Peesbeschermers voor enthousiast, hersteld peesblessurepaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mait

Peesbeschermers voor enthousiast, hersteld peesblessurepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:15

Hallo allemaal,

Ik heb gezocht via de zoekfunctie maar kon geen antwoord op mijn -specifieke- vraag vinden.
Na een peesblessure aan de oppervlakkige buigpees en een lange herstelperiode is het paard (haflinger) weer 'genezen' verklaard in de zin dat ze in principe alles weer aan kan. Doordat het littekenweefsel niet zal verdwijnen blijft de pees een zwakkere plek in het bouwplan van het paard, maar het zou geen problemen opleveren met rijden en dat doet het dan ook niet *afkloppen*.
Nu pakken we het rijden al een tijdje weer op. In de dressuur gebruik ik verder geen beenbeschermers want die zijn niet nodig. Voor buiten daarentegen wil ik toch eigenlijk wel een beschermer hebben. Doordat ze dus nog littekenweefsel in haar pees heeft zitten zit er een verdikking aan de achterkant van het been en past ze 'gewone' verharde peesjes (bijvoorbeeld BR/HH) niet.
Ze is nogal enthousiast buiten en loopt flink te strekken. Ze tikt zichzelf ook van voren aan, dus springschoenen hebben we al om. Omdat ze wel van een potje scheuren houdt (en baasje ook) ben ik op zoek naar iets dat de pees niet te warm maakt maar wel bescherming biedt tegen aantikken en niet ongemakkelijk zit/irriteert op haar pees. Cross beschermers zouden een optie kunnen zijn, maar ik zoek meer iets met een verharde schaal. Bandageren valt uiteraard af. Ik zit zelf te denken aan iets van leer, maar dat is niet zo geschikt voor buiten in de modder.
Het is geen oplossing, maar het geeft wel een iets zekerder gevoel en het blijft een kwetsbare plek die geen tik kan verdragen. Aangezien het voor het paard heel belangrijk is met enige regelmaat even uit te kunnen razen buiten wil ik dat wel 'veilig' kunnen doen.

Heeft iemand een goede/dé oplossing?

Alvast bedankt!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:25

Mijn peeskneusje draagt springschoenen voor en 3-in-1 aan alle benen. Dit i.v.m. aantikken, strijken en verstappen. Ik heb dit i.o.m. de veearts gedaan, misschien voor jou ook een goede optie.
Ik ben voorzichtig met het rijden op zware en drassige bodems. En tijdens het buitenrijden, voorkom ik dat ik over oneffen bodems hoef te gaan.
Na twee jaar revalideren, start ik dit paard weer op concours en rij er lekkere buitenritten mee.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:30

Ik zou denk ik gaan voor pees bescherners van bijv Podium. Die zijn zacht en niet te warm en buigzaam, hebben alleen geen harde buitenkant. Maar als ik eerlijk ben, zou ik buiten hem zeker niet laten strekken, want dat is niet zo heel best voor zijn pezen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:40

3-in-1 beschermers zijn juist erg warm, zou ik niet aanbevelen.
cross beschermers zijn volgens mij een goede optie als ze passen, er zitten daar wel verharde delen in.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:48

Nou ik moet zeggen dat we ook alweer een jaar verder zijn met rijden hoor (ben niet net meer aan het opbouwen) dus we hebben de grenzen al redelijk kunnen verkennen dus ik ben niet zo heel bang dat ze zich zal overstrekken. Ook bij een rustig drafje komt er een actief achterbeen bij op een buitenrit dus ook dan zou een peesbeschermer geen overbodige luxe zijn.
En inderdaad; ik had ook altijd begrepen dat 3-in-1 beschermers erg warm worden (wel mijn ervaring bij een ander paard). Voor een kortere training zou dit niet zo erg zijn, maar voor een langere buitenrit is dat niet zo best.

Bedankt alvast voor de reacties

felicity

Re: Peesbeschermers voor enthousiast, hersteld peesblessurepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:51

Na de openingspost gelezen te hebben dacht ik meteen aan deze beschermers.

Afbeelding

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:59

ja zoiets, luchtig maar toch stevig. Vormen ze wel goed naar het been? (en hebben ze een naam? :+ )

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:01

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:16

Misschien de Eskadron Allround beschermers?

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:16

Daar heb ik geen ervaring mee. Maar wordt die niet erg warm?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:33

sheela schreef:
Ik zou denk ik gaan voor pees bescherners van bijv Podium. Die zijn zacht en niet te warm en buigzaam, hebben alleen geen harde buitenkant. Maar als ik eerlijk ben, zou ik buiten hem zeker niet laten strekken, want dat is niet zo heel best voor zijn pezen.

Hij heeft een blessure gehad aan de BUIGpees. Buigen is dus niet goed, met strekken belast je die pees niet.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:55

Ik had beschermers van N.E.W. geschikt voor de cross met een verhard stuk op de pees, erg fijne beschermers!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:57

Ik heb allround beschermers, en vind juist dat het daaronder behoorlijk cool blijft :) Maar ik heb geen ervaring met peesblessures...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:58

mait schreef:
Daar heb ik geen ervaring mee. Maar wordt die niet erg warm?

Nee vind ik niet. Vind ze erg fijn in gebruik.

En anders misschien cross beschermers,die zijn ook vaak met luchttoevoer.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:06

felicity schreef:
Na de openingspost gelezen te hebben dacht ik meteen aan deze beschermers.

Afbeelding

Ik heb deze!!! Geweldig!! Ook met het warme weer bleven de benen 'koel'!
Ik heb ze bij Agradi gekocht, zijn ze veel goedkoper (49.50) edit zie dat er nu 10% korting is
Ben er zeer enthousiast over!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:58

Hoe is het materiaal van de pessoa beschermers?
Is dat heel stug of buigt het mooi om het been heen.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:20

Het buigt mooi om het been.
Het is rubber met op de pees een dikker rubber die eventuele klappen op kan vangen.
Het schuurt niet en er blijft weinig zand tussen plakken

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:12

Oke dat klinkt wel goed!

Ik heb even geen foto bij de hand van hoe de blessure er nu uitziet. Er zit dus een verdikking vlak boven de kogel (aan de achterzijde). Als het rubber eromheen zou buigen zou dat natuurlijk een goede oplossing zijn :)

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:23

ik heb precies hetzelfde verhaal met mijn fjord gehad. ook nooit met beschermers gereden en nu toch maar wel ivm met toch verzwakt weefsel en niet weer opnieuw willen beginnen natuurlijk..
ik zit ivm haar aantikken (achter aan voor) aan springschoenen vast en heb ook behoorlijk gezocht naar niet te warme peesbechermers. vooral omdat ik weer naar endurance toe werk, moeten ze wel even om kunnen blijven zonder dat de boel te warm word.
de pessoa's (die mooie open beschermers) leken me ideaal, maar zijn niet in maat cob verkrijgbaar. althans ik kan ze nergens vinden.
ik heb uiteindelijk de NEW airoflow crossbeschermers bij de paardendrogist gekocht en deze bevallen super! ook na ritten van 3 uur... ;)

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:18

Oke super bedankt voor je reactie. Ik kon inderdaad ook geen maatje COB vinden. Er hangt een prijskaartje aan, maar als we de boel daarmee heel houden... ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:17

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:20

de hafjes heb ik ook in handen gehad (ja, goedhard-fan hier!) maar daar zit geen peesplaat in de peesbeschermers. deze doen meer dienst als pijpkous/strijklap zeg maar. zijn wel lekker ademend trouwens!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:08

troelaatje, een peesbeschermer zit aan de achterkant en een pijpekous aan de zijkant. Ben zelf geen fan van de gewone peesbeschermers omdat die de schokgolven alleen maar versterkt.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:26

daffie1986 schreef:
troelaatje, een peesbeschermer zit aan de achterkant en een pijpekous aan de zijkant. Ben zelf geen fan van de gewone peesbeschermers omdat die de schokgolven alleen maar versterkt.

precies. de peesbeschermers van haf zijn dus geen peesbeschermers zeg maar. de TS zoekt volgens mij iets wat de pees beschermt tegen aantikken. dus zal er toch een peesplaat in moeten zitten.