Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:11

Loop al een tijdje met het idee rond, maar besluit toch om bokt te raadplegen :)

Mijn pony heeft het in de begin van de training nogal lastig met ontspannen. Daarom gaat hij met z'n hoofd in the middle of nowhere lopen wat natuurlijk niet fijn is voor hem : rug wegdrukken etc. Als we een tijdje aan het rijden zijn ontspant hij wel, laat hij z'n hoofd zakken en is alles weer in orde. Toch voel ik me niet goed bij het idee dat hij zichzelf zo 'pijn' doet in het begin van de training. Laatst zag ik dus foto's van een meisje met hetzelfde 'probleem'. Zij had een soort van bit met gleuven, een eerste paar teugels aan de grote ring bevestigd en een tweede paar aan de onderste gleuven. Zulk systeem lijkt me ook wel wat. Zo kan ik hem hoofdzakelijk op een gewoon trensje rijden, maar hem toch wel dat extraatje geven als hij het moeilijk heeft. Hem in de krul rijden doe ik absoluut NIET, maar zo geef ik hem dat extra steuntje zodat hij z'n hoofd niet meer té ver in de lucht steekt en in een gezonde houding loopt. zodra hij zich dan ontspant kan ik gewoon weer verderrijden met mijn nadere teugels.

Ik ben sowieso niet voor bitten met hefboomwerking, daarom wil ik misschien deze vriendelijkere variant proberen. Het is misschien geen zicht met rijden maar misschien helpt het mijn paard wel in z'n training. Tanden, rug, tuig etc zijn trouwens nagekeken en niks mis mee. Verder had ik ook graag raad gehad over het soort bit. Een gewone trens-variant van de Kimberwick stang? Of een Myler? Eventueel zoiets? :
Afbeelding

hou het netjes! :)

CM_

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:14

Ik zou eerst eens proberen om voor het rijden te longeren.
Wie heeft de rug nagekeken?
kan geen kwaad om daar nogmaals uitgebreid naar te laten kijken.
Maar in elk geval door eerst te longeren , maaak je de rug warm alvorens je erop gaat. Dit omdat je zegt dat het beter gaat als ie warm is.

Ik zou niet aan een dergelijk bit beginnen, dat is symptoombestrijding.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:19

Ik zou het ook niet doen.. Ook om de reden die CM noemt, maar ook omdat je dan het hoofd misschien wel naar beneden krijgt, maar daarmee ontspant je paard zijn rug niet.. Heb je les?
Ik weet niet of het bij jouw paard ook het geval is, maar wat wel voorkomt, is dat paarden eerst heel gespannen lopen, omdat ze pijn hebben, en door die pijn wordt endorfine aangemaakt, een soort verdoofmiddel, waardoor ze die pijn niet echt mee voelen, en dus wel beter gaan lopen..

Succes. :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:24

Alvast bedankt voor de reacties! :)
Longeren voor het rijden doe ik eigenlijk al, maar dat is vooral omdat hij op de huidige stalling teveel krachtvoer krijgt en daardoor te heet kan zijn met rijden, zo kan hij z'n ei even kwijt. Echt 'werken' aan de longe heb ik nog niet geprobeerd, misschien wel een aanrader?
Ik krijg (helaas) nog geen les. We hebben momenteel niet echt een bak (door het slechte weer niet te gebruiken) en dus geen plek om te trainen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:27

ik denk niet dat een ander bit de oplossing is. Op deze manier zou je hem dus wel in de krul trekken, ondanks je dat helemaal niet wilt. Het paard kan dan niet anders dan naar beneden gaan met zijn hoofd, maar ontspant dan nog steeds niet in de rug. Er is dan ook kans dat je paard dan helemaal niet meer gaan ontspannen, maar in een valse knik gaat lopen.

Eerst longeren is een goede tip, en je zou verder kunnen kijken dan 'tuig'.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:55

hey
het bit dat je toont, moet je wel even de werking bij nakijken. Het is een nieuw bit van Stubben dat verschillende bitten ineen heeft, zeg maar.
Het is een soort mildere vorm van pessoa-bit, die extra flapjes aan de ringen zorgen ervoor dat de mondhoeken niet klem komen te zitten, maar het bit heeft ook de nieuwe EZ werking. Dat wil zeggen dat het blokkeert en zich als stang vastzit, wanneer je aan beide teugels druk houdt.

Een paard of pony die al niet wil ontspannen, zou ik niet met dergelijk bit rijden. Probeer eerder een zachter bitje, en als hij te druk is in het begin, kan je eventueel een tijdje tien minuutjes longeren alsvorens je opstapt.

En verder is het gewoon super belangrijk dat je goede les hebt. Iemand die je kan helpen op een correcte manier te rijden, met ontspanning, en zonder druk, trekken, hulpteugels, enz.
succes!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:57

jammer dat er altijd weer uitvluchten gezocht worden in bitten endergelijke.

Je pony geeft in het begin aan dat hij ergens last van heeft, sluit eerst die oorzaak uit voordat je met een hefboom werkend bit wil gaan rijden daarmee dwing je je pony wel ook al doe je dit niet bewust.

Edit:

Is het de pony uit je profiel? dan zeg ik dat het een rijtechnisch probleem is. en laat de rug van je pony eens goed nakijken lijkt me geen overbodige luxe.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:03

mijn merrie heeft een paar keer zon bit ingehad. het werkte opzich wel maar ik ben gewoon bang dat mijn teugel voering er niet gevoelig en de aanleuning nog niet stabiel genoeg voor is. daarom heb ik besloten een martingaal te blijven gebruiken en in samenwerking met mijn instructrice te proberen het probleem op te lossen. als je er geen goede begeleiding bij hebt maak je meer stuk als dat het beter word. ik zou hier heeeeel voorzichtig mee zijn. ook hoorde ik laatst de opmerking: waar men met hulpmiddelen begint houd de rijkunst op. DIT IS NIET VOOR IEDEREEN HET GEVAL omdat het ook op een correcte en veilige mannier gebruikt kan worden en dat ook erg veel voordelen voor zowel paard als ruiter kan hebben maar zeker bij de amateuren word maar al te snel een scherper bit, een slof teugel en allerlij andere dingen gepakt uit eigen onvermogen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:12

Bedankt voor de tips! :)

Ik vind trouwens dat je je niet mag baseren op de foto's van m'n profiel en eerdere topics. Deze zijn van afgelopen zomer en toen reed ik m'n pony inderdaad helemaal fout, met hulpteugels en dwang etc. Nu ben ik overgestapt op een andere, dé vriendelijke, manier van rijden. Dus foto's op m'n profiel zeggen helemaal niets meer :)
Instructrice is nog niet voor nu. Aangezien we toch niet meer kunnen rijden komt er waarschijnlijk een lange winterstop.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:13

Joyce: ik heb helemaal niet naar je foto's gekeken hoor. Maar ik geef gewoon algemene voorbeelden.
Vaak als het wat moeilijker gaat om de ontspanning erin te rijden, gaan mensen dwangmiddelen gebruiken. Terwijl ontspanning en dwang tegenovergestelden zijn ;)
Hopelijk lukt het je binnenkort wel!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:16

Was ook niet naar jou gericht hoor, maar naar de post van Pashon toe :)
Ik denk dat ik binnenkort toch maar even een zadelmaker laat komen. Had het idee dat m'n zadel niet paste maar zadelmaker zei dat hij prima zat. Dus misschien even iemand anders proberen?

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:18

Of een kraker....

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:20

Joyce: het kan zijn dat je zadel op dat moment goed lag. MAAR als je pony met zijn hoofd in de lucht loopt, wordt op dat moment de rug weggedrukt. Wellicht liggen hiervoor al eerdere rugproblemen aan de basis.
Dat wil zeggen dat je door het wegdrukken van de rug, steeds minder bespiering krijgt op de rug.
Dan kan je zadel nog zo goed passen. Als je pony ergens pijn heeft (geblokkeerde / gekantelde borstwervels of lendenwervels / ongelijke stand van schouders of heupen) dan gaat je pony nog niet ontspannen kunnen lopen, ook al is je zadel goed.
Laat misschien een keer een osteopaat komen om dit alles na te kijken.

edit: ik heb net in je profiel gezien dat je met een wintec rijdt. Welke kleur van boom zit daarin? En heeft de zadelpasser je laten rijden toen hij kwam kijken? Hoeveel plaats heb je nog over vooraan tussen boom en schoft?
Laatst bijgewerkt door Coberlina op 11-11-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:21

tja er staat geen datum bij de foto's in je profiel (al zou ik zulk soort foto's nooit geplaats hebben maar dat terzijde) een paard wat enige tijd verkeerd gereden is en dus misschien wel vast gereden/ scheef gereden noem maar op heb je echt niet in een paar maand goed daar kan soms wel jaren overheen gaan.
Het probleem komt vast niet alleen bij je zadel weg.

Verder mag ik mijn mening baseren op waar ik dat maar wil, met foto's krijg je een idee hoe iemand zijn/ haar paard/ pony rijd en tja dat kan soms hard aan komen.

Mijn advies, gooi al die hulpteugel scherpe bitten en troep aan de kant en laat het beeste eerst goed nakijken door een vakbekwaam iemand.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:27

@ foryourneeds : bedankt! Met de Wintec rijd ik overigens niet meer, heb nu een nieuw zadel van een onbekend merk.