Sprenger Dynamic of Myler level 1? ervaringen en meningen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

Sprenger Dynamic of Myler level 1? ervaringen en meningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:49

Hallo!

ik ben op zoek naar een nieuw bit, omdat ik merk dat mijn dikke enkel gebroken water trens haar in de weg zit. het gaat er bij mij vooral om dat het comfortabel is voor mijn pony, maar als het nodig is, ik ook makkelijk mijn pony terug kan nemen. Ik heb een vrij stille hand, en ben niet bepaald hard in mijn hand, alleen wanneer ze kloot, ik let er dan ook goed op. Mijn pony vind het lastig om mijn hand te volgen, bijvoorbeeld met hals strekken. ook lukt het ons niet op laag en rond te rijden, ze blijft een beetje hoog. dat is niet echt een probleem, maar voor het ontspannen wel.

ik ben nu aan het twijfelen tussen de Sprenger Dynamic:
Afbeelding
Divoza schrijft er het volgende bij:
* geheel rondgebogen mondstuk zorgt voor een gelijkmatige drukverdeling op de tong en tongranden dat het kouwproces optimaal bevordert
* aanleuning aan de zijkant van de mond wordt positief ondersteund
* geschikt voor paarden met aanleuningsproblemen

En tussen de Myler comfort level 1
Afbeelding
met de volgende omschrijving:
druk grotendeels op de tong, een beetje op de lagen naar voren gebogen middenstuk zijdelings onafhankelijke inwerking geen knijpwerking
en van een andere site:
Level 1 = grotendeels drukverdeling op de tong.
� Paard is net in training of weinig training tot nu toe
� In leerfase met de gangen en gehoorzaamheid
� Begin van ontspannen hoofdpositie

wat is jullie mening hierover? en zijn mijn keuzes wel geschikt voor mijn 'probleem'?
misschien weten jullie iets anders?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:00

Ik heb de Dynamic bustrens, maar ik heb geen ervaring met Myler. Ik vind de Dynamic erg fijn, het bit wordt door mijn paard gemakkelijk aangenomen en ligt rustig in de mond. Ik heb hiervoor een Conrad Ultra gehad van Sprenger, maar de Dynamic vind ik persoonlijk prettiger in het gebruik (vriendelijker), maar wel scherp als het nodig is...

bamsie

Re: Sprenger Dynamic of Myler level 1? ervaringen en meningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:14

Dankjewel Wanja, verder niemand ervaringen?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:19

ik heb geen ervaring met beide bitten, maar als ik jouw omschrijving lees van wat jij verwacht in een bit, dan denk ik dat je voor de dynamic moet gaan! zacht wanneer het zacht moet zijn, maar moet je ingrijpen dan is het bit ook zeer geschikt.. het tweede bit is vooral voor de africhting als ik het goed begrijp..
het eerste bit ziet er ook goed vormgegeven uit, en verdeeld de druk gelijkmatig...
het lijkt mij ook wel wat, weet je toevallig meer over het bit? wat bijvoorbeeld de dikte van het bit is, en of het in meerdere diktematen komt? en wat de prijs zal zijn?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:27

mijn pony had veel moeite het bit aan te nemen en knikte steeds in met zijn hoofd om de druk kwijt te raken.
Sinds ik over ben gestapt van een enkel gebroken watertrens (ook zonder wat is het aurigaan ofzoiets?) naar de dynamic watertrens is de aanleuning echt verbetert. Hij is veel stiller en voelt 'zwaarder' in de hand. Voor de 1 miss te zwaar, maar voor mij iets waarvan ik echt heb liggen dromen. Als je pony steeds je hand niet meeneemt, met gevolg: jij geeft een paar cm en hij blijft gewoon met zijn hoofd lopen of gaat nog meer achter de teugel. Echt gewoon NIET uit willen schuiven dan ben je echt het gelukkigste meisje op aarde als je door een nieuw bit ineens wel datgeen krijgt wat je wilt.
Als ik nu wil uitschuiven doet hij dat en hou ik nog steeds lekker druk op de teugels. Voorheen kreeg ik meteen waslijntjes.

Ik heb op bokt gelezen dat sommige vinden dat hun paard stug werd van dit bit. Ik denk zelf dat dat komt omdat het bit ook erg zacht is en dan zal een paard er misschien eerder op gaan 'hangen'. Ik vind dat wel prettig want dan is je paard teminste niet bang voor het bit wat misschien te scherp is. Een bit moet toch vriendelijk zijn en als ze wat gaan 'hangen' geeft dat aan dat het bit voor hem prettig is denk ik.

I_hate_rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:28

Als je zou kiezen voor een myler bit, heb ik 2de hands exemplaar voor je in aanbieding, het is in zeer goede staat.
Het is weinig/niet gebruikt omdat het helaas te groot is voor mijn ijslandertje. Als je interesse hebt hoor ik het wel!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:33

Eerlijk gezegd denk ik niet dat één van deze bitten jouw probleem gaat verhelpen. Voor zover ik het kan lezen, zit het probleem bij de motor van je paard, of te wel de achterhand. Zolang je paard niet van achter uit gereden wordt, zal je paard nooit mooi je hand volgen.
Misschien ligt het huidige bit inderdaad niet heel fijn in de mond van je paard, maar je kan niet verwachten dat alleen het bit de oplossing is. Misschien heeft je instructeur wat bitjes die je kan proberen, zodat je eerst kan voelen wat de verschillende bitjes met je pony doen. Probeer een bit in ieder geval een paar dagen uit voor je er een oordeel over velt!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:37

Keshia: het bit is in watertrens, bustrens (foto), Dtrens, pelham en kneveltrens te krijgen. De trensen heb je in 14 en 16 mm, de prijs is wel hoog, rond de honderd. Bij divoza is dit bit 105 euro. En ik moet even kijken of ze ze kunnen bestellen in 11,5 cm, omdat ze deze niet standaart hebben.
Ik denk dat ik idd voor de sprenger ga, ik vind deze ook veel 'mooier' qua vormgeving.
Denkjulliewel

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:40

Mootje: natuurlijk ga ik er niet van uit dat het met een ander bit is verholpen, en ik heb het hier met mijn instructriese ook over gehad. Bij divoza kan je 2 weken een bit testen, dit is mischien wel handig voor ik een duur bit aanschaf, was mischien geen verschil maakt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:46

Een dik enkelgebroken bit is een beetje achterhaald aan het worden, het neemt veel ruimte in in de mond en bij veel druk vouwt het dubbel met het scharnierpunt tegen het verhemelte - au - verzet. Goed plan dus, om een ander bit aan te schaffen.
Optie om beide bitten via Divoza uit te proberen is ideaal, zeker met deze duurdere bitten.
Ik rijd met een myler level 1, maar dan watertrens, met het andere bit heb ik geen ervaring. Het grootste verschil tussen deze twee bitten is het rolletje i.p.v. schakelstukje. Door het rolletje kun je beter eenzijdig inwerken, bovendien voorkomt het rolletje dat het bit dubbelvouwt en daardoor knijpt. Een vroegere stalgenote van me rijdt met de sprenger en is daar weer heel tevreden over, zij had weer niks met een myler. Ik heb wel het idee dat de myler iets dunner, dus iets scherper is.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:54

De rij-technische problemen die je beschrijft, liggen niet aan het bit, maar aan jou manier van rijden. Ga eerst dat eens onder de loep nemen.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:58

Ik heb zowel de dynamic D-trens als de Pelham en beide super bitjes, paardje loopt er heel fijn mee. Was aan het twijfelen tussen de Myler Lvl 2 en de Dynamic, maar toch voor de Dynamic gegaan.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 14:06

Ik begrijp goed dat ik het probleem niet oplos met een nieuw bit, maar wij zijn toe aan een nieuw bit, en welicht reageerd ze er beter op?
De sprenger word ook aangeraden bij paarden de niet loslaten in de hals, klinkt voor mij ideaal.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:04

Ik ben ook super tevreden over de Sprenger dynamic bitten! Rij mijn paarden op de watertrens, bustrens, kneveltrens en pelham en heb echt super ervaringen!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:21

problemen worden niet verholpen door een bit inderdaad, maar t kan wel vooruitgang bieden als je bit niet lekker ligt en je nu goed bit hebt wat goed in de mond ligt.
Bij ooteman is hij inclusief verzenden het goedkoopst en daar hebben ze er veel op voorraad, ook met kleine bitringen voor pony's!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:31

elke paardenmond is anders en elk paard reageert anders op een bepaald bit. 't is niet omdat 75% vande paarden makkelijker "loslaat" dat jou paard dit ook doet.
Misschien vind jou paard een dubbelgebroken bit juist veel te beweeglijk en reageert het juist beter op een ongebroken trens...
Dit kom je alleen te weten door te proberen en nee je kan moeilijk 20 verschillende bitten kopen, maar 't is wel de enige manier om zeker te zijn... ik heb zelf 4 uitvoeringen van een dubbel gebroken bit en er is maar 1 versie waarbij mijn paard "licht en los" in de mond op blijft. Dikte, vorm van het tussenstuk, losse of vaste ringen,... elk paard verkiest iets anders dat "prettig" in de mond ligt.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:58

De Dynamic bitten van Sprenger kun je testen middels het Sprenger Testcenter wat ze in een aantal winkels in Nederland en België hebben. Via de website www.jrsport.nl kun je bij de dealers met een testcenter komen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:06

Ik ga denk ik voor de sprenger. Heb het bitje 2e hands gevonden, in hele goede staat. Ik denk dat dit m word.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:45

ik heb inmiddels het bitje gekocht, als hij er is, zal ik laten weten hoe het bevalt!
dankjulliewel!

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:49

ik heb zelf een soortgelijke aan de Dynamic alleen is die van mij dan van het merk K&K en is hij van argentaan gemaakt, maar kwa vorm enzo is hij eksact het zelfde, ik vind het een heel fijn bit, aangezien ik een wat drukker paard heb en veel moeite heb gehad met het vinden van het juiste bit, maar nu ik heb eenmaal heb wil ik geen andere :)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:25

sprenger en K&K is hetzelfde bedrijf. Zelfde bit dus.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:36

Hier nog even een ervaring met de Myler level 1 D trens (zoals op het plaatje in de OP)

Mijn paard kan erg sterk worden en gaan hangen in mn hand.

Ik reed hem altijd met een dubbel gebroken bustrens (watertrens kreeg hij plekjes van rond de mondhoeken)
Ik ben toen overhestapt op de Myler
En ik ben er zeer tevreden over!!
Hij hangt niet/bijna niet meer en is een stuk makkelijker te bewerken.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het bit gebuik in combinatie met het rambo micklem hoofdstel.

Bij een normal hoofdstel had ik het probleem met dit bit, dat zn wangen (de velletjes van zijn wangen) tussen de bovenkant van de ringen en de neusriem klem kwamen te zitten wat hem natuurlijk flink veel zeer deed.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar je ervaringen met het Dynamic bit!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:42

Mijn ervaring met de dynamic is niet positief. Mijn paard ging juist bij dit bit op de loop. Heeft bij mijn paard te maken met de extra druk die dit bit geeft omdat bij aannemen van de teugels het bit in de mond gaat kantelen.
Ik rij nu met een robart watertrens waarbij het tussenstuk 360 graden kan draaien. De myler bitten hebben dit ook, alleen heeft dit bit op de foto bij TS geen losse ringen. (zijn overigens wel leverbaar) Zie foto.

Afbeelding

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:42

Ik heb nu het bitje binnen, en ga er vanmiddag mee rijden.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:57

Ik heb een mylerbit level 1 liggen
gewoon Een D trens.
Maar heb maat 13.5, dit is echter te groot voor onze jonge D pony.
Ik weet niet of er iemand is die toevallig een 12.5 heeft liggen en wel wil ruilen met me??