pessoabit inwerking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZitAa

pessoabit inwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:03

Hallo Bokkers!
Ik zit met een vraag over het pessoabit. Het paard dat ik rijd heeft sinds kort een pessoabit, waarschijnlijk omdat hij nogal fris is in de winterperiode. Nu is het zo dat ik niet afhankelijk wil zijn van een hulpmiddel en het liever rijtechnisch oplos.
Als ik de teugels gewoon aan de normale bitringen bevestig, heeft dit dan nog steeds een sterkere inwerking of werkt het dan weer als een normaal bit?
Alvast bedankt :) .

Anoniem

Re: pessoabit inwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:05

als het goed is heeft hij dan de zelfde werking. Als een normale trens. Maar voor je dingen veranderd. Bespreek het eerst even met de eigenaar!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:10

Het paardje dat ik rijd heeft ook zo'n bit maar de teugels zijn bevestigd aan de normale bitringen. Heb het laatst voor de zekerheid aan mijn instructrice nagevraagd en zij zei dat het dan een normale inwerking heeft.
Je kan het zelf uitproberen als je naast het paard staat, trek dan eens voorzichtig aan de teugel (in de richting zoals je er op zit) je ziet dan dat er geen hefboomwerking ontstaat. Bevestig je de teugels aan de onderste ring dan heeft het de hefboomwerking. Overigens wordt het paard dat ik rijd nooit zo gereden, dus kan net zo goed een normaal bit in hebben.
Maar zoals Nini_roosje schrijft zou ik wel even overleggen met de eigenaar. Het lijkt mij net als jou ook beter om het rijtechnisch op te lossen! Dus probeer dat argument aan te voeren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:31

Ik rij ook met dit bit (dubbelgebroken), maar dan met een dubbele teugel. Hij werkt inderdaad als een trens aan de normale bitring, en 1 of 2 lager geeft het een hefboomwerking.

Vraag eerst aan de eigenaar waarom dit bit gebruikt wordt. Buiten vind ik het wel te verklaren, maar in de bak kun je inderdaad beter rijtechnisch aan de gang gaan.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:04

Oke, heel erg bedankt voor de informatie!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:21

Dat is geen correcte informatie die gegeven is. Ook wanneer de teugels bevestigd worden aan de grote bitring, blijft de hefboomwerking bestaan, want de bakstukken blijven immers bevestigd aan die bovenste ringetjes. De hefboomwerking is minimaal maar wel degelijk aanwezig en bij deze bevestiging werkt ook dit bit dus absoluut niet als een normale trens!

[edit] Denk maar eens logisch na als je onderstaande foto's ziet:
De normale trens:
Afbeelding

De pessoa:
Afbeelding

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:32

magda_90 schreef:
Dat is geen correcte informatie die gegeven is. Ook wanneer de teugels bevestigd worden aan de grote bitring, blijft de hefboomwerking bestaan, want de bakstukken blijven immers bevestigd aan die bovenste ringetjes. De hefboomwerking is minimaal maar wel degelijk aanwezig en bij deze bevestiging werkt ook dit bit dus absoluut niet als een normale trens!

Dat dacht ik inderdaad ook vanwege de bovenste ringen die bevestigd zijn aan de bakstukken maar toch ziet het er niet zo uit als je naast je paard staat en dan zacht aan de teugel trekt (in de richting zoals je op het paard zit). Zal vandaag nog eens kijken.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:17

Nu je het zegt ja, klinkt eigenlijk heel logisch.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:21

Als je beide teugels aan de grote ring doet werkt hij toch wel normaal in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:44

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:59

Zoals Varekaj al uitgelegd heeft. Wanneer de teugels bevestigd worden aan de grote bitring, lijkt de hefboomwerking inderdaad minimaal maar hij is zeker aanwezig, immers de bakstukken zitten aan een andere ring bevestigd dan de teugels.

Voor het idee een afbeelding. Hier zijn de teugels bevestigd aan de tweede ring maar hetzelfde effect (wel in mindere mate) heb je ook wanneer de teugels bevestigd zijn aan de grote bitring.
Afbeelding

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:34

Bedankt Varekaj voor de duidelijke uitleg en magda_90 voor de verduidelijkende foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:36

.