Welk bit is beter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Welk bit is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:16

hallo :D

ik had dus even een vraagje, ik ben opzoek naar een nieuw bit voor mijn paard
ik had dus eerst een dubbel gebroken bit met koperen tussenstuk dat plat was zeg maar.
nu wou ik dus overwegen om een bustrens enkelgebroken te kopen. maar ik had dus de vraag
wat is het verschil nou eigelijk ik heb dus gehoord dat de bustrens scherper is maarja wat is scherp.
ik wil dus niet dat mijn paard er last van heeft.

alvast bedankt :+

xManon_

Re: Welk bit is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:18

Een enkelgebroken bit kan de zogenaamde notenkrakerwerking hebben, dan gaat 'ie dus dubbel, steekt in het gehemelte van je paard en "kraakt" z'n tong.

PaulineRosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:18

Dat kun je niet zomaar zeggen wat beter is. Vaak is het een kwestie van proberen waar je paard beter op reageert! In principe zijn enkel gebroken wel scherper dan dubbelgebroken inderdaad! Is er niet iemand op stal bij je die je paard kent en je daar beter mee kan helpen? Ik ken je paard natuurlijk niet! ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:20

De bus trens ( mits wat dikker) is zeker niet scherper dan de dubbel gebroken met een plat tussen stuk.Hij is minder bewegelijk in de mond van het paard en sommige paarden vinden dat juist plezieriger.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
Verwacht natuurlijk geen wonderen van een ander bit!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:21

een enkelgebroken kan idd in het gehemelte "steken", maar dubbelgebroken werkt weer harder in op tong en lagen. Dus uiteindelijk bepaald je paard wat hij het fijnst vindt.
Mijn paard liep absoluut niet op enkelgebroken, maar het heeft mij 4 verschillende uitvoeringen dubbelgebroken bitten geduurd vooraleer ik een bit had waarop ze "fijn" reageert en makkelijk op ontspant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:22

Waarom ben je opzoek naar een nieuw bit? Problemen met rijden, accepteerd je paard dit bit niet (optimaal)?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:30

Zelfde vraag als Tamary. Als je paard lekker op dit bit loopt, zou ik er niet mee gaan klooien. En anders even met je instructeur overleggen en kijken of je op stal of van iemand uit de buurt een bit kan proberen voor je er een koopt. Ze zijn vaak niet goedkoop en het kan dus wezen dat jer er helemaal niks aan hebt.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:33

mijn bit die ik had loop hij niet echt ontspannen op. soms wel kleine stukjes maar daar heeft hij gauw genoeg van dan gaat hij zeg maar met zijn hoofd schudden. de tandarts is er dus bij geweest en die zei dus dat er niks met zijn tanden aan de hand waren. dat dachten we dus omdat hij dus 4 jaar was nu inmiddels 5. dus dacht misschien in het een optie om een ander bit te gaan proberen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:37

Heb je er ook wel rekening mee gehouden dat jou paardje nog aan het wisselen was?
Ze zijn in hun 5 de levensjaar pas volkomen gewisseld, dus daar kan het probleem ook vandaan komen.
Raar dat je paarden tandarts daar niets over heeft gezegd.
Maar niet geschoten altijd mis, dus ik zou de bus trens gewoon proberen als ik jou was.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:42

het is verder een heel makkelijk paard met rijden, dus als die bustrens dan echt zo veel scherper is dan mijn andere bit. blijf ik hem nog wel even rijden op mijn eigen bit, maar dat hoofdschudden is dus zeg maar wel apart hij doet het vooral bij de overgangen of als ik middenstap rijdt. dus voor al bij het stappen eigenlijk. maar ik kan een bistrens lenen van iemand dus dat kan ik altijd morgen even proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:55

Probeer eens een ongebroken bustrens, die is nl heel stil en daarmee voorspelbaar. Een gebroken trens heeft veel beweging, sommige paarden irriteren zich daar aan.

Dacota

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:07

Ik ben super tevreden van mijn Myler bit, die hebben een heel uitgedokterd systeem achter de keuze voor een bepaald bit. Ik rijd met een level 2 (ben ik ook meteen mee gestart) dit is een gebogen mondstuk dat in het midden onafhankelijk kan draaien, maar niet kan scharnieren dus geen notenkraker effect.
Bij sommige verdelers kan je proberen en inruilen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 23:19

is dat een bit zeg maar met koper en een soort van rondjes?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 18:38

ik heb vandaag met de bustrens gereden het ging erg goed en hij liep hier ook fijn op