Welke singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 18:49

Ik heb een 4 jarige ruin die nu enkele maanden onder het zadel loopt. Hij vind aansingelen alleen niet leuk! Hij bijt dan (aan de andere kant van waar ik sta) in zijn singel, of hij bijt ergens anders in. Hij vind het gewoon niet prettig, heeft verder nergens last van. Nu vraag ik me af of er speciale singels zijn die voor dit soort paarden geschikt zijn. Nu dacht ik aan een singel met elastiek maar hoorde hier weer over, dat je vaak nog strakker aansingelt en ze het dus helemaal niet prettig vinden, en dat je zadel kan gaan glijden. En hoe zit het met bont, is dit prettig? Ik hoor graag jullie meningen! Het gaat trouwens om een dressuursingel voor een groot paard!

Amorah

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:41

Je kunt het inderdaad met bont proberen, maar is wel snel vies vind ik zelf.
Mijn paard bijt wel bij neopreen, maar niet met zijn leren singel.
Dat is toch gladder met aansingelen ofzo, denk ik.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:43

ik gebruik alleen maar singels met elastiek en die hoef je heus niet strakker aan te singelen ,anders werken ze toch niet meer ?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:26

Ik heb zelf altijd neopreen. Ideaal schoon te houden! Die van IR zijn niet duur en heel fijn en duurzaam in gebruik :)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 20:58

Hij heeft nu leer en neopreen gehad,maar beide geen verschil! Bont lijkt mij inderdaad ook snel vies worden.. nog meer ideeen?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:55

Je zou de FRA supersingel kunnen proberen of een anatomische singel met elastiek. Probeer voorzichtig aan te singelen en niet in een keer. Ga ook eens oefenen zonder dat je gaat rijden met een touw of singel om, druk rustig opbouwen en bij geen boze reactie (meer) belonen en druk eraf.
Heb je nu singels met elastiek geprobeerd of zonder?

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:05

Ik heb zelf onderstaande singel, ben er heel tevreden over, alleen een nadeel is wel dat voor het geld wat die kost hij er niet erg aantrekkelijk uit ziet :+

Afbeelding

(van de website)
Wat zijn de voordelen:

•Uw paard zal veel makkelijker kunnen ademen, waardoor episoden van apnoea (tijdelijk ophouden van de ademhaling) worden voorkomen.
•De borstspieren zijn ontspannen, waardoor het paard zich vrijer vanuit de schouder kan bewegen.
•De houding van het paard en de totale beweging zullen duidelijk verbeteren, wat het gevolg is van het makkelijk kunnen ademen en de ontspannen borstspieren.
Studie en veterinaire overwegingen bij het aansingelen van paarden

Bij het aansingelen van uw paard loopt de singel over een aantal zeer belangrijke spiergroepen: Trapezius tharacis, Latissimus dorsi, Serratus tharacis en de Pectoralis ascendens. Deze spieren zijn betrokken bij de beweging en bij de ademhaling van het paard. Door het zadel heeft de singel een indirect effect op de schoft van uw paard, waar het juist belangrijk is om de mobiliteit te garanderen. Een te strak aangesnoerde singel zal druk leggen op de spieren, hierdoor zal de bloedtoevoer afnemen en daarmee wordt ook gelijk de aanvoer van zuurstof sterk verminderd. Het stagneert de vrijheid van beweging wat resulteert in functiestoornissen zoals: spasme (krampen), krachtverlies, tactverlies, coördinatie-, behendigheid- en motorische problemen maar veroorzaakt ook bijv. het in protest gaan van het paard.

Het aansingelen en de ademhaling

Een optimaal functionerend ademhalingsstelsel speelt een sleutelrol in de prestatie van het paard. Een functioneel samengaan tussen de beweging en het ademhalingsgestel is van het grootste belang voor het juiste ritme en de omvang van iedere pas, juiste ademhalingsfrequentie, ademhalingsvolume en energie uitgaven. De zeer lange ervaring, heeft Gibaud geholpen de medische toepassing van het technisch textiel te ontwerpen en te vervaardigen. Deze singel is voor dagelijks gebruik gemaakt, ter preventie van verwondingen en voor het comfort en de mogelijkheid tot betere prestatie van het paard. Daarvoor wordt de singel speciaal aanbevolen op topniveau of voor jonge paarden met singelvrees. De singel is verkrijgbaar in verschillende maten, zodat ze in alle disciplines van de paardensport gebruikt kunnen worden.

Eindconclusie
Deze geavanceerde singel:

•Verbetert het bewegingsgestel, dankzij de grotere vrijheid in de schouders en borstpartij, zodat het paard beter van achter door kan treden naar voren.
•Verbetert de ademhalingscapaciteit, dankzij de gestegen mobiliteit van de ribben en het spierstelsel.
•Verbetert de prestatie, dankzij de besparing van energie consumptie.
•Vermindert het risico van herhaalde problemen in de beweging.
•Voorkomt het in protest gaan van het paard.
•Gaat singelnijd en singeldwang tegen.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:50

een leren elastieken van kiefer met automatische singel stoten hebben ze zoiezo bij de goeden naald zadelmakerij had ik eerst ook en verhielp het singelbijten 100% (singel bijten komt doordat het paard meestal verkeerd zadel mak is gemaakt of te lomp opgezaldeld is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:54

Een bonthoes voor om je singel?
die heb je ook in het zwart. ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:22

charissiej schreef:
Ik heb een 4 jarige ruin die nu enkele maanden onder het zadel loopt. Hij vind aansingelen alleen niet leuk! Hij bijt dan (aan de andere kant van waar ik sta) in zijn singel, of hij bijt ergens anders in. Hij vind het gewoon niet prettig, heeft verder nergens last van. Nu vraag ik me af of er speciale singels zijn die voor dit soort paarden geschikt zijn. Nu dacht ik aan een singel met elastiek maar hoorde hier weer over, dat je vaak nog strakker aansingelt en ze het dus helemaal niet prettig vinden, en dat je zadel kan gaan glijden. En hoe zit het met bont, is dit prettig? Ik hoor graag jullie meningen! Het gaat trouwens om een dressuursingel voor een groot paard!

Meestal onstaat singelnijd in combinatie met de ligging van het zadel. Is je zadel pas nog nagekeken? Ligt de singelgroeve van je paard in het verlengde van de singelstoten of neigt deze naar voren?

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:50

Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt (veel ervaring mee) en mijn zadel is 2 maanden geleden nagekeken en heb van de week nogmaals gebeld en ze komen binnen 3 weken nog een keer kijken. De singel ligt gewoon op een normale plaats, en vandaag heb ik hem geschoren, en scheren op die plaats vond hij ook niet prettig!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:21

charissiej schreef:
Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt (veel ervaring mee) en mijn zadel is 2 maanden geleden nagekeken en heb van de week nogmaals gebeld en ze komen binnen 3 weken nog een keer kijken. De singel ligt gewoon op een normale plaats, en vandaag heb ik hem geschoren, en scheren op die plaats vond hij ook niet prettig!

Lijkt me verstandig hem eens te laten nakijken door een osteopaat bijvoorbeeld.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:18

Schangah schreef:
charissiej schreef:

Lijkt me verstandig hem eens te laten nakijken door een osteopaat bijvoorbeeld.

Daar is hij nog geen maand geleden geweest!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:44

De tekst vanaf de site van de leverancier van de F.R.A. singel, die volledig elastisch is, dus niet alleen de uiteinden. En bij een elastische singel is het natuurlijk niet zo dat er nog 5 cm rek op zit, maar wel dat deze meebeweegt.

F.R.A. supersingel ……..Eindelijk !!! Uw paard vroeg erom !!!
Dé singel die uw paard volledige bewegingsvrijheid geeft……. en toch uw zadel als een rots fixeert!
Belangsrijkste kenmerk van deze bijzondere singel is het elastisch zijn over de volle lengte, een
elasticiteit puur afgestemd op de buikkrachten van ons paard. Nasingelen is overbodig, de singel
past zich 100% aan, geeft 100% mee aan elk wisselend krachtenveld en dus wisselende omvang
van de buik van ons paard.

Verkrijgbaar in dressuur, veelzijdigheid of western bij:

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:56

Let wel het is de tekst van de site van de leverancier, die zal niet zo snel iets negatiefs vertellen. Ik ken iemand die vond de singel helemaal niet zo fijn.
Net als alle andere singels, je moet uitproberen. Heeft wel tot gevolg dat ik onderhand een collectie singels in de aanbieding heb.
Dus zoek je nog een prestige met of zonder elastiek of een Jeremy rudge met elastiek en een ringensysteem, ik heb ze in de verkoop staan O:)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:03

Is een singel van Mattes geen idee, met lamswol en anatomisch gevormd? Helpt vaak bij paarden met singeldwang om de klachten te verminderen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:06

Mijn paard kan ook echt een draak zijn met aansingelen. Ik doe het echt heel zachtjes en rustig. Gaatje voor gaatje, en tussen de gaatjes door even iets anders doen. Gaat steeds beter. Als ze een hap beweging mijn richting op maakt krijgt ze een tik. Lijkt goed te werken. We zijn nu wel al bijna een half jaar bezig, dus geduld is een schone zaak.

Wat ik merk is dat ze als ze hengstig is veel gevoeliger is, en twee weken geleden was het weer een drama, maar toen was haar ontlasting ook erg dun. Toen had ze dus gewoon buikpijn. Dus soms is er wel een goede reden. Maar het wordt ook een gewoonte om moeil;ijk te doen. die moet je doorbreken.

Ik heb wel een elastische singel gekocht, dat lijkt me gewoon prettiger voor haar omdat je niet zo hard hoeft te trekken bij het aansingelen.

Veel succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:13

ik een "gel"singel met elastiek aan beide kanten, maar merk toch niet veel verschil bij mijn paard. 't enige voordeel is, dat ik makkelijk kan aansingelen zonder "hard" of bruusk te moeten trekken. Ze blijft zuur tijdens het aansingelen...
Bij haar komt het deels door in het verleden een slecht passend zadel en maagpijn. Zo is ze een aantal keer tijdens het aansingelen tegen de grond gegaan... zo reageert ze ook heel fel als ik haar buik rond de singel plaats borstel