zadelkeus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

zadelkeus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:37

de afgelopen twee keer dat ik op mijn jonge paardje reed, vertoonde hij wat vluchtgedrag en met wendingen in draf drukte hij zijn rug weg en hoofd in de lucht...... De tandarts is vorige maand bij hem geweest en zij dat hij een keurig net gebit heeft en geen doppen/haken etc. heeft.
zijn rug geeft gelukkig nog geen pijnlijke plekken aan, ik ben dan ook direct afgestapt, en ga natuurlijk ook absoluut niet rijden met dit zadel. Dit zadel een prestige dodge (dressuur) is 2 maanden geleden aangepast (boommaat 2 maten verbreed etc) naar mijn huidige paard. Mijn huidige paard is een 3.5 jarige Noordzweed dus rondgeribt, brede schouderpartij etc. Nu denk ik dat dit type zadel gewoon niet geschikt is voor dit type paard, hij lijkt keurig te liggen maar met opstijgen trek je hem wel wat scheef (dat is al geen goed teken). (trouwens aangemeten door een deskundige zadelman).
Ik ga geen risico nemen en een nieuw zadel aan laten passen. Ik heb een budget voor mijzelf gesteld van ongeveer 1200 a 1300 euro en hoop maar dat mijn paardje hier niet te snel uitgroeid |( . Nu dacht ik zelf aan een Massimo, hier lees ik voor brede paarden met weinig schoft etc. wel goede verhalen over. ik dacht dan ook de greendistance langs te laten komen.
Wie wil zijn ervaringen delen over zadel en zadelpasser? en misschien nog andere type zadels in die prijsklasse die erg geschikt zijn voor dit soort paardjes? Ik wil geen boomlooszadel en geen kunstofzadel ;) !

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:58

Het blijft een kwestie van proberen. Wat voor het ene rondgeribte paard geweldig zit, is voor het andere niet gegarandeed ook geschikt. En voor jezelf moet het ook lekker zitten. Je kunt natuurlijk van de bekende geschikte zadels voor brede rondgeribte paarden er een aantal proberen. Je paard is erg jong en gaat bijna gegarandeerd nog veranderen.
Ik zou daarom een zadel kopen dat makkelijk aanpasbaar is.
Massimo heeft als voordeel dat de boommaat 2 maten groter kan worden gerekt.
De kussens zijn lekker breed en het zadel is in ruime boommaten verkrijgbaar.
Het is van leder en goede kwaliteit. Echter, 2 boommaten lijkt veel maar bij een trekpaard achtig paard kan er wel eens meer nodig zijn in de toekomst.
Verder is dit merk van leder + aan te passen & goed voor brede paarden:
http://www.fairfaxsaddles.co.uk/
Er zal vast een zadelmaker in nl zijn die deze verkoopt.
Greendistance is een goed en kundig bedrijf, met ook hele andere mooie zadels dan Massimo.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:56

Hey hey ;)

Ja, een goedpassend zadel is per paard verschillend he? Wat super op het ene paard ligt ligt weer waardeloos op een ander paard.
Ik heb met mijn fries ook een heel zadeldrama gehad omdat deze ook om de haverklap veranderde in zijn bespiering.
Ik heb nu een Bates Innova met cair. Boom (eigenlijk brug) is makkelijk aan te passen. De cair vormt zich naar de rug.
Mijn paard was altijd ontzettend gespannen met zadels. Vooral met opstijgen. Nu heb ik dit zadel en stijg ik met een opstapje op (ik trok ook altijd het zadel scheef) Ik kan gewoon opstappen nu en mijn paard is veel ontspannener. Je heb een jong paard he? En vooral Noordzweedjes staan erom bekend dat ze laat uitgegroeid zijn. Ik denk wel dat zo`n zadel dan uitkomst kan bieden. Maar ik heb vanmiddag ook al op de site van Greendistance gekeken hoor. Bij Delano zou ik in de toekomst ook wel graag een Massimo Trail zadel willen hebben. Maar dan moet ie eerst maar een beetje uitgegroeid zijn.
Deze zadels kunnen trouwens ook 2 maten verbreed of versmat worden.
Succes met je toppertje! +:)+

kwekk

Re: zadelkeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:04

Zou als je de mogelijkheid hebt, verschillende zadels uitproberen, maar dan moet hij ook voor jou gevoel ( omdat je je paardjes zelf het beste kent) goed liggen. Anders blijf je twijfelen en wordt het zeker niks.

Vooral omdat ie nog zo jong is , let op de symetrie van het zadel dat de boom voor aan allebei de kanten even schuin afloopt. ( laat je niet met een verhaaltje opzadelen dat lossen we met de kussens op , vooral bij een brede rug moet je dat niet doen)

succes

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:59

Bedankt voor jullie reactie, ik ben nu druk bezig om een goede zadelpasservice te vinden. Kwam er twee tegen die me erg aanspraken maar dan moet je naar hun toe. Maar ik vind het belangrijk dat mijn paard ontspannen is met het uitproberen van een nieuw zadel. En op vreemd terrein en meestal binnenbak (kent hij helemaal niet), ben ik bang dat dit een vertekend beeld gaat geven (is paard gespannen door de omgeving/of zadel). Ik had gehoopt dat mijn huidige zadel de eerste jaar of 2 zou doorstaan, maar helaas..... Toch wel een probleem want ik wil echt een goed passend zadel, maar het is ook super zonde om over 1 of 2 jaar weer een nieuwe te moeten kopen..... het is natuurlijk absoluut geen ideale leefdtijd om een nieuw zadel te kopen...

Bastarasta; Ik heb even de fairfax dressuur opgezocht, mooi zadel voor de prijs die ik in mijn hoofd heb. En heel belangrijk aanpasbaar!
heb een zadelsservice gevonden die door heel het land reist met zowel Massimo als fairfax, wel ga ik even kijken of ik ervaringen van de passervice kan vinden. Want een goed zadel is alleen goed als hij goed wordt aangemeten, bedankt voor je tip!

He Claudia, ik heb ook de Bates Innova met cair bekeken, heel mooi zadel maar boven budget op dit moment (heb mijn man met moeite kunnen overtuigen dat mijn dure prestige zadel van 3 jaar oud echt niet meer past, en er weer een nieuw moet komen :o) Ik vind die Massimo er ook zo heerlijk comfortabel uitzien, maar ik vraag me af of dat genoeg aanpasbaar is voor in de toekomst. Ik vraag me trouwens af of het "kleine" type trekpaard als de noordzweed ook zolang zoveel doorgroeid. Bespiering zal zeker veranderen want hij heeft nu natuurlijk nog een heerlijk lui leventje :z, maar of dat meer dan 2 boommaten zal zijn....... pfff moeilijk hoor.

kwekk; Je hebt helemaal gelijk. Bij mijn prestige zadel had ik eigenlijk nadat hij 2 boommaten was verbreed al geen heel goed gevoel. Hij ligt heel stabiel hoor klappert niet etc. Maar dan denk ik, de boom is wel aangepast, maar de keilkussens bijv. en singelplaats etc is eigenlijk niet gemaakt voor dit type paard. Door de verbreding van de boommat ligt de kamer van het zadel bijv. ook heel hoog boven de schoft, diepste punt is dan wel weer mooi in het midden van het zadel. Ik heb dan ook het vermoeden dat hij ergens verkeerd drukt of knelt. Ik denk omdat hij nog niet lang onder het zadel is het ook snel aangeeft, gelukkig want er zijn nog geen pijnlijke plekken of drukkingen op de rug! Het allermoeilijkste wordt het vinden van een goede deskundige zadelpasservice......

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:45

Een nieuwe Bates innova is misschien inderdaad aan de prijs. Die van mij heb ik van een bokker overgenomen.
Op m.p staan er ook een paar. Dan zitten ze wel in je prijsklasse.
Ik had mazzel dat ik hem een weekje mocht uitproberen (wel betaald eerst natuurlijk)
We hebben toen gewoon een contract opgemaakt en duidelijke afspraken gemaakt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:54

Ik ga zeker ook even naar tweedehands kijken.
Zag dat country mill ook op locatie komt. Hier heb ik ook wel goede ervaringen als passervice over gelezen, het is mij alleen onduidelijk welke merken zadels ze verkopen.
Bij veel passervices staat er ook dat er in 3 gangen gereden moet worden met een nieuw zadel! Alleen ik doe nog geen galop onder het zadel, daar wilde ik binnenkort mee beginnen omdat de laatste paar keer zijn balans beter werd.... Nouja misschien maar gewoon mailen en uitleggen??

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:07

Ik heb de knoop doorgehakt, een goed gesprek gehad met mijn man ;). Ik ga voor een Wow zadel, op lange termijn volgends mij de beste en goedkoopste oplossing. Ben bezig met een afspraak maken en hoop dat de wow dan ook voor mijn zweedje een oplossing is :D !
Kijk er helemaal naar uit........

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:42

Ik zie dat je er al uit bent, maar voor wat het nog waard is:

www.deverlichtezit.nl is een echte aanrader.
Godfried neemt zijn werkplaats mee op lokatie (in zijn bus). Hij heeft een grote keuze aan zadels, nieuw en 2de hands, en in elke prijsklasse. Als je van te voren aangeeft wat voor soort paard je hebt, eventueel wat het probleem is, en wat je zoekt en in welke prijsklasse, dan komt hij met een hele voorraad naar je toe. Je hebt alle vrijheid en tijd om te passen en te proberen. Eventuele aanpassingen doet ie ter plekke. Je kan ook een afspraak met hem maken om je huidige zadel te laten controleren.
Mijn ervaring is dat Godfried veel vakkennis heeft en eerlijke prijzen vraagt.

Nog even een hint mbt wow-zadels:
Als je in de toekomst onderdelen gaat vervangen omdat bv het zadel aangepast moet worden, houd er dan rekening mee dat losse onderdelen errug duur zijn.

Succes met alles!