maximaal gewicht bij boomloos..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

maximaal gewicht bij boomloos..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:47

Na aanleiding van een gesprek met wat ik van de week had. Bij een boomloos zadel wordt de
druk minder verdeeld dan bij een boomzadel. Toen vroeg ik me af of er een limiet aan gewicht
is op een boomloos zadel. Kan me voorstellen dat je paard problemen kan krijgen door de slechte
druk verdelen bij boomloos in combinatie met een groter gewicht..?

Nou ben ik gewoon een boomzadelruiter dus heb er verder niet zo heel veel verstand van,
maar er zijn waarschijnlijk wel bokkers die wat licht op de zaak kunnen werpen...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:53

Balou_k

Re: maximaal gewicht bij boomloos..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:56

Dan moet ze al die topics uitpluizen ?
Sorry TS weet geen antwoord op je vraag..
Maar ben er wel erg benieuwd naar.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:11

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:16

Ik denk dat de meningen hier vooral erg over verdeeld zijn.
Wat mijn mening is.

Ten eerste; het maakt denk ik veel verschil welk boomloos zadel je gebruikt.
Een goed merk zadel, waar veel tijd in gestoken is om het zo goed mogelijk te maken (Barefoot/Ghost/Trekker, bekende merken),
kan de druk beter verdelen en kan dus ook meer ruitergewicht dragen, dan een goedkope naamaak versie.

Ten tweede; het ligt er aan hoe de ruiter zelf rijdt.
Iemand van 50 kg die elke keer neerploft in het zadel, en het paard in de weg zit, kan vervelender voor een paard zijn dan iemand van 80 kg die gewoon met de bewegingen van het paard mee gaat. Als je gewoon rustig meegaat met de bewegingen, kan een paard, wat voor zadel dan ook ( dus ook boomloos ) gewoon meer hebben.

En dan als laatste; Als je ziet hoe ontzettend veel paarden er rondlopen met slecht passende boomzadels, denk ik dat dat nog veel schadelijker voor de rug is, dan een boomloos zadel, wat misschien iets minder goed de druk verdeelt, maar die wel gewoon goed past!

Maar vooral het eerste wat ik zeg, een GOED zadel en een GOEDE drukverdelende pad, doet echt niet onder voor een boomzadel.. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:10

Of het gewicht / de druk van de ruiter op een comfortabele manier op het paard terecht komt , wordt bepaald door de manier van rijden van de ruiter :)

Een ruiter die goed in evenwicht zit en de bewegingen van het paard goed volgt , die zit een paard zo min mogelijk in de weg.

Ligt er een boomloos zadel onder dat zichzelf ook goed aanpast aan het paard dan is dat dus prima comfortabel voor het paard.

Zit de ruiter op een boomzadel dat goed past , dan is het ook okee als je daar voor kiest. Maar voor mij blijft het nadeel van boomzadels simpelweg dat ze op zoveel punten problemen kunnen geven , dat een goed boomloosje gewoon veel minder risico's geeft van ongemak.

Een ruiter die niet goed zit zal op elk zadel oncomfortabel zijn voor een paard. Een ruiter die wel goed zit zal op een goed boomloosje ook geen problemen geven. Op een boomzadel wordt het risico van problemen al groter.

En dan is het ook nog eens zo dat de ruiter op een soepel boomloosje flink gestimuleerd wordt om de bewegingen van het paard goed te leren volgen , waardoor de zit verbetert en het wederom comfortabeler wordt voor het paard. Door een zadelboom / dikkere zitting gaat er toch vaak veel "gevoel" verloren en ga je je als ruiter meer aanpassen aan je zadel dan aan je paard...ik hou daar niet zo van.

Kortom : het gewichtslimiet ligt niet bij boomloos of met boom , maar bij de rijkunsten van de ruiter en de draagkracht van het paard.

Hoe zwaarder je bent , hoe harder probleemplekjes in de ronding van boom en kussens , in de bespiering van het paard gaan drukken...

Ik zie persoonlijk dan veel liever iemand uitgespreid op een soepel boomloosje zitten , met het gewicht netjes achter de schoft waar het paard het goed kan dragen , dan dat je ziet dat een boomzadel hard in de schoftbespiering gedrukt worden , of juist wegzakt in de lendenen.....