Mijn pony heeft het in de begin van de training nogal lastig met ontspannen. Daarom gaat hij met z'n hoofd in the middle of nowhere lopen wat natuurlijk niet fijn is voor hem : rug wegdrukken etc. Als we een tijdje aan het rijden zijn ontspant hij wel, laat hij z'n hoofd zakken en is alles weer in orde. Toch voel ik me niet goed bij het idee dat hij zichzelf zo 'pijn' doet in het begin van de training. Laatst zag ik dus foto's van een meisje met hetzelfde 'probleem'. Zij had een soort van bit met gleuven, een eerste paar teugels aan de grote ring bevestigd en een tweede paar aan de onderste gleuven. Zulk systeem lijkt me ook wel wat. Zo kan ik hem hoofdzakelijk op een gewoon trensje rijden, maar hem toch wel dat extraatje geven als hij het moeilijk heeft. Hem in de krul rijden doe ik absoluut NIET, maar zo geef ik hem dat extra steuntje zodat hij z'n hoofd niet meer té ver in de lucht steekt en in een gezonde houding loopt. zodra hij zich dan ontspant kan ik gewoon weer verderrijden met mijn nadere teugels.
Ik ben sowieso niet voor bitten met hefboomwerking, daarom wil ik misschien deze vriendelijkere variant proberen. Het is misschien geen zicht met rijden maar misschien helpt het mijn paard wel in z'n training. Tanden, rug, tuig etc zijn trouwens nagekeken en niks mis mee. Verder had ik ook graag raad gehad over het soort bit. Een gewone trens-variant van de Kimberwick stang? Of een Myler? Eventueel zoiets? :

hou het netjes!