Heather Moffett vs Startrekk dressuur recensies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Heather Moffett vs Startrekk dressuur recensies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:18

Mijn 8jarige friese ruin is dit jaar uit zijn 4e zadel geknald. (waaronder 1 aangepast door zadelmaker en 2 met verstelbare boom)
Ondanks dat ik al een keer boomloos geprobeerd heb wil ik dit misschien toch nog een keer gaan proberen.
Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne gehad waar ik door de stoelzit enorme pijn in mijn rug kreeg. (ik heb zoieso al rugklachten)
Ook heb ik een testweek met een trekker pro endurance gehad en die vond ik ook niet fijn. Nu heb ik rongekeken wat een oplossing kan zijn voor ons en dan denk ik zelf aan de Heather Moffet of Startrekk dressuur. Helaas zijn de topics sterk verouderd en omdat zadels veranderen hoop ik nu meerdere recente ervaringen te kunnen krijgen. Blijven deze zadels een beetje op een rondgeribt (lees rond tonnetje) liggen zonder te schuiven?
En heb je er een beetje stevigheid aan? (mijn paard kan nogal schrikkerig zijn) Bovendien heb ik nog een 2,5jarige staan die ik volgend jaar zadelmak wil gaan maken :+ Welke v/d 2 zadels heb jij? (eventueel met foto)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:39

ik heb de HM gehad voor mijn rondgeribte tinker gehad maar weer verkocht omdat het naar voren schoof :j

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 10:41

Oh, dat is wel erg zonde zeg....Wat voor dekje had je daar onder?
Ik baal wel enorm want het laatste zadel is een Bates Innova en dat zadel reageerde hij echt super op.
Hij is erg gevoelig en moeilijk wat zadels betrefd. Wat ik mij ook nog afvroeg met de HM is dat hij s`winters eerst moet opwarmen.
Is dit niet ontzettend vervelend voor zo`n paardenrug?

DubbelFun

Re: Heather Moffett vs Startrekk dressuur recensies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:21

Kijk ook eens naar de FreeForm. Van dat zadel weet ik dat het een mooie /\ zitvorm heeft.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:29

Ik heb de Startrekk dressuur gehad op een super ronde IJslander met singelgroeve voorin. Alle zadels gingen op haar nek. Maar de Startrekk bleef liggen. Heb hem verkocht aan een bokker die ook geen zadel kon vinden voor een ronde pony en ook daarop bleef hij op zijn plek.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:29

Blijft denk ik ook een kwestie van uitproberen wat het best voor mij en mijn paard werkt.
Ik moet eerst maar eens wat zadels kwijt zien te raken want je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt ;(

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:37

Ik heb de heather moffet mogen uitproberen, maar binnen een week tijd lag ik 3 keer bijna op de grond en 1 keer helemaal.... Waarom? Het zadel schuift.
Je maakt een rustig galopjes buiten, beetje verlicht zitten, beetje druk op je knieën en je beugels, paardje springt opzij en hoppa, daar ging het zadel. Godzijdank had het paard een serieus bevestigde "ho" waardoor het goedging, maar leuk was het niet.
Hetzelfde gebeurde in de bak, alleen toen geen verlichte zit. Ik zat gewoon. Paard scheurt ineens de bocht door en tja, dan komt er toch wat meer druk op 1 beugel en daar ging ik weer bijna.

Buiten opstijgen was echt een probleem. Zonder opstapje kom je er gewoon echt niet op. Dus via een bankje, zit ik er bijna op, komt er een hond uit de bosjes gerent waar paard van schrikt. Dus paard draaft weg en daar gingen het zadel en ik. Ik zat erop, maar het zadel hing aan de zijkant. Tja, dat accepteerde paardlief toch echt niet en daar was de grond.

Zolang je een paard hebt wat volledig rechtuit gaat en nooit een stap opzij doet kan het, maar anders toch niet...... Je kan er een antislippad onder doen, maar in feite hang je dan gewoon aan de vacht van je paard! Iets wat voor mij geen optie is.

Dus nee, hoewel hij qua zit echt perfect zat, voor mij geen HM.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:48

Ik heb de Startrekk dressuur gehad, heel fijn, zacht en mooi zadel. Qua pasvorm was voor mijn -toen- dikkie met maatje 33,5 een heel goede oplossing, en bleef ook super op zijn plek.

Ons probleem was vooral dat mijn paard nogal graag hard gaat en ik te weinig steun had van het zadel. Ik werd daarom nogal voorover getrokken door haar, zeker omdat zij een wat gezonken rug heeft.

Ik ben dus weer terug gegaan naar een boomzadel omdat ik mijn balans niet goed kon vinden in het zadel, maar op mijn paard lag hij erg goed. Hij heeft overigens een halfdiepe tot diepe zit en is een zaligheid voor je achterwerk ;) .

Ik heb zaken gedaan met http://www.trekkingsaddles.com/, zij hebben de Startrekk ook als testzadel in hun assortiment, misschien een tip voordat je hem aanschaft?

Ik heb ze ook langs laten komen voor mijn bolle voor een zadelconsult en heb nu eindelijk een (Zaldi) zadel naar tevredenheid. Foto's heb ik voor je, maar je kunt ook even in mijn berichten zoeken, dan kom je ze ook tegen :D !

Succes!

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:52

Ik volg even mee. Heb geen ervaring met beide zadels maar wil er ook meer over weten.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:38

Ik heb een Startrekk dressuur. Baal er ontzettend van dat ik m nu moet verkopen, omdat de bouw van mijn paard ontzettend veranderd is. Heb de Startrekk gekocht toen ie 3,5 was. Na een paar keer met een Barefoot London geprobeerd te hebben bleek dat ik in de BF op mijn jonge paard geen balans kon houden. Met de Startrekk heb ik hier helemaal geen last van gehad. Inmiddels is mijn knollie 6 en heeft ie een (extra) dropped panel nodig en die heeft een Startrekk helaas niet. Hij was (en is) een enorme slungel die hoog opgooit, toch heb ik mijn balans altijd prima kunnen houden (op de site van buitenzinnig staat nog een foto van ons ;-) ). En ook hier met mijn Startrekk (onze derde wedstrijd ooit):
Afbeelding
Mijn zadel heeft een heerlijk zachte zitting en ik heb er altijd heerlijk op gereden. Moet wel zeggen dat ik er een 'omgekeer banaansingel' bij heb, maar dat is met name om zijn ellebogen goed vrij te houden (singel zit vrij dicht op de ellebogen).
De MSFC'er die nu een nieuw zadel voor mij aanmeet was ook meer te spreken over Startrekk dan over Heather Moffet, omdat de drukverdeling bij een HM niet optimaal zou zijn.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:22

Ik ben een paar jaar geleden na een eindeloze zoektocht uitgekomen op een Vogue dressuurzadel (nieuwste model van Heather Moffett)voor mijn jonge merrie. Ze heeft een korte rug, met (toen nog een) asymmetrische schouderbespiering, een goed ontwikkelde schoft en een uitgesproken hekel aan een zadel dat ook maar een ietsje drukt, trekt of knijpt. Voeg daarbij dat ik vrij klein ben en op de meeste boomloze zadels meteen in de stoel/spreidzit terecht kom en ons probleem is duidelijk...

Na heel veel pas- en probeersessies bleek de Vogue voor ons de goede keuze. Het is een semi-boomloos zadel met een boom van leer en vilt. De zadelversteviging zit niet in de pommel, maar in de zitting verwerkt, waardoor de voorzijde van het zadel helemaal flexibel is. Door de vorm van de zitting en het gebruikte memofoam heeft het zadel een goede gecentreerde zit met beugelhaken op de goede plaats.
Omdat mijn paard op elk boomzadel reageerde met protest, bleef me niet veel anders over dan een boomloos zadel om haar te beleren en met de Vogue is dat ook gelukt. Het probleem van het schuiven herken ik niet, maar het kan meespelen dat mijn merrie wel een echte schoft heeft (ook een voordeel van de Vogue: past ook op paarden met schoft!). Om de schouderatrofie in de beginfase op te vangen heb ik wel met een dekje met shims gereden en inmiddels is ze aardig in evenwicht qua schouderbespiering.

Het is wel zo dat je eigen balans goed moet zijn (of worden...)) om met een boomloos zadel te rijden. Persoonlijk denk ik dat het je zelfs helpt om een betere ruiter te worden...Wat betreft het steeds terugkerende verhaal van drukpuntbelasting van de beugels: bij dit zadel wordt de druk van de beugels via nylon webbing over de hele zitting verdeeld. Dat geeft in het begin wel de vreemde ervaring dat het niet is of je iets vertraagd licht rijdt, maar dat went heel snel.

Inmiddels ben ik een jaar geleden toch overgestapt op een op maat gemaakt boomzadel (een extra korte Guichard Montsegur met flexibele boom), omdat ik ook graag wat sprongetjes maak en daarvoor vind ik dit zadel absoluut minder geschikt. Als dressuurzadel geeft het wel een heel fijn direct gevoel met wat er onder je gebeurt.
Kwaliteit is uitstekend, maar dat mag ook wel voor die prijs...