Maat dressuurzadel en springzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Maat dressuurzadel en springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:37

Sinds gister hebben we echt springmateriaal op stal. Nu vind mijn paard springen helemaal geweldig en na gister begint het bij mij ook weer te kriebelen. Ik heb gister gesprongen met mijn dressuurzadel maar dat zit natuurlijk niet optimaal. We hebben nu max. 90 cm gesprongen maar ik merk dat er meer in mijn paard zit. Nu overweeg ik om een springzadel aan te schaffen. Dit hoeft helemaal geen nieuw zadel te zijn. Wil immers max. 3x per week springen dus het is meer voor erbij. Want ik ben bang dat mijn paard last krijgt van het springen met mijn dressuurzadel.

Ik vroeg mij af of je voor een springzadel dezelfde maten aan kunt houden als voor een dressuurzadel (voornamelijk de boommaat)?
Of ligt een springzadel toch weer volkomen anders?

Bedankt :D !

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:38

Ik zou deze vraag aan je zadelmaker/passer stellen ;)

kleinvosje

Re: Maat dressuurzadel en springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:42

Als je dressuurzadel goed ligt, zou ik die maten ook gewoon aanhouden voor je springzadel. De maten van het zadel veranderen niet, alleen de vorm van de zweetbladen en de vorm van de zitting zijn anders!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:45

@Mootje: Ja, dat kan ik altijd nog doen. Alleen betekend het ook vaak dat ze dan langs willen komen. En als je over het algemeen kunt stellen dat de maten hetzelfde zijn, besteed ik het geld liever aan een zadel ;) .

@Kleinvosje: Mijn dressuurzadel heb ik een half jaar geleden gekocht en is pas nog nagekeken door mijn fysio dus die maten zijn goed. Bedankt, dan heb ik een richtlijn :D .

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 12:33

Is een VZH zadel ook de moeite waard of zit er tussen spring en VZH weer een groot verschil?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:50

Een veelzijdigheidszadel is veelzijdig, daarmee kun je dus fatsoenlijk springen en dressuren, maar is daardoor qua model heel anders dan een springzadel. Als je af en toe een sprongetje wilt maken, volstaat een vz zadel prima!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:04

Als je 3x per week wilt springen, is een springzadel te prefereren boven een vzh. Een springzadel biedt dan toch wel net dat beetje extra.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 19:34

Oké, dus toch... Nou prettig om te weten :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:43

kleinvosje schreef:
Als je dressuurzadel goed ligt, zou ik die maten ook gewoon aanhouden voor je springzadel. De maten van het zadel veranderen niet, alleen de vorm van de zweetbladen en de vorm van de zitting zijn anders!

Was dat maar zo eenvoudig. De kussenvorm doet ook nog mee en de ene boommaat is de andere niet.
Ook bij hetzelfde zadel kan al een verschil zitten (is handwerk). Dus altijd een zadelpasser laten komen.