Wij hebben thuis een zadel wat tot voor kort regelmatig gebruikt werd, maar nu voor langere tijd "naar zolder" gaat. Ben eigenlijk niet helemaal zeker dat ik het goed ga aanpakken qua schimmel voorkoming, dus vandaar vraag naar jullie tips en adviezen. Heb al vaker beschimmeld tuig gezien, en ik vind dat doodzonde.
Wat ik zelf van plan was, is het goed schoon te maken met zadelzeep (spray van Cavalor) inclusief alle kleine hoekjes en gaatjes, en het daarna goed in het vet te zetten. Zadelhoes er omheen, singel, beugelriemen en beugels er af, en dan op een steun binnen op zolder (is goed geïsoleerd).
Schimmel zou ik niet erg vinden trouwens. Dan weet je dat je zadel genoeg vocht heeft en niet uit droogt. Bij uitdrogen gaat het leer scheuren en krijg je nooit meer goed. Dus ik heb liever schimmel op mijn tuig dan dat hij barst
Oreo
Geplaatst: 09-11-10 21:25
Schimmel is veel minder erg voor je leer als dat uitdroging is. Ik zou het wegleggen op een licht verwarmde plaats. De schimmel haal je er zo weer af met een doekje en zadelzeep.
Heb ook altijd geleerd dat het beter kan schimmelen als dat het te droog is.
cupcake1986
Geplaatst: 10-11-10 15:42
ik heb altijd gehoord dat schimmel op een zadel niet zo slecht is want dan is het in ieder geval goed ingevet... Als er geen schimmel op staat is het leder volgens mij te droog