Kan leer verkleuren door schimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Kan leer verkleuren door schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 14:42

Ik dacht vandaag van goh ik zal weer eens een keertje op een gewone trens rijden ipv S&T. Nu was mijn hoofdstel helemaal verschimmelt omdat ik het toch een tijdje niet gebruikt heb. Ik heb het netjes eraf gepoetst. Maar nu zag ik tot mijn grote schrik dat mijn dure dobert hoofdstel niet meer zwart maar bruin is/lijkt. ;(

Komt dit door de schimmel of was het anders ook wel gebeurd en kan ik er nog iets tegen doen?

Het is namelijk geen flut kwaliteit maar een duur hoofdstel... De frontriem (ander goedkoop merk) is nog wel zwart en was niet verschimmelt. Die zit er ook nog niet zo lang aan, is dus een stuk jonger dan het hoofdstel. Het hoofdstel heb ik in 2006 gekocht dus ook nog niet super oud.

Dorus

Re: Kan leer verkleuren door schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:50

Ik denk dat het niks met de schimmel te maken heeft. De verftechnieken van tegenwoordig zijn niet meer zo goed zijn als ze vroeger geweest zijn, zwart blijft niet meer 100% zwart.

Ik heb een Passier hoofdstel uit 2007 en die is ook niet meer zo mooi zwart als dat hij ooit geweest is. Okee, de schuurhobby van paardlief heeft daar ook wel aan meegeholpen, maar het is gewoon een feit dat leer niet meer zo mooi zwart blijft als vroeger.

Poetsen met zwart vet of gewoon zwarte schoenpoets wil wel eens helpen om de kleur weer op te halen en voor het behoud van de kleur is het ook het beste om zwarte poets te gebruiken ipv kleurloze.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:55

waarschijnlijk heeft het schimmel de verflaag van het leer aangetast, en daardoor zijn orginele leer kleur weer terug gekregen, dit is makkelijk op te lossen met zwarte leer verf, voordat je het leer verft, eerst goed schoon maken, laten drogen (schimmel is vocht), goed inveten, weer laten drogen, dan verven met leerverf en je bakstuk is zo goed als nieuw.....

ps deze reactie is geplaatst door de echtgenoot van acounthoudster

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:55

de kleur kan wel een beetje vervagen, het word dan dof zwart.
maar helemaal verkleuren?
idk.
:P :P

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:58

Ik denk dat het niks met schimmel temaken heeft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:10

Schimmel kan wel degelijk de kleur van het leer aantasten!

Inderdaad verven met leer verf helpt goed, wat ook wel eens goed wil helpen is gewoon invetten met zwart leder vet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 12:57

Oke!! Bedankt voor de antwoorden, dan ga ik proberen het te verven of invetten met zwart vet. Want voordat het deze ronde zo geschimmeld was, was het nog wel zwart.

_sil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:36

Quir schreef:

Inderdaad verven met leer verf helpt goed, wat ook wel eens goed wil helpen is gewoon invetten met zwart leder vet.

Dat is wel lastig, want als je het leer niet invet wordt het hard, maar hoe beter je je leer invet hoe eerder de schimmel er op staat! Iemand die daar een goed ideetje voor heeft?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:58

_sil_ schreef:
Quir schreef:

Dat is wel lastig, want als je het leer niet invet wordt het hard, maar hoe beter je je leer invet hoe eerder de schimmel er op staat! Iemand die daar een goed ideetje voor heeft?

Is namelijk niet waar.
Je moet alleen niet te vaak poetsen (met water). Invetten kan in principe geen kwaad, enige wat kwaad kan is vocht. Dus zorgen dat je leer goed schoon en droog maakt als je het weg hangt en op letten dat het in een niet vochtige ruimte hangt.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:15

Inderdaad. Vocht, dus water zorgt ervoor dat een hoofdstel gaan schimmelen en daarvan kan het leer verkleuren. Eerst de schimmel er met een droge doek zoveel mogelijk afwrijven en dan opnieuw invetten met ledervet of olie. Om het weer netjes zwart te krijgen kun je invetten met zwart ledervet of olie en mocht dat niet voldoende helpen kun je met lederverf de bovenkant (gladde kant) van het leer weer zwart maken. Lederverf is te vinden in de ruitersportzaak, maar ook schoenmakers hebben het vaak liggen.