Zadel kantelt door doorgezakte rug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Zadel kantelt door doorgezakte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:19

Zoals de titel al zegt, op mijn oude beestje kantelt mijn zadel teveel naar achter door haar doorgezakte rug. Met als gevolg dat je dus verder achter in het zadel zit dan de bedoeling is.
Nou rijden we niet vaak meer, af en toe eens een rustig ritje (hooguit 1 keer per 2 weken, maar meestal nog minder vaak). En ik weet ook niet hoelang we nog kunnen rijden, voor hetzelfde geld is het volgend jaar klaar met dr... je weet het niet...
Nou heb ik eens met een zadelmaker/passer erover gepraat en die zij mij dat ie wel een passend zadel kon maken voor haar, kost de nodige centjes natuurlijk, maar dat voor het zelfde geldt ze morgen dood in het land ligt en dat ik dan met een duur zadel zit wat op geen 1 ander paard past, omdat ie gemaakt is voor een doorgezakte rug...
Tsjah klinkt wel logisch... en dan zit ik te denken.. voor een beestje wat niet zo vaak gereden wordt.. moet ik dan echt weer zoveel geld erin gaan steken en dan straks met een onbruikbaar zadel zitten wat op geen 1 ander paard past...? Kijk als je nou fanatiek rijdt, dan vind ik het niet meer dan logisch om een zadel pas te laten maken, mja... ik weet het in dit geval niet echt... is het niet min of meer weggegooid geld straks....?
Of is er iets anders mogelijk... heb wel eens een wig gezien, maar denk dat ik dan wel drie wiggen eronder kan leggen voor het zadel weer recht ligt....
Wie o Wie, weet er wat, of wat zouden jullie doen in mijn geval?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:20

En boomloos? Als dat goed ligt kun je voor relatief weinig geld weer vooruit.

edit: deze oplossing is gebruikt voor een paard dat ik rij. Boomloos is in 'ons' geval niet het meest ideale (dat zou een boomzadel zijn) maar wel de meest realistische. :)
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 10-11-10 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:21

ik heb een zadel die op ieder paard passend gemaakt worden
mischien is dat een optie?
zadel koste me 1250 euro en is meeverhuisd naar me nieuwe paard..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:21

mijn vader heeft een NF die voor de wagen loopt en zo nu en dan door ons [de dochters] word gereden.
pony heeft altijd al een hole rug gehad en veel zadels gaven problemen.
wij hebben toen voor een boomloosje gekozen,probleem opgelost.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:23

zon schuimrubberding eronder leggen? Die loopt schuin af waardoor de achterkant verhoogd wordt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:25

Maar een boomloos zadel gaat toch ook min of meer vormen naar de rug? heb ik wel eens gehoord... correct me if i'm wrong...
maar die kan je dan dus ook weggooien als paardje 'weg' is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:25

Hebbesje schreef:
zon schuimrubberding eronder leggen? Die loopt schuin af waardoor de achterkant verhoogd wordt.

dat is een wig, maar die ik gezien heb in de winkel zijn niet zo dik, en dan kan ik er wel drie onderleggen... of heb je ze ook in dikkere uitvoeringen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:26

blue_kim schreef:
Maar een boomloos zadel gaat toch ook min of meer vormen naar de rug? heb ik wel eens gehoord... correct me if i'm wrong...

Dat is niet mijn ervaring. Wij rijden met een barefoot.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:26

Ik heb toevallig mn korrektorpad te koop
Deze heb ik gebruikt bij mijn merrie met weke rug
Zitten 4 luchtzakken in die je kan vullen met lucht zoveel als je nodig hebt
Ik had dus alleen de 2 achterste zakken gevuld

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:27

Ik heb hetzelde probleem met mijn 32 jarige pony.
Vorig jaar gaf de zadelmaker aan dat mijn zadel niet beter passend te maken was.
Ik rij er twee keer per week mee, en ben niet van plan om mega veel geld uit te geven aan een zadel waar ik straks niets meer aan heb.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:27

waarom ga je niet een back-riser gebruiken?,dat is een gelachtig soort opvulstuk die je onder de kussens van je zadel legt,en op die manier ligt je zadel weer goed,en je bent ook nogeens niet duur uit,de prijs is ongeveer 45,-- euro(zo even uit mijn hoofd).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:28

blue_kim schreef:

nee,zadel houd dit prima.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:32

Daantjuh20 schreef:
Ik heb toevallig mn korrektorpad te koop
Deze heb ik gebruikt bij mijn merrie met weke rug
Zitten 4 luchtzakken in die je kan vullen met lucht zoveel als je nodig hebt
Ik had dus alleen de 2 achterste zakken gevuld

heb je daar toevallig een foto van, zodat ik beetje idee kan vormen?
En wat zou je er eventueel voor willen hebben?
johno schreef:
waarom ga je niet een back-riser gebruiken?,dat is een gelachtig soort opvulstuk die je onder de kussens van je zadel legt,en op die manier ligt je zadel weer goed,en je bent ook nogeens niet duur uit,de prijs is ongeveer 45,-- euro(zo even uit mijn hoofd).

Is dat zelfde als zo'n korrektor pad?
mariekie schreef:
Ik heb hetzelde probleem met mijn 32 jarige pony.
Vorig jaar gaf de zadelmaker aan dat mijn zadel niet beter passend te maken was.
Ik rij er twee keer per week mee, en ben niet van plan om mega veel geld uit te geven aan een zadel waar ik straks niets meer aan heb.

dat heb ik dus ook inderdaad....
mariska32 schreef:
blue_kim schreef:

nee,zadel houd dit prima.

Oke maar een beetje goed boomloos zadel is ook niet goedkoop toch? want wil dan niet van dat zadelmarkt kwaliteit zeg maar :+

Ir111

Re: Zadel kantelt door doorgezakte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:33

Wat versta je onder niet goedkoop? voor 200-300 euro heb je een nette 2e hands.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:37

Het schuimrubberen ding werkte bij mij niet. Als het goed is kan je via je zadelmaker van die speciale Pads kopen die de boel wat ophogen van achteren, kost wat maar niet zoveel als een nieuw zadel. Dit is wat mijn zadelmaker mij aanraadde omdat het op mijn paard ook heel moeilijk is om een zadel te vinden wat niet achterover zou 'kiepen'. Teveel achter opvullen is het ook niet, dan heb je weer kans dat het zadel voor gaat klemmen, wat een paar jaar geleden bij mijn paard drukkingen heeft veroorzaakt op de schoft.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:37

back-riser is niet aan te raden omdat deze de druk niet goed verdeeld. Beter is de Korrektor met lucht. Maar dan moet je zadel niet te krap zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:40

Heb wel eens voor boomloos zitten kijken maar lees veel verschillende verhalen... dus zou dan weer niet weten welk merk ik voor zou moeten kijken....
En hoe kan ik zien dan een boomloos dan goed ligt? of ligt die altijd goed?
Schangah schreef:
back-riser is niet aan te raden omdat deze de druk niet goed verdeeld. Beter is de Korrektor met lucht. Maar dan moet je zadel niet te krap zijn.

dank je wel, weet ik dat ik daar niet voor hoef te kijken :)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:44

Zou ook voor de korrector gaan. :j

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:25

blue_kim schreef:
Hebbesje schreef:

dat is een wig, maar die ik gezien heb in de winkel zijn niet zo dik, en dan kan ik er wel drie onderleggen... of heb je ze ook in dikkere uitvoeringen?

Dat weet ik niet. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar iemand die ken gebruikte die ook voor een doorgezakte rug.
Is het zo erg dan?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:46

Het probleem is dat je je zadel op alle punten moet aanpassen, alleen bijv achter help niets.
Wat doe je dan met het gedeelte wat tussen de voor en achterkant ligt? Dat ligt dan helemaal vrij en als je er dan op gaat zitten dan word mijn pony in ieder geval niet blij.. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:59

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:38

En is een barebackpad geen oplossing? Als je nog veel draaft is het misschien niet de beste optie maar voor stapritten is het ideaal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:44

Duhelo schreef:

dank je wel, zal eens kiken of ik er watinfo uit kan halen.

een barebackpad wordt m niet, ik wil buiten toch wel echt wat stevigheid hebben, ze is wel zo mak als een lammetje, maar je weet maar nooit wat er kan gebeuren en dan wil ik toch wel stevig op mijn paard zitten.

mariekie schreef:
Het probleem is dat je je zadel op alle punten moet aanpassen, alleen bijv achter help niets.
Wat doe je dan met het gedeelte wat tussen de voor en achterkant ligt? Dat ligt dan helemaal vrij en als je er dan op gaat zitten dan word mijn pony in ieder geval niet blij.. ;)

ik ga er toch vanuit dat zo'n korrector over de gehele rug ligt en dat je niet alleen je zadel aan de achterkant omhoog krikt, maar dat ook in het midden vulling kan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:41

De korrektor heeft net als bij het wow zadel 4 luchtzakken die elkaar in het midden overlappen. Je vult dus deze vier zakken met lucht. In jouw geval dus achter meer als voor. Maar altijd voor ook met wat lucht. Je creert een soort beschermlaag met lucht tussen je zadel en je paard.

http://www.flair.uk.com/Korrector/korrectorwhy.htm

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:44