mijn zadel ligt niet goed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paf

mijn zadel ligt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:50

Hallo,

Ik heb mijn eerste pony nu een half jaar. Ik zelf heb niet echt veel verstand van een "eigen pony" aangezien het mijn eerste is (wel 4 jaar op manege gereden, maar op een manege leer je ook niet alles) en mijn ouders verder ook niet. Toen ik hem net gekregen had, hebben mijn ouders gelijk besloten om er een goed zadel bij te doen. Wij met paard en al naar de divoza een zadel aan laten meten. We kregen een duidelijke voorlichting, en aangezien ik er laten we zeggen "de ballen verstand van heb" naar die mensen geluisterd en ook mijn toenmailge instructrice was mee. Het is uiteindelijk een Rosner geworden, en dat bevalt mij heel erg goed. Maar vandaag kwam de zadelmaker bij ons op stal en hij heeft gelijk eventjes gekeken of mijn zadel wel goed ligt. Wat blijkt nou, de boom is veelste breed (en mijn pony is nu een stuk breder dan hij was) waardoor het zadel kiept. Kort gezegd, ik heb een nieuw zadel nodig. Opvullen zou wel een optie zijn om hem iets beter te laten liggen, maar nooit zoals hij zou moeten liggen. Mijn instructrice heeft daarna gekeken of hij ook klappert met rijden en dat is niet het geval, en zij zegt dat een bontje ook veel goed zou doen. Voor mijn vader is een nieuw zadel absoluud geen optie. Maar ik vind het toch echt wel heel belangrijk dat een zadel gewoon goed ligt. Ik ben het ook een beetje zat eigenlijks dat iedereen zegt wat ik MOET doen. Daarom zou ik graag jullie meningen hebben met argumenten over wat jullie verstandig lijkt, zodat ik mijn eigen mening kan vormen en het niet van 1 iemand moet aannemen, wat ik de vorige keer heb gedaan. en dus flink mis is gegaan.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips,

groetjes

nikia

Re: mijn zadel ligt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:53

sorry, maar dan zou ik toch gaan voor een passend zadel. een zadel moet passen zonder bontjes e.d. dingen. Dan maar nu investeren in een goed zadel, dan strak rugproblemen voor je paard

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:58

Vooral niet naar ruitersportzaken gaan voor een zadel, daar kun je op bokt nog veel meer verhalen over lezen (slecht passende zadels, soms zelfs 4 boommaten te krap).

Met een slecht passend zadel verder rijden lijkt me geen goed idee.
Laat eens een goede zadelpasser komen (ik heb goede ervaring met Bianca Boonacker, zij is MSFC) of vraag aan de zadelmaker die nu gekeken heeft welk zadel wel goed past.

Wat is je budget verder?

Misschien is je huidige zadel nog goed in te ruilen bij een zadelmaker (of zelf verkopen, dat levert vaak meer op).

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:06

Van die ruiterzaken wist ik niet, ik ging daar met vertrouwen heen en had daar ook niks van meegekregen. De zadelmaker die vandaag kwam schijnt goed te wezen, iedereen bij mij op stal maakt met plezier gebruik van hem. Hij komt van de andere kant van het land, dus het zal wel even duren voor hij weer komt. Mijn vader en ik hebben er op dit moment al ruzie's over wand hij snapt t nut niet van om nog een keer een (veelste) duur zadel te kopen als het toch redelijk ligt. Mijn budget is zeker niet hoog, wand ik betaal stalling en alle verdere omkosten zelf. heb deze zomer 1000 euro gespaard, maar dat zou niet allemaal in het zadel kunnen wand dat bedrag is ook voor noodgevallen, (da) en hoefdsmid, tandarts etcetra.

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:00

Als je zadel er nog netjes uit ziet, zou ik proberen in te ruilen tegen een nieuw zadel die goed op jou paard wordt aangepast.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:09

mijn zadel ziet er zeker nog netjes uit, vaak ingevet en goed onderhouden. maar de prijs keldert wel naar beneden aangezien het van 1e hands naar 2e hands gaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:43

paf schreef:
mijn zadel ziet er zeker nog netjes uit, vaak ingevet en goed onderhouden. maar de prijs keldert wel naar beneden aangezien het van 1e hands naar 2e hands gaat.

Dat wel maar je hoeft zelf natuurlijk ook geen nieuw zadel te kopen kijk anders een rond voor een leuk 2de hands zadel misschien dat je zadelmaker die op stal komt ook 2de hands verkoopt en je dan gelijk je nieuwe kan inruilen je zult wel iets moeten bijleggen want verdienen doe je er natuurlijk nooit op maar met een 2de hands scheelt het natuurlijk toch best in prijs.

Wat je trouwens ook kunt proberen is Divoza zelf eens te bellen en even je verhaal uit te leggen misschien dat hun je beetje tegemoet willen komen om het zadel terug te nemen.
En anders zou het zadel kunnen laten schatten door je zadelmaker en particulier verkopen dat brengt meestal wel wat meer op dan dat je hem alleen maar inruilt.

gegadigde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:17

Beste Tanja

Ja een vervelend probleem is dat. Mijn eigen ervaring is dat als de boom te groot is opvullen geen zin heeft. Kijk eens naar zadels met een verstelbare boom, als de boom dan te smal is of te breed dan kun je voor 25,- een andere boom erin zetten. Probeer ook te vragen wat ze met je oude zadel kunnen, qua tegemoet komen.

hoor graag wat jouw oplossing uiteindelijk is.

gr conny

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:46

gegadigde schreef:
Beste Tanja

Ja een vervelend probleem is dat. Mijn eigen ervaring is dat als de boom te groot is opvullen geen zin heeft. Kijk eens naar zadels met een verstelbare boom, als de boom dan te smal is of te breed dan kun je voor 25,- een andere boom erin zetten. Probeer ook te vragen wat ze met je oude zadel kunnen, qua tegemoet komen.

hoor graag wat jouw oplossing uiteindelijk is.

gr conny

hallo conny

ten eerste mijn naam is niet tanja :P wat jij beschrfijt dat is niet echt het probleem, de volgende keer koop ik gewoon gelijk een goed zadel met een goede boom. Maar het probleem is of er ubehaupt een nieuw zadel gaat komen. Aangezien het toch een erg duur grapje is, en ik niet zoveel geld heb. en mensen in mijn omgeving zeggen dat het wel zou moeten kunnen met goedkopere oplossingen. Maar als het niet anders kan, wordt er natuurlijk wel een nieuw zadel aangeschaft. maar dan met de boom een maatje smaller. Maar wat ik hier begrijp is dat een zadel dus niet opgevuld kan gaan worden of een bontje er onder? wand hij heeft er nu verder geen last van.