[WN] Zadel gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:04

Wie kan mij helpen?
Ik zoek een westernzadel voor een zeer korte maar hele brede haflinger zonder schoft.
Ik weet dat ik naar een zadelpasservice moet informeren maar dit is om mezelf alvast een beetje te oriënteren.
Ik wil niet zo'n zadelmarkt zadel ookal vind ik de wintec Western wel erg interessant.
Mijn budget is op het moment niet heel groot dus 2e hands is ook prima.

Groetjes paulien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:23

plientjedres schreef:
Ik wil niet zo'n zadelmarkt zadel ookal vind ik de wintec Western wel erg interessant.

Bovenstaande impliceert dat je een Wintec gelijk stelt aan een Zadelmarkt-kwaliteit en dat is zeker NIET het geval.
Wintec is een merkzadel met een goede boom er in en met een kunststof bovenlaag van gedegen kwaliteit.

Elk merk heeft korte zadels, maar of die binnen je budget vallen is maar de vraag en ook kun je niet verwachten dat een winkel er daar 2e hands 10 van op een rij heeft liggen :D

Breed en kort in kombinatie met western is altijd moeilijk. Beperk je niet tot alleen Nederlandse sites en kijk ook eens naar boomloos.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:09

ik heb een 2e hands diamond C te koop.
lag hier op een korte ronde appaloosa.

plientjedres

Re: Zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 21:25

Ik ben zeker niet tegen wintec, daarom zet ik er ook bij dat die zeker als optie genoemd word.
Boomloos vind ik persoonlijk niks voor mij.
Ik heb er 2 op proef gehad maar ze zijn en te groot voor de rug van mijn pony en mijn houding word er erg slecht van.

Jos heb je mischien een foto en prijs indicatie van het zadel?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:44

ik zal moergen even een foto maken en de lengte opmeten.
prijs 400,- euro

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:53

Ik heb mijn pony ruitermak gemaakt met een goedkoop boomloos zadel, en ben daarna op zoek gegaan naar een 'knap' westernzadel met boom.

Ben geen kenner op dit gebied, dus net als jij ook eerst op zoek naar informatie gegaan. Ik kwam er achter dat dit heel erg lastig is.. Dat een zadel op een haflinger gelegen heeft betekent niet dat het zadel op een andere haflinger ook automatisch past. De inchmaat geeft alleen de maat van de zitting aan en zegt dus ook weinig. De schouders moeten vrij liggen maar het zadel mag verder ook niet te ver op de rug uitsteken en dat is lastig bij een Haflinger. Zoek eens een plaatje op van een roundskirt zadel, die is in ieder geval aan de achterkant iets korter (afgerond)

Wintec zadels zijn onder andere goedkoper omdat kunststof goedkoper materiaal is dan leer. Ik heb ook ooit voor dit zadel gekeken, ik geloof dat het verkrijgbaar is in verschillende boommaten. Dit is eigenlijk een beetje misleidend omdat daarmee vaak alleen de maat van het voorboogje verschillend is terwijl de boom over het hele zadel loopt...

Een westernzadel heeft geen kussens. Het kan dus niet opgevuld worden. In plaats van kussens heb je een goede westernpad nodig. Je hebt ook showblankets, dit is een dun gekleurd kleedje wat je over je pad heenlegt puur voor de sier. Het vervangt een goede pad dus niet.

Een westernzadel moet altijd gepast worden met de kale boom op de rug. Zelfs een hele goede zadelpasser kan niet zien of het zadel past door het zadel zo op de rug te leggen. Zelf een zadel gaan passen is dus eigenlijk zinloos. Informatie over zadels passen opzoeken is wel heel nuttig omdat je dan beter voor jezelf kunt inschatten wat jij een goede zadelpasser vindt en wat niet. Ik ging voor advies over een zadel naar de western instructrice van een kennis van me. Ik legde haar uit dat ik had gehoord dat een westernzadel met kale boom op een paard gepast moest worden, en de instructrice vertelde mij 'dat zij nog nooit van zulke onzin gehoord had'.

Ik geloof dat Arthur's westernstore heel wat tweedehands westernzadels heeft, en dat hij past door middel van het meten van druk op de rug. Op bokt heb ik ook veel positieve ervaringen gehoord over Evelien van Eurohorse. Ik heb met beide geen ervaring.

Ben zelf uiteindelijk toch weer uitgekomen bij een boomloos zadel, de Barefoot Arizona. (roundskirt western) Dit zadel ligt goed op mijn paard en ik zit er heerlijk in. Qua uiterlijk niet zo mooi als sommige boomzadels maar ik vond het te enorm lastig om een goed passend boomzadel te vinden. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten boomloze zadels.. Over barefoots is heel veel bekend omdat al veel mensen er mee rijden, en ze worden vaak tweedehands aangeboden.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:16

bedankt voor je uitgebreide reactie.
het is met een gewoon zadel al lastig om een goed zadel te vinden, laat staan voor een westernzadel.
ik ga ook zeker niet zelf prutsen.
ik wil alleen wat opties wat zou kunnen passen welk merk enzo.
boomloos ben ik niet zo gek op.
ik heb de cheyenne gehad daar kreeg ik erge last van me rug van.
ik heb 2 weken terug het dreamsadlle gehad en daar was ik eigenlijk weg van alleen ook die was gewoon veelste lang.
en dat zal helaas het boomlose westernzadel dus ook zijn.
ik had namelijk heel graag de Nevada gehad.
ik ga gewoon maar voor het massimo zadel op aanraden van mijn zadelmaker.
dus gewoon maar weer een dressuurzadel.
die zal het beste liggen op mijn kleine poon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:21

plientjedres schreef:
.
boomloos ben ik niet zo gek op.
ik heb de cheyenne gehad daar kreeg ik erge last van me rug van.
ik heb 2 weken terug het dreamsadlle gehad en daar was ik eigenlijk weg van alleen ook die was gewoon veelste lang.
en dat zal helaas het boomlose westernzadel dus ook zijn.
ik had namelijk heel graag de Nevada gehad.

Je noemt nu 2 zadels die qua basis heel erg op elkaar lijken dus het is niet zo gek dat je met beide een probleem had. Zelf kan ik niet overweg met Barefoot, ghost en trekker. Maar met een Freeform of Startrekk kan ik uren rijden zonder rugpijn. Het ene boomloze merk is het andere namelijk niet. Startrekk heeft 2 westernmodellen in het assortiment (waarvan 1 in een 53 cm shorty kan worden geleverd) en ook Freeform heeft sinds kort een prachtig westernzadel. Maar die van Freeform is volgens mij te lang voor jou. Daaraast heb je natuurlijk nog de Bob M, Hillason en Freemax al durf ik hiervan over de lengtes geen uitspraken te doen.

Heb je de Dream via Don van Buitenzinnig gehad? Zij hebben een startrekk western liggen waarmee ze eventueel langs komen om te proberen. Deze is iets minder dan 60 cm maar kan dus ook in shorty geleverd worden. Zit blijft dan hetzelfde maar het stuk leer achter de cantle komt dan te vervallen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:49

Ja ik had dat zadel via don.
Maar die zat heerlijk, ook geen last van mijn rug.
Alleen gewoon veelste lang voor mijn pony, helaas.
Ik zal eens gaan kijken naar die modellen die je zei.
Die westernzaddels van don vond ik trouwens erg mooi, maar ook wel wat prijzig voor een zadel om te kijken of ik het leuk vind.