Voordeel kaptoom tov bitloos hoofdstel met longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Voordeel kaptoom tov bitloos hoofdstel met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:56

Ik vraag me al een tijdje af of ik nou een kaptoom moet aanschaffen of niet.
Ik ben namelijk bezig met mijn 4-jarige appaloosa om haar tijdens het longeren, maar ook tijdens het rijden recht te richten.
Ze is van nature scheef (zoals ieder paard) en wel op rechts.
Onder het zadel heb ik hier les in, maar ben hier ook met longeren mee bezig.
Nu ben ik al enkele weken met haar bezig om haar met dubbele lijnen te longeren, maar als afwisseling doen we t ook regelmatig met de enkele.

Zou een kaptoom een positievere uitwerking hebben op het willen rechtrichten ad longe dan het longeren met mijn bitloze hoofdstel?
De longe bevestig ik door een slag om de eerste teugelring te doen en dan te bevestigen aan de buitenste teugelring.
Ik heb een Sidepull waar ik haar ook mee rijd (FRA Pardoes).

Tips/adviezen zijn van harte welkom :)

LiVetime

Re: Voordeel kaptoom tov bitloos hoofdstel met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:47

Lastige vraag blijkbaar.. :)

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:13

Ik had je topic al gezien, maar vroeg me af wat de andere bokkers er van dachten ;)

Mijn mening bij deze dan maar als eerste ;)
Ik train altijd met kaptoom. In mijn ogen zijn er niet heel veel verschillen tussen een kaptoom en een sidepull. De kaptoom heeft een scherpere werking, omdat die vaak verstevigd is met metaal (fietsketting oid) en de ringen zijn anders bevestigd. De 2 ringen van de sidepull zitten veel meer naar de zijkant dan de ringen van de kaptoom. Daarbij heeft de kaptoom 3 (of soms zelfs 5) ringen.

Ikzelf werk veel aan de hand en dan heb je wel echt de hogere ringen nodig. Het lijkt mij (maar dat is enkel mijn mening) dat als je met dubbele longe werkt, het niet echt veel uitmaakt of je met kaptoom of sidepull werkt. Maar als je met een enkele longe werkt, is die 3e ring bovenop de kaptoom wel van nut. Daarmee kan je het paard makkelijker voorwaarts-neerwaars vragen aan de longe.

Hoop dat je er iets aan hebt :)
Groetjes!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:28

Dankje voor je antwoord!!
Ik denk dat het met de dubbele ook weinig uitmaakt inderdaad.
Daar maak ik me ook niet zo druk om.
Bereik je met de kaptoom (sneller) het gewenste resultaat omdat deze scherper inwerkt, of omdat die 3e ring zo belangrijk is?

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:27

Weet ik niet. Ligt een beetje aan je trainingsstijl. Ikzelf ben erg fanatiek bezig met het Academisch rijden van Bent Branderup. Daarbij vind ik de kaptoom onmisbaar bij het handwerk. Het stelling vragen (aan de middelste ring in het begin en later aan de zijringen) is gewoon makkelijker, omdat de kaptoom zo inwerkt. Er staat nooit constante druk op, dus dat die iets scherper is is niet zo erg (en soms wel handig dat een hulp wel duidelijk overkomt ;)) Wat ik wil bereiken is in mijn ogen dus wel onhaalbaar zonder kaptoom ;) Maar denk niet dat het een wondermiddel is wat bij alle trainingsstijlen past :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:31

Bij 'het grondwerken' gebruik ik een kaptoom (merk:Josepha) zonder ijzerwerk op de neus. De kaptoom heeft 5 ringen. Een bovenop de neus, twee iets lager van de middelste en nog twee aan de zijkant. Voor mij en mijn paard is dit een fijn hoofdstel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 19:42

Ik krijg ook les volgens de academische rijkunst via wijze van Bent Branderup en daar ook fanatiek in sinds korte tijd.
Als jij vindt dat de kaptoom onmisbaar is, dan ga ik daar toch s even goed over nadenken of ik m toch maar niet s moet gaan aanschaffen Sijs15.
Ben blij dat je de constante druk hebt genoemd. Die is volgens mij stuk meer aanwezig bij een bitloos hoofdstel. Hmm..

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:21

LiVetime schreef:
Ben blij dat je de constante druk hebt genoemd. Die is volgens mij stuk meer aanwezig bij een bitloos hoofdstel. Hmm..

Dat denk ik ook. Met een kaptoom is een hulp duidelijk.
Van wie krijg je les? Ikzelf heb ook geprobeerd om aan de hand te werken met een gewoon hoofdstel (dubbel gebroken bitje), maar dat werkte echt totaal niet (had een wat stuwende fries in handen en trok de hele tijd het bit door zn mond, snel over gegaan op kaptoom).

Met rijden zelf lijkt me een sidepull net zo fijn trouwens :)
Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:26

Bij longeren sluit je in principe het paard op tussen de hulpen van je longe en je zweep. Het gehele paard opsluiten tussen de hulpen is makkelijker als het gehele paard zich tussen je longe en de zweep bevind. Een kaptoom maakt dat mogelijk. Bij een dubbele longe heb je meer opsluiting doordat je contact hebt met beide zijdes van het paard en dan is een kaptoom minder noodzakelijk.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:06

Ik krijg les van Corine Vogelaar in Ruinen (Dr)

Jij ook bedankt voor je reactie Tamary. Bevestigd me nogmaals extra dat ik écht de kaptoom serieus moet overwegen aan te schaffen om beter met mijn paard vanaf de grond te kunnen werken als het gaat om rechtrichten en stelling vragen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:29

Het grote voordeel van een kaptoom is dat je je paard leidt vanaf de neus en daardoor heel goed stelling kan vragen. Veel beter dan wanneer je de longe aan de zijkant van het hoofd bevestigd of onderaan de kin.