
Ik moet ook huilen dat hij weg moet.
[EA-TK-AP] mooie kiefer phryso te koop (koudbloed zadel)

Heb je wat houvast aan dat dreamzadel dan? Ik ben er zelf nog niet over uit wat ik wil/moet.
Mijn paard is dit jaar al uit 4 zadels geknald... Zelfs de breedste boom van mijn Bates Innova past niet meer (tot heel groot verdriet).
Ik zit zelf ook te duppen over boomloos of toch niet. Mijn paard kan nogal schrikken. Bovendien heb ik een Cheyenne (BF) gehad waar ik behoorlijk een stoelzit in had en echt behoorlijk rugpijn had. De trekker pro endurance heb ik ook geprobeerd maar die vond ik niet fijn kwa zit. Wel een heel mooi zadel maar goed, liever een lelijk zadel wat wel goed is dan een mooi zadel. Ik denk zelf ook over de Massimo Trail na. Het liefst zou ik een Wowzadel willen maar dat is me echt veel te duur met de zadels die ik hier nog heb liggen. Ik heb hier nu 3 zadels liggen (en niet bepaald de goedkoopsten) die ik eerst kwijt moet. Helaas is dit een dramatische tijd hiervoor. ;(

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:53

Bij de cheyenne had ik ook een beroerde zit.
Geen steun waardoor ik pijn in mijn rug kreeg.
Massimo is mij ook geadviseerd door mijn zadelmaker.
Maar ze is nu 5 dus er gaat nog veel veranderen aan het lichaam van mijn merrie.
Dus dan mag ik over 2 jaar weer een ander zadel kopen.
Tot ik het dream saddle tegen kwam.
Ik heb het testzadel 2 maanden terug besteld en heb hem niet meer uit mijn hoofd gekregen.
Toen ik daarna weer op mijn eigen zadel ging zitten zat ik hartstikke hard en was al mijn steun ff kwijt.
Terwijl mijn zadel echt heerlijk stevig en zacht zit.
Je zit echt in het zadel, ik kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk zit!
Ik heb hem nu besteld en kan niet wachten tot ik hem heb.

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:15

Ik ben het niet eens met een boomloos zadel maar goed dat is mijn mening, dit vanwege dat je toch in de beugels hangt en hierdoor de druk op de rug groot word. Ga eens een WOW proberen die kan je op alle mogelijke manieren verstellen en aanpassen ook voor de korte rug

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 01:07

Een WOW zadel is alleen ook wow duur, laat me portemonnee dat nou niet trekken...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:55

Tja die portemonee is altijd de spelbreker.
Daarom heb ik nu voor het dreamsaddle gekozen.
Ze is 5 jaar en blijft maar breder worden.
Dan koop ik liever een goedpassend zadel als ik denk dat ze echt uit gegroeid is, tot die tijd ga ik voor veilig en boomloos.
En mischien bevalt het me zo goed dat ik nooit meer terug ga naar boom.