welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esprit44

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:10

ik wou even weten?

welk bit geschikt is voor een paard dat het graag wil vast pakken?
en met welk bit rij jij, en waarom?

brand los..

_Vonnie_

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:21

Ik rij met een dubbelgebroken trens,omdat het fijner voor het paard in de mond ligt en die van mij speelt eerder met het bit dan een enkelgebroken.Je kan een bit met rolletjes gebruiken dan kan hij het bit niet vast pakken of met een bit met een smaakje.

ilyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:25

Ik heb zelf een dubbel gebroken water trens, maar daar begint hij nu op de knarsen.

Ook heb je van die rolletjes bitten,
als ze dan vast pakken dan lukt dat niet omdat het bit dan toch draait.
Afbeelding

esprit44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:48

dankjewel, bovenstaande'' :o

ik ga het toch maar proberen die rollertjes

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:04

Ik ken iemand die had een rolletjes bit maar die kreeg wondjes in zijn mond.

Dubbelgebroken misschien?

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:06

dubbelgebroken of wel zo een met bolletjes (of rolletjes :P)

esprit44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:09

dubbel gebroken daar rijd ik nu mee, maar dat helpt dus niet.
maar dankjewel;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:59

Ik zelf rijd met een dubbel gebroken bit ;) En dit werkt veel beter, reed namelijk eerst met een enkel gebroken.

Misschien een trens met rolletjes. je hebt ook een trens (tenminste zag ik deze week bij ons op stal) met rolletjes, en dan een bolletjes, weer rolletjes enzoo :P

SUC7 :D

esprit44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:11

ik ben de divoza gegaan om een rollertjes bit aan te schaffen, toen ik daar was heb ik nog even bij een mede werker gevraagt wat nou de inwerking was. zij vertelde dat het voor een paard net zo voelt als iemand met een vulling op een silverfolie beet. nou weet ik van mezelf niet hoe dat moet voelen. maar ik kan me er bij voorstellen dat dit niet gunstig voelt!

ze gaf me de tip om eerst 15 tot 20 minutern te longeren, (dit doe ik nu ook)
ik rij nu met een stang met kinketting, voor een iets zachtere inwerking heb ik een bontje er omheen. hij heeft nu zijn goede en zijn slechte dagen. maar vast pakken doet hij niet.

ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik laat die rollertjes wel weg.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:54

Je bent van een dubbel gebroken bitje naar een stang met kinketting en hefboomwerking gegaan vanwege het vast pakken?

borisfrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:56

esprit44 schreef:
ik wou even weten?

welk bit geschikt is voor een paard dat het graag wil vast pakken?
en met welk bit rij jij, en waarom?

brand los..

ik rij met een enkel gebroken bid is heel erg fijn hij kauwt er niet op en doet niet moeilijk met innemen rijd ook goed
daphne

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:39

ik zou eerst eens naar je manier van rijden gaan kijken , vaak heeft het vast pakken van het bit
een iets te maken met het rijden ga niet zomaar naar een zwaarder bit grijpen als je straks bv wedstrijden
wil rijden zul je ook zonder moeten ga na waarom hij het bit vast pakt rijd hem voorwaarts en rijd wendingen
hoe harder jij strekt hoe harder hij terug trekt en gelloof me dat win je niet !
echt een stang lost alleen het symtoom op niet het probleem

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:50

esprit44 schreef:
ik ben de divoza gegaan om een rollertjes bit aan te schaffen, toen ik daar was heb ik nog even bij een mede werker gevraagt wat nou de inwerking was. zij vertelde dat het voor een paard net zo voelt als iemand met een vulling op een silverfolie beet. nou weet ik van mezelf niet hoe dat moet voelen. maar ik kan me er bij voorstellen dat dit niet gunstig voelt!

Mag ik heel eerlijk zijn? Dat vind ik een beetje onzin :o
Het paard heeft toch een bit uit metaal in de mond, of er nu rolletjes aan zitten of niet. Of zie ik dat nu zo verkeerd? :?

Gebruik bij mijn paard een enkel gebroken bustrens van Trust Equestrian, ben er heel blij mee, paardje neemt het bit nu heel fijn aan :j . We hebben heel wat verschillende bitten geprobeerd...

Of een stang voor jou paardje de juiste oplossing is weet ik niet, dat moet je helemaal zelf aanvoelen. Jij kent je paard toch het beste.
Succes ermee :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:55

Een correctiebit schijnt ook te werken tegen paarden die vast pakken, echter heb ik er zelf geen ervaring mee.

esprit44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:17

het scherpe van het rollertjes bit zou ook komen door dat er 2 metalen inzitten, zo is het mij verteld.
als hij dat vast zou pakken dan zou het een onprettige prikkel geven en dan laat die los. mischien weet hier iemand meer van of ervaring? want ik hoor veel verschillende verhalen.

ik heb nu een tijdje met een stang met kinketting gereden en dat lijkt goed te gaan, nu vind ik het geen goed idee om dit te blijven doen. dus heb ik besloten om een enkelgebroken bitje te gebruiken en voor het rijden lang te longeren met een touwtje over de oren naar zijn borst aan de Singel. het ligt natuurlijk niet alleen aan hem maar ook aan mij, ik ben druk bezig om dit te corrigeren!

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:33

Ik zal zeggen probeer het zelf als je het zeker wilt weten... ;)
Heb ik met mijn bit ook gedaan toen het nog nieuw was. Mijn bit bestaat ook uit 2 metalen, maar ik kon toch geen onprettige prikkel voelen.
Mij is altijd geleerd dat juist de combinatie van 2 metalen het paard stimuleert om meer te gaan kauwen. En die ervaring heb ik zelf ook gemaakt.

Wat goed dat je weer met een enkel gebroken bitje rijd +:)+ Gewoon blijven oefenen...