Zadel maar welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robert03

Zadel maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:53

Hallo allemaal,

Nou mijn eerste berichtje op dit forum en gelijk is het een vraag een... lastige vraag denk ik.
Als wat oudere gek, 30 inmiddels brrr ben ik zo'n 3 jaar geleden in Frankrijk waar ik woon met een groep gasten gaan paardrijden.
Nog nooit gedaan maar ja je wil wat en ja hoor ik ben er een beetje verslaafd aan geraakt. :-).
Na eerst elke week een uurtje les te hebben gevolgd werden dat er 2 uur en sinds een denk 3 kwart jaar heb ik een soort lease paard bij deze manege.
Ofwel ik ben niet de eigenaar dat is de manege maar rij er eigenlijk altijd op. Keuze gemaakt omdat ik zo kan ervaren hoe het is om een eigen paard te hebben voor ik er één zou kopen.

Afin maar daar gaat de vraag dus niet over.

Inmiddels wil ik graag een eigen zadel kopen maar ik twijfel enorm over de verschillende modellen. Wat nu wel wat nu niet etc.
Ik doe eigenlijk van alles wat. Wedstrijden TREC, PTV, springen en voor oefeningen dressuur maar ook gewoon buiten rijden natuurlijk.
Nu heeft de eigenaar van de manege dit zadel aangegeven als mogelijkheid. Maar ik ben er niet echt kapot van.

Dit zadel zou goed zijn omdat het voldoende steun voor en achter geeft voor de benen (door die kussentjes).
En daarbij geschikt is voor een sprongetje maar ook voor de dressuur trainingen en buiten ritten.
Je voelt hem misschien al aankomen ik zoek dus een soort gelijk zadel maar dan van een wat beter merk / beter design.
Het oog wil immers ook wat.

Wat ik graag wil is een middel donkerbruin zadel.
Dat zou dan een VZH zadel zijn begrijp ik.
Daar ik zeg maar gerust geen vet op me achterwerk ;-) heb is een soepel zadel wel gewenst.
Leuk patroontje is ook altijd aardig.
Is bovenstaande belangrijk naja eigenlijk niet. Het moet als zadel een 17.5 en 36cm uitvoering zijn. Altans dat past prima op Eden.

Wat is dan mooi. Nou de Prestige Versailles D uitvoering bijvoorbeeld en de Prestige Atena Flaps.
Enig budget heb ik wel zeg maar 2500 of nog even sparen.

Mijn vraag is dus vooral.
Wie heeft er tips?
Kent een zadel of heeft een merk / type zadel wat lijkt op de Prestige uitvoeringen kwa kleur etc maar als uitvoering lijkt op die eerste.
Wie weet een online Paardenshop met mega veel zadels? Ik kwam via Actiecode.nl bij VitalHorse uit maar die hebben niet veel. Had leuk geweest met die korting.

Ik hoop dat er tips komen. Zal ook spoedig foto's etc van me paard uploaden. Die staan nu even niet op deze pc. :-)

Groetjes Robert

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:00

Ik vind het een beetje maf om er veel neer te tellen voor een zadel, voor een manegepaard.

Want een zadel past niet zomaar elk paard dat je te rijden krijgt.

Laat de manege maar zelf zorgen voor een goed zadel, of je kan ook een leuke tweedehands op de kop tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:01

En wat dacht je van een massimo Trail zadel?

De zadels waar jij het over heb zijn springzadels. En imo echt niet geschikt om dressuur mee te rijden (zelf zou ik er dan nog een dressuur bij nemen)

Alleen het laatste zadel is meer geschikt.

Een massimo zadel. Zit prima met springen en heeft ook redelijk lange zweetbladen voor een vzh zadel waardoor hij ook fijn is met dressuur.
Verder zit hij heerlijk! En heeft een prima prijs (1300 nieuw)

Edit: verder ben ik het wel met de post boven mij eens. Dat zo veel geld neer leggen voor een manege paard wel absurd is..

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:09

Hoi bedankt maar even voor de duidelijkheid er is niks mis met de manege in tegendeel zelfs. Kans bestaat ook dat ik het paard wel overneem tzt of gewoon op deze manier met hem blijf rijden. Er is ook een zadel van de manege beschikbaar, natuurlijk en dat is logisch. Alleen wil ik een eigen zadel voor Eden aanschaffen. Ik ben heel erg blij met de oplossing die ik nu heb omdat het definitief aanschaffen van een paard nogal een stap was.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:11

Rijden er ook nog andere op dit paard? Zo ja dat krijgt dit paard dan meerdere zadels op zijn rug te liggen.
Ik begrijp dat je voor jezelf een fijn zadel wilt, maar net zo belangrijk is een zadel dat goed op je paard past.
Hoe is de ligging van het huidige zadel? past dit goed?
Eerlijk gezegd is het niet handig om een zadel te kopen voor een manegepaard, wat wanneer je besluit een ander paard te leasen op de manege dat een totaal andere rug en boommaat heeft. Heb je niets meer aan je nieuwe zadel.

Ga je toch voor een zadel aanschaffen kan je niet zo maar naar een winkel gaan en er eentje meenemen. Zal je toch een zadelpasser moeten laten komen.

Seltje

Re: Zadel maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:16

Ik vind het ook vreemd dat je je een duur zadel gaat aanschaffen, voor een paard dat niet eens van jou is.
Ik zou persoonlijk gewoon een goede zadelpasser/zadelmaker laten komen en zeg hem wat je precies wil, die hebben verschillende pasmodellen en dan weet je zeker dat het goed past voor je paardje, en die kunnen het ook aanpassen naar jou wens.

irene1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:20

Ik zou een wintec zadel nemen,
die zijn niet al te duur,
de kans dat het zadel nog een keer op een ander paard past is groot,
veelzeidigheid kun je zowel mee springen als mee dressuren.

Gr. Irene

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:24

Als je zo'n groot budget wil besteden aan een zadel voor een manegepaard zou ik voor een WOW gaan. Die zitten heerlijk, zijn in alle kleuren te krijgen en omdat ze uit verschillende onderdelen zijn opgebouwd kunnen ze meestal later nog op een ander paard passend gemaakt worden.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:26

@Schangah, Het huidige zadel past goed. Alleen op Zaterdag rijd er 1 ander op Eden met de les. Een uurtje maar dat was al voor ik deze stap zette. Kan ook best zijn dat ik met haar afspreek dat ze het zadel ook gebruikt. Ben niet zo moeilijk :-). Ik begrijp ook dat dat beter is.

Natuurlijk wil ik het zadel wel goed opgemeten hebben. Dus ook daar is geen probleem echter welke. Op die Massimo Trail ga ik ff verder spitten maar alle tips zijn welkom natuurlijk.

@Nini_roosje wat zou jij doen? ik wil ook wel voor 2 verschillende zadels gaan. Nu eentje en dan ergens tegen de zomer de volgende.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:36

_suus19_ schreef:
Als je zo'n groot budget wil besteden aan een zadel voor een manegepaard zou ik voor een WOW gaan. Die zitten heerlijk, zijn in alle kleuren te krijgen en omdat ze uit verschillende onderdelen zijn opgebouwd kunnen ze meestal later nog op een ander paard passend gemaakt worden.

Na ja groot budget. Ik betaal liever meer voor iets wat goed is dus ook naar me smaak dan iets wat me smaak niet is. Boven alles staat natuurlijk dat het zadel moet passen, functioneel moet zijn etc. Kunnen ze zo'n zadel dan ook voorzien van die zeg steun kussens zowel voor en achter?

Ik moet zeggen dat voor een eerste keer ik het top vindt al die reacties.
Maar nogmaals het is dus mijn keuze dat ik graag een ander / nieuw goed zadel wil hebben voor Eden.
Ik heb de kennis en de tijd nog niet om echt voor een eigen paard te kiezen en als dat wel zo is dan moet dat Eden worden en anders blijf ik wel leasen. haha
Ik kan me tig doem scenario's bedenken ook als het wel je eigen paard is waarom een zadel later mogelijk nutteloos zou worden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:44

Robert03 schreef:
Ik kan me tig doem scenario's bedenken ook als het wel je eigen paard is waarom een zadel later mogelijk nutteloos zou worden.

Dat kan ik me direct voorstellen, heb in augustus splinternieuw zadel laten komen en passen, nu zijn we november, ik heb er ondertussen 7 keer met gereden en paard staat nu zo mank dat de kans klein is dat hij ooit nog fatsoenlijk gaat lopen. Spijtig maar ja...

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:53

Seltje schreef:
Robert03 schreef:

Dat kan ik me direct voorstellen, heb in augustus splinternieuw zadel laten komen en passen, nu zijn we november, ik heb er ondertussen 7 keer met gereden en paard staat nu zo mank dat de kans klein is dat hij ooit nog fatsoenlijk gaat lopen. Spijtig maar ja...

He gatver,
Tja voor wat het waard is.
Eden heeft zich vorig jaar ook een keer verstapt tijdens het opstijgen (altans denk ik) waarna ik 6 maanden niet op hem kon rijden.
Ik weet hoe het voelt. Een aantal van die bottenkrakers er bij. Vaak de zelfde reacties tja spieren, tja misschien dit misschien dat.
Lopen etc ging wel goed. Die gek rolde en galoppeerde zelf door de wei alleen als ik er op zat en een bocht maakte deed dat zichtbaar pijn.
Rust en elke week een 2 a 3 keer massage heeft uit eindelijk wel geholpen.
Ik hoop voor je dat het bij jou ook zo mag gaan.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 14:02

Overigens niet de meest geweldige foto die staan op een andere pc.
Dit is Eden ene ben ik.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:04

Leuk paard!

Wat ik zou doen. Zelf ben ik voor een massimo trail gegaan. Mede omdat er met mijn paard ook endurance gereden word. En ik met mijn massimo alles kan doen wat ik wil doen. Echter niet op hoog niveau want dan zal een spring zadel vast fijner zijn.

Maar voor wat ik nu doe voldoet mijn zadel prima. Ik rijd er buitenritten mee, Dressuur, springen en eventing. Dus ik denk dat het bij jou ook goed pas. En wanneer je op hoger niveau dingen gaat beoefenen kun je nog altijd kijken naar een echt spring of dressuur zadel.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:43

Inderdaad leuk paard!
Ik zou gewoon de zadelpasservice laten komen, eenvoudig te vinden via google of Drunens Ruiterhuis?
Je hebt er zoveel, het belangrijkste is vooral dat het goed ligt en jij er lekker op zit, waar het merk dan op uit komt zie je vanzelf...
Toen ik mijn zadel kocht dacht ik voor een Kieffer te gaan, pastte niet op mn paard, is uiteindelijk een euroriding geworden..

Succes!

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:13

Maroesjka, Bedankt het Drunens Ruiterhuis zal wat lastig worden ik woon in Frankrijk :-). De eerste zadelmaker die ik hier kan vinden zit 130 km verder op. Ik heb in elk geval wat meer merken en modellen gezien. Plaatjes zeggen meer dan woorden zeggen we dan maar. Wel zo makkelijk als je met andere spreekt over wat je wensen zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:20

Mijn tip, ga naar een goede zadelmaker en kijk wat ze er hebben, probeer uit en wat je goed vind zitten op je paard laten passen. Dit werkt voor mij nog steeds het prettigste. In frankrijk heb je verder Padd winkels (ook webshops van), waar best veel zadels liggen. Als je een beetje alles wil doen, zou ik voor vzh gaan, springzadel vind ik voor wandeling weinig ontspannend zitten. en voor dressuur al helemaal niks. wat je ook kan gaan doen, wintec, die zijn ook via padd verkrijgbaar en min of meer aanpasbaar aan het paard.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:29

zitake schreef:
Mijn tip, ga naar een goede zadelmaker en kijk wat ze er hebben, probeer uit en wat je goed vind zitten op je paard laten passen. Dit werkt voor mij nog steeds het prettigste. In frankrijk heb je verder Padd winkels (ook webshops van), waar best veel zadels liggen. Als je een beetje alles wil doen, zou ik voor vzh gaan, springzadel vind ik voor wandeling weinig ontspannend zitten. en voor dressuur al helemaal niks. wat je ook kan gaan doen, wintec, die zijn ook via padd verkrijgbaar en min of meer aanpasbaar aan het paard.

Ok klinkt leuk maar ehh 8)7 wat is zijn dat "Padd winkels"? Als ik zoek op Padd winkel krijg ik hele foute rookwaar :D .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:34

haha! www.padd.fr. Is een grote winkelketen van ruitersportwinkels in Frankrijk, hebben een heel groot gamma aan artikelen, diverse goede merken ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:39

Waar in Frankrijk woon je?
Prestige zadels zijn trouwens erg duur voor wat je krijgt. Je betaald vooral voor de naam.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:41

Goed ik geloof dat ik even een donker hoekje opzoek. Man man man dat had ik zelf moeten verzinnen. haha. Top thx ik heb hem zit een magazin op 80 km bij me vandaan. En ook op zaterdag open dus ik kan inderdaad daar ook lekker gaan kijken.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:47

Sizzle schreef:
Waar in Frankrijk woon je?
Prestige zadels zijn trouwens erg duur voor wat je krijgt. Je betaald vooral voor de naam.

In de Allier vlak bij Lapalisse. Foto van onze camping in de Auvergne hier te vinden.
Edit als ik dan toch bezig ben. Foto van de manege. Waar de paarden staan geen idee, gok dat ze in het bos staan.

Zal inderdaad wel een deel voor de naam betalen. Ben zeker geen mode poppetje maar vindt sommige zadels mooier dan andere.
En dan heb ik zo iets als ik een keus kan maken tussen een goedkoop goed zadel van zeg 1000 euro en een duurder goed zadel maar dan mooier naar mijn smaak leg ik er liever wat centen bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:07

Dat is net even te ver :D
Ik ben namelijk zadelpasser.

Ik begrijp trouwens wel dat je liever iets hebt waar je ook een volle 100% tevreden mee bent :j
Veel plezier met rondneuzen in de winkel.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:32

He jammer maar je bent altijd welkom ;).

Het voordeel van de regio is de ruimte die je hebt.
Vaak als je gaat rijden hier kan je uren geen mens tegen komen.
Nadeel is dan wel weer als je wat speciaals moet hebben is alles op een kriebelse afstand weg.

Maar goed zoals zo vaak komt het vast wel goed. Zoek ook nog een Mexicaans hoofdstel.
Hadden er 1 in NLD besteld 1 in meen zweden. Maat full en extra full maar beide toch te klein.
Overigens was de extra full uit zweden na genoeg net zo groot als de full uit NLD.

Morgen als ik op de manege ben maar eens verder babbelen. Kan ik gelijk nieuwe foto's maken om hier op het forum te zetten.

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:42

Ik zou ook eens kijken naar een Massimo trail oid. Let wel op wie het zadel levert en past. Een zadelpasser is geen zadelmaker! Let echt op je eigen pasvorm/gebruiksdoel en de pasvorm van het paard. Laat je niet wat aanpraten wat niet goed voelt of er niet goed uitziet.