Zadel voor jong onbeleerd paard, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Zadel voor jong onbeleerd paard, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:41

Weet niet of het hier goed staat, anders zie ik wel als ie verplaatst wordt.

Volgend jaar mei wordt mijn paardje 3 jaar.
In de eerste instantie wil ik een beetje beginnen met longeren, commando's en VD.
Verder nog lekker niks en rustig aan.
Aan het eind van de zomer (dan is hij 3,5) wil ik dus beginnen met inrijden.
Hoe en wat is nou het verstandigste wbt zadel aangezien hij dan spieren gaat kweken en dus breder wordt (hoop ik :D )

Koop je nou eerst een goedkoop, wel goed passend uiteraard, eventueel 2de hands zadel, puur voor het zadelmak maken
en inrijden?
Of koop je nou gelijk een nieuw, duurder zadel die je later aan laat passen en op maat laat maken?
Het lijkt mij nou namelijk zo zonde als je meteen een nieuw duur zadel koopt en die met een half jaar niet
meer past.
Ik weet ook niet of het uberhaupt mogelijk is een zadel na een aantal maanden weer aan te laten passen op de rug van
je paard.
Wie kan mij hier advies in geven?
Mijzelf leek het meest logisch om te beginnen met een simpel goedkoop zadeltje en later dus een goeie op maat laten maken.
Of blijf je dan aan de gang?

Groetjes Claudia (ja ik ben blonT :D )

Michelle_

Re: Zadel voor jong onbeleerd paard, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:43

ik ben begonnen met een vzh zadel van stubben om hem te laten wennen,
maar hangen en de rest deed ik met mijn wintec die goed pastte.

evt is de stubben vzh te koop voor 30 euro :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:45

ik zou in het begin een tweedehands zadeltje nemen.

Wintec vind ik zoiezo wel fijn. Had/heb een dressuurzadel wintec in het begin op Zafier liggen en na kleine 2 maanden kon ik een grotere boommaat nemen.. Dus hoefde ik niet een heel nieuw zadel

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:47

Ik ga mee met mn voorgangers, wintec is heel fijn, en je kunt ook een 2e handse kopen via bokt of marktplaats ofzo, dan is het helemaal niet duur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:48

Paard groeit tot 6 jaar in de hoogte en daarna tot 8 jaar in de breedte. Totdat paard is uitgegroeid veranderd paard dus nogal van (rug)vorm. Ik weet niet wat de precieze cijfers zijn, maar dacht dat een paard in deze periode al snel 5x een ander zadel nodig heeft. Heb je geluk met de rugvorm van je paard, dan past er bv een wintec op en kan je met een bredere boom een tijdje vooruit. Anders kunnen de kosten aardig oplopen. Het kan helpen om het paard goed aan de hand te trainen qua spieropbouw, zodat je al voor 1e stap, nl van 0 spieren naar basisbespiering geen zadel hoeft aan te passen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:48

Een oud zadel wat netjes past is vaak wel handig :j Hadden voor een Arabier overigens een Knight Rider met verwisselbare boom, schijnt ook prima te zijn. Maar moet zeggen, dat zadel was dan ook weer een van de weinigen die paste dus erg veel opties waren er niet.

Persoonlijk zou ik er iig voor kiezen om gewoon in te rijden met een ouder, goedkoop zadel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:49

Daar is een Wintec inderdaad wel handig voor, maar ik vind het (sorry) echt vreselijke zadels.
Ik kan een zadel overnemen voor een paar tientjes van een vriendin met wijde boom, heb namelijk een halve Fries en hij is behoorlijk breed.
Als hij eenmaal goed ingereden is wil een een Fryso zadel of een Kieffer.

Edit: ach misschien om te beginnen is een Wintec niet zo'n slecht idee natuurlijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:51

Ik zou zelf even een zadelmaker/passer langs laten komen om te checken welk zadel t beste ligt, welke boommaat enz.. Je hoeft dan echt niet meteen een zadel van zo'n man te kopen, maar je weet dan iig welk merk en welke maat je moet hebben en waar je bij jouw paard op moet letten mbt de rug.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:00

Mocht ik het zadel van mijn vriendin overnemen, dan komt er zowiezo iemand bij om te kijken of hij wel past.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:29

Ik heb ook net gekozen om een Wintec aan te schaffen, aangezien het zadel wat ik nu gebruik (van mn andere Fries) toch echt niet goed genoeg ligt.. Van 't zomer komt er weer 1 het land uit die ook beleerd moet worden dus hoop dan dat ik dit zadel voor dat soort dingen kan blijven gebruiken :) En zo aan kan passen dat het (redelijk) blijft passen totdat het tijd is om een duurder zadel aan te schaffen :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:19

Ik heb mijn pony laten wennen aan een singel, dekje, willekeurig zadel voordat ik haar in ging rijden. Begonnen met grondwerk, spelenderwijs wat dingen oefenen. Ik ben ook begonnen met rijden met 3,5. Wij zijn er de eerste paar keren zonder zadel en aan een halster op gegaan. Nou is dit natuurlijk niet bij elke pony/paard mogelijk maar ik vond het perfect zo. Daarna heb ik een verstelbaar zadel laten aanmeten, een Kent & Masters. Een nieuw zadel, past goed, en dat vind ik belangrijk. De zadelmaker verwacht dat dit zadel wel met haar mee kan groeien. Na 20 rij-uren komt de na-controle, in mijn geval is dit dus een aantal maanden na het aanmeten, en wordt gekeken of het nog past en er nog aanpassingen nodig zijn.

Belangrijk is dat het zadel past, nieuw of tweedehands, is maar net wat je budget toe laat. Maar ik vind dat je de zoektocht naar een zadel altijd met een goede passer moet doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:24

Als het zadel maar niet op de schoft ligt, niet belemmerd bij de schouder en genoeg ruggengraat vrijheid heeft is het ook goed. Ik vind niet dat je er een veel te smal of breed zadel op kunt leggen, probeer wel iets te nemen wat zo goed als past. En later als hij een constante bespiering heeft een zadel op maat te maken.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:30

Ik wilde voor mijn jonge paard graag een wintec als startzadel, maar die was helaas te lang (paard heeft korte rug). Nu heb ik een freeform boomloos zadel. Later wil ik een goed leren boomzadel aan laten meten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 18:05

Mijn paard heeft ook een best korte rug, hij is behoorlijk compact.
Ga gewoon volgend jaar het zadel van mijn vriendin passen, die heeft altijd op haar Fries gelegen (paard reed ik en zadel zat goed).
Ook heeft de stal waar ik mijn paardje nu heb staan, nog een wintec liggen.
Kan altijd vragen of ik die eens mag proberen.
Hebben alle Wintecs een verwisselbare boom?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:42

Ik heb van 3,5 tot 6 jaar een boomloos Startrekk dressuur gebruikt. Heerlijk zadel en onder de meeste omstandigheden gewoon op maat aan te passen.