ervaring Daslo Tattini Kunststof dressuurzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

ervaring Daslo Tattini Kunststof dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:22

Wie heeft ervaringen met het volgende zadel van Huppa.nl:
Daslo Tattini dressuurzadel:
http://www.huppa.nl/zadelstunts-/11715- ... -dasl.html

Ik weet dat het geen A-merk zadels zijn. Maar het is voor mijn jonge paard om hem straks eerst in te rijden en wat door te rijden. Ik vind het belangrijk dat de boom recht is en dat ik er ook nog fatsoenlijk op kan zitten. Uiteraard moet het zadel wel passen. Dat het zadel wat hard zal zitten vind ik niet erg.
Maar hoe is het zadel kwalitatief? Is de ruggengraatvrijheid meer dan voldoende? (3 tot 4 vingers is het minimum).
Zit het zadel een beetje stabiel en niet dwingend?
Van wat voor materiaal zijn de stoten gemaakt? En zal het zadel er na 2 jaar gebruik nog netjes uit kunnen zien (ik verwacht voor deze prijs een zadel dat zo'n 5 jaar meegaat bij normaal gebruik, zeg 4 keer in de week. In het begin zal ik m'n paard natuurlijk niet zo vaak rijden)? En kunnen lange bovenbenen fatsoenlijk op dit zadel zitten? En hoe is de pasvorm op het paard? Heeft dit zadel een vrij universele pasvorm?
Is het zadel soepel genoeg? Ik hou eigenlijk niet van plastic zadels (zoals Wintec en Thorowgood), maar ze zijn prijstechnisch natuurlijk gunstiger. Uiteraard mag m'n houding niet negatief beinvloedt worden door een zadel, want dit gaat weer doorwerken in je paard.
De ruimte voor de ruggengraat is erg belangrijk. Bij de meeste zadels is dit gewoon te smal voor mijn paard(en).

De reden waarom ik niet direct aan een A-merk begin is dat ik voor mijn merrie inmiddels 3 nieuwe A-merkzadels gehad heb en dat ze allemaal na een tijdje niet meer blijken te passen. Dus daar begin ik niet meer aan. Een ouder model A-merk is iets waar ik wel naar kijk, maar die zal niet gaan passen, omdat eigenlijk altijd de ruggegraatvrijheid te smal is, de kussens zitten te dicht op elkaar (dat is zeker het geval bij Stubben, Kieffer, Passier). Maar mocht iemand een dressuurzadel hebben in een fatsoenlijke prijsklasse die aan deze eisen voldoet, dan hou ik me uiteraard aanbevolen. Opnieuw vullen is iets waar rekening mee gehouden moet worden bij de prijs (meestal is bij oude zadels opnieuw vullen noodzakelijk, wat niet goedkoop is). bij een nieuw zadel heb je normaal gesproken er fatsoenlijke wolvulling in zitten.

maris_wonder

Re: ervaring Daslo Tattini Kunststof dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:36

Ik heb hem besteld.. dus als ik hem heb zou ik laten weten hoe die is! Het leek mij ook wel wat omdat je de boom ook kan verwisselen, het best goedkoop is en er best wel goed uitziet ook qua afwerking. Ik hoorde goede reacties erover, oa dat het een goed zadel is voor het geld, dus ik ben benieuwd!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:40

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar binnen dit budget kun je ook nog kijken naar wintec bijv.
Wat vind je een fatsoenlijke prijs voor een A-merk? Ik weet dat Bosgra nog een kieffer lech (nieuw) heeft die er uit gaat i.v.m. andere modellen die in de winkel komen wellicht is dat wat?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:23

Kieffer hoef ik absoluut niet. En die heb je ook niet voor 200 euro.

Maris_wonder, kun je foto's maken als je het zadel hebt ontvangen?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:25

Over tattini als merk ben ik wel tevreden (kleding enz.)
Maar echt zadels of tuig ben ik ook wel benieuwd naar :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:32

germie schreef:
Kieffer hoef ik absoluut niet. En die heb je ook niet voor 200 euro.

Maris_wonder, kun je foto's maken als je het zadel hebt ontvangen?

Vandaar mijn vraag wat je een fatsoenlijke prijsklasse vindt voor een A-merk.
Is een verouderd wintec model niets? Die zijn nu ook allemaal goedkoper.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:03

Zijn er inmiddels al meer mensen die iets kunnen vertellen over dit zadel??

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:33

ik heb dat zadel en het zit heeeeeeeerlijk .het ligt super op mijn pony. ik ben er dik tevreden over

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:37

magnum68 schreef:
ik heb dat zadel en het zit heeeeeeeerlijk .het ligt super op mijn pony. ik ben er dik tevreden over

gefeliciteerd met je eerste post! :D

en heb je een foto van het zadel op je pony? ziet er uit als een mooi zadel en het zal ook lekker licht van gewicht zijn?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:42

Zal vast een prima zadel zijn, maar is het niet een beter idee om meteen een goed zadel te kopen, en hem te laten aanmeten? Want als je met een zadel begint wat misschien niet 100% past, kan een paard ook problemen krijgen met het zadel, zoals singelnijd en zulk soort dingen. Of wou je deze ook gaan laten aanmeten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:16

Ik heb inmiddels een wintec die ik ook voor m'n jonge paard gebruik. Zadel ligt goed.
Elk zadel, goedkoop of duur moet gewoon passen, anders heb je er niets aan. Maar bij jonge paarden kies ik niet weer meteen voor een nieuw duur A-merk. ER zijn ook goedkopere redelijke zadels te verkrijgen.

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:41

Kan je bij dit zadel de beugelriemen onder de zweetbladen doen? :)
Alvast bedankt!!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:21

nikkilommers schreef:
Kan je bij dit zadel de beugelriemen onder de zweetbladen doen? :)
Alvast bedankt!!

Ja dit kan! Kan zelfs foto's voor je maken.

En TS je hebt een pb.

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:50

Ik heb niks binnen gekregen :?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:35

Nog steeds niet??

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:58

Ik heb een slechte ervaring met dit zadel, maar het is niet zo dat dit niet op te lossen is.
In principe vond ik het zadel fijn zitten en op het eerste oog was de ligging ook wel oke.

Ik testte hem van een stalgenootje destijds :)

De drukverdeling van de kussens bleek een drama. Overal punten en deuken.
Op zich, als je voor dit geld een zadel koopt, kan je er ook een goede zadelmaker nieuwe vulling in laten stoppen zodat het wel goed is :j