Wit onderlegde neusriem invetten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Wit onderlegde neusriem invetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:01

Ik vraag me even iets af.. Heb een hoofdstel gekocht met wit onderlegde neusriem, maar wil het hoofdstel graag in de olie gooien (het is helaas geen passier-kwaliteit). Doen jullie dat ook met het wit onderlegde? Ben zo bang dat het dan gelig gaat verkleuren, of is dat niet zo? Of zal ik maar gewoon het hele hoofdstel in de olie gooien en de neusriem niet?

upendoJarig

Re: Wit onderlegde neusriem invetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:03

Ik gooi dingen nooit in de olie..
Beter kan je het gewoon goed invetten met ledercreme. :)

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:06

upendo schreef:
Ik gooi dingen nooit in de olie..
Beter kan je het gewoon goed invetten met ledercreme. :)

kan zo wie zo geen kwaad het leer word en soepeler van en het behoud is langer door dat de olie goed in het leer trekt

ik zal het wit onderlegde er niet in doen , de olie gaat tussen de naadjes zitten en dan krijg je dus dat het donker uitvalt krijg je er best lastig tussen uit

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:07

Ja precies Shantal, daar was ik al bang voor.
@Upendo; daar krijg je ze echt niet zo mooi soepel als ik wil.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:12

ik had laatst dat ik de mijne verkocht dat ik der al vet op deed wel een donkere en ik kreeg het dus ook tussen die randjes zag er niet uit

heb dit dan nog kunnen afspoelen onder de kraan met een nagel borsteltje en een drupje dreft haahah ,toen ging het eraf,maar denk als je het in de olie legt dat het dan lastiger word omdat het er dan helemaal in trekt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:23

Ik heb het gewoon altijd in de olie gelegd en nooit wat van gezien gehad of zo. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:37

slaolie, gaat verkleuring tegen. Dit gebruikte wij altijd bij de nieuwe bruine hoofdstellen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:21

Waarom moet dat toch altijd zonder moeite? Wat is er mis met een laagje vet eroverheen smeren met een kwastje, kost iets meer tijd maar dan heb je ook wat

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:32

Omdat slaolie gewoon veel gemakkelijker is en tien keer beter werkt.
Ik doe het altijd bij een nieuw hoofdstel, daarna gaat het altijd netjes met leer vet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:36

Ik doe dat wel, geen probleem! Dressing, olie, maakt niet uit waarmee... Eerst schoonmaken met zadelzeep, dan dressing of olie er op en uitpoesten.. Tsjah...

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:59

ja kun je gewoon doen hoor!!!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:41

Hyposjuhhh schreef:
Waarom moet dat toch altijd zonder moeite? Wat is er mis met een laagje vet eroverheen smeren met een kwastje, kost iets meer tijd maar dan heb je ook wat

Wat doe je nu vijandig? Ik zeg toch nergens dat het me teveel moeite kost? Ik wil mijn wit onderlegde neusriem zo mooi mogelijk houden. Doe niet zo onaardig zeg.

Maar jullie vinden dus allemaal dat ik hem gewoon in de slaolie kan leggen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:42

Ik heb het altijd gedaan en ook nog nooit problemen mee gehad. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:49

Ik heb juist geleerd dat je beter niet je hoofdstel in kan oliën. Olie verzadigd de stiksels vele malen meer dan simpel vet waardoor de stiksels veel sneller gaan slijten (letterlijk wegslijten).
Dit kreeg ik te horen van de man van Döbert, bij mijn Döbert hoofdstel.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:58

Ik heb juist altijd geleerd dat je zadels moet invetten. En hoofdstellen oliën. Olie trekt in kussens van zadels en is dus niet goed. Olie houdt een hoofdstel wel erg mooi soepel. En vet juist minder. Overigens olie ik mijn hoofdstellen al eeuwen en ze gaan nooit kapot. Stiksels slijten ook zeker niet.
Maar goed dat was ook niet mijn vraag, ik wil alleen weten hoe jullie het met het witte doen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:01

naden die veel met olie in aanraking komen kunnen eerder verzadigd en dus knappen(leverancier dobert hoofdstel vertelde dit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:05

En wat adviseert die leverancier van Dobert dan voor hoofdstellen? Ben wel erg benieuwd :j
Gebruik zelf lederdressing, melkachtige substantie, is erg prettig, goed verzorgend naar mijn idee ook.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:06

speciaal vet dat emt n kwastje aanbrengen

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:17

Zirano schreef:
naden die veel met olie in aanraking komen kunnen eerder verzadigd en dus knappen(leverancier dobert hoofdstel vertelde dit

Nou sorry, bij mij echt niet. Vind dat hoofdstellen erg lelijk worden van alleen vet. Mijn ervaring is gewoon dat een keer goed olien prima is. Dat wil niet zeggen dat ik het er elke week op smeer.

Maar nogmaals: DAT VROEG IK NIET! Ik heb volgens mij een hele duidelijke vraag gesteld en hoef geen discussies hier te voeren, omdat jullie graag jullie mening kwijt willen. Het gaat om een wit onderlegde neusriem. Geen olie-vet dilemma.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:18

Lederdressing gebruik ik soms eens. Zadelzeep natuurlijk ook. Maar van alleen lederdressing blijven mijn hoofdstellen ook geen 5 jaar mooi.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:22

Zirano schreef:

Klopt dit werd mij ook door Döbert zelf verteld.

Zij adviseren gewoon vast vet of een laagje lederdressing van Rapide en daarna een laagje Palc. Helaas is dat moeilijk verkrijgbaar, heb ooit een potje gescoord bij Ooteman en zag het laatst staan bij de Ruitershop, dus ga het daar maar eens halen.
Olie is absoluut achterhaald. Olie zorgt ervoor dat het leer te snel te soepel wordt en uiteindelijk vaak eindigt alszijnde slap. Daarnaast zorgt het ook voor verzadiging en dus inderdaad het sneller knappen en verslijten van de stiksels.

Tjuppie: Sorry zeg. Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet, je spreekt zelf een bokker aan op zijn "vijandige gedrag" maar zelf reageer je alsof je tenen hebt van een paar kilometer lang.
Je kunt dus beter je neusriem invetten met blanke vet, en dan gewoon het onderlegde stuk meenemen. Of wat met Rapide lederdressing inwrijven, dat is ook blank.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:33

Gappig, ik heb dus die lederdressing van Rapide.. Wat is Palc?? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:37

Palc is een soort zwarte smeer (kan geen betere beschrijving geven :') ) die het leer wat afsluit om uitdroging tegen te gaan en ontzettend mooi glimt (en blijft glanzen, tot je het er weer afhaalt met lederdressing).

Zo glanst mijn hoofdstel, ik had het hier geloof ik 4 dagen voor de foto ingesmeerd met Palc: http://i34.tinypic.com/2h6yn0w.jpg

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:41

Sorry Focussed, maar we weten het natuurlijk niet allemaal zo goed als jij he.
Wat zit je nou moeilijk te doen over lange tenen enzo.. Ik vraag gewoon iets heel simpels, maar de helft van de posters hier wil graag een discussie beginnen over lederolie. Geef gewoon of antwoord, of sla het topic over. Niet elk topic hoeft een discussietopic te worden hoor :Z Nu gaat (mijn) dit hele topic over wat je het beste kunt gebruiken om je hoofdstellen mooi te houden. Daar heb ik toch niet om gevraagd?? En ja Focussed, jij doet daar net zo hard aan mee. Ga dit soort dingen lekker ergens anders verkondigen.
Ik heb al jaren paarden en hoofdstellen en weet echt wel wat ik het beste kan en wil gebruiken. Dan kan ik gewoon weer normaal antwoord krijgen van de mensen die ervaring hebben met het olien van wit leer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:48

Zo sorry zeg, wist niet dat je azijn had gedronken bij je ontbijt....

Ik probeer je alleen maar te helpen om met een andere suggestie te komen. Omdat op lange termijn je hoofdstellen juist minder mooi worden van oliën en mooier blijven van gewoon vetten (en dat is niet alleen eigen ervaring, maar ook wat verschillende leveranciers van lederproducten en Döbert zelf zeggen). Ik maak er geen discussie topic van, maar probeer alleen maar meer deuren te openen als keuzes zodat je niet bij 1 product vast hoeft blijven te zitten. Als iemand vraagt: "Waar koop ik Paprika chips?", en iemand reageert: "Probeer eens de nieuwe Joppie, die is echt lekker!" mag dat dan ook niet geopperd worden? Het zou wat worden: mondjes dichtgeplakt door de almachtige TS.

Vind het eerlijk gezegd nogal een ondankbare post. Als je geen reacties wilt die je niet voor ogen had dan moet je geen topic openen. Het is een openbaar forum. Een openbaar discussie forum ook nog eens, dus al wil ik hier een discussie beginnen dan is dat mijn goed recht.