Hengstenhalster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Hengstenhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 11:41

Hallo,
Ik wil jullie graag iets vragen.. binnenkort krijg ik mijn eigen paard erbij.
Nu is dit nog een 2,5 jarige hengst van 1,63.
Nou heb ik wel ervaring met hengsten maar niet zulke hoge, omdat er goede papieren bij zitten en ik er toch mee naar keuringen enzo zou gaan willen wil ik hem hengst laten zolang dat het mogelijk is (ligt aan de omgang, zijn karakter etc.)
Maar dan vraag ik me af, wat voor halster of tuig is dan het makkelijkst, want hij moet nu nog eerst een half jaar op rust dus ik heb alle tijd om hem in de hand te krijgen, verkeersmak te wandelen etc.
Kijk want ik moet hem natuurlijk wel aankunnen (ivm zijn grootte en sterkte), ik heb zitten kijken op een hengstenhalster maar ik kom er niet helemaal uit.
Want iedere keer kom ik ook weer bij die showhalsters uit.
Valt dit onder hetzelfde principe of zit er weer verschil in?
Heeft iemand ervaringen met hengsten of zijn er mee dingen die ik kan gaan proberen en gebruiken?
De hengstenketting heb ik inmiddels in bezit dus die is niet meer nodig

Persevero

Re: Hengstenhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:43

zou gewoon met een gewoon halster beginnen, en gewoon duidelijk zijn in je communicatie. ik ken niet zo veel hengsten die echt vervelend zijn. vind ze vaak makkelijker van merries. maar je moet wel duidelijk communiceren met ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:44

Een gewoon halster mischien?

Niet zo'n drama van maken, ik lees uit je verhaal dat jij er in elk geval nog niet aan toe bent om een hengst op te voeden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:44

Als je hengst gewoon lief is, heb je toch helemaal geen hengstenhalster nodig? :) En anders inderdaad ketting over of onder de neus door doen.

Als het echt echt echt drama is, kun je nog kijken bij een hengstenbit,
maar dat is in mijn ogen echt voor als het helemaal hopeloos gesteld is. :))

Maar ik ken eigenlijk meer lieve hengsten als "gemene" (kom even niet op het woord dat ik wilde gebruiken _O- )

Ik zou dus gewoon voor een normaal halstertje gaan. Consuquente opvoeding doet veel hoor!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 11:45

Ik vraag ook gewoon om advies omdat ik met grotere nooit ervaring heb gehad.
En hoezo ben ik er niet aan toe?
Ik moet ergens een keer beginnen toch:)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:47

Grondwerk, heel veel grondwerk. Verder zorgen voor een goede, strenge opvoeding. (die had die van mij gelukkig in Portugal al gehad).

Met mijn hengst (nu ruin) gebruikte ik altijd een hoofstel met bit in + longeerlijn. Imo heb je dan meer te vertellen dan met (hengsten)halster. Hengstenketting geeft minder indruk dan een bit. Eerste keer met halster buiten de stal, vond hij de merries toch interessanter en stond hij toch echt rechtover eind, daarna met bit in nooit meer gehad en was hij zo mak als een lammetje.

Bit omdat je dan meer te vertellen hebt, longeerlijn voor het geval dat hij toch gek doet of wegrent, je een lange lijn hebt om hem tegen te houden. Verder raad ik ook aan om een zweep op buitenrit mee te nemen, mocht hij afgeleid worden (door een merrie of andere paarden) dan kan je zijn aandacht afleiden door hem even aan te raken met de zweep. En voor het geval dat hij gevaarlijke dingen gaat doen.

Imo moet je met een hengst, zeker een grote, zo min mogelijk risíco's nemen. Met halster heb je toch echt net wat minder te vertellen....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:51

Ik denk dat je er al te veel aandacht aan besteed.. Een hengst is ook gewoon een paard. Wellicht hebben hormonen wel invloed op hem, maar met de juiste opvoeding kun je dat wel in goede banen leiden. Ik gebruik voor mijn paarden normale spullen, niets bijzonders.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:56

justin4ever schreef:

Maar als je met een kleine hengst om kan gaan, waarom zou het met een grote dan niet kunnen?
Het zijn allebei hengsten. En ja, als de 1 steigert is het misschien niet zo hoog als dat de ander het doet,
maar met de juiste opvoeding, horen ze dit allebei niet te doen. ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 11:58

Joscaa schreef:
justin4ever schreef:

Maar als je met een kleine hengst om kan gaan, waarom zou het met een grote dan niet kunnen?
Het zijn allebei hengsten. En ja, als de 1 steigert is het misschien niet zo hoog als dat de ander het doet,
maar met de juiste opvoeding, horen ze dit allebei niet te doen. ;)

Ja dat is ook wel zo, maar ik vraag me gewoon een aantal dingen af en probeer gewoon informatie in te winnen ove rhet een of ander.
En vroeg me af hoe andere mensen hun ervaringen erin hebben.
Ik wil in ieder geval goed geinformeerd zijn

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:01

Met goede opvoeding kom je al een heel eind :D

Ik vind het Bullsh*t dat jullie zeggen dat ze er nog niet aan toe is!

PB'tje ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:04

Dat zegt ook niet iedereen.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:07

nee,maar degene die het zeggen weten het wel :=

en de anderen hoeven zich niet aangesproken te voelen :D

ik ben 12 heb 3 hengsten thuis staan waaronder 1 goedgekeurde hengst!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:18

TheHorseInn schreef:
nee,maar degene die het zeggen weten het wel :=

en de anderen hoeven zich niet aangesproken te voelen :D

ik ben 12 heb 3 hengsten thuis staan waaronder 1 goedgekeurde hengst!

En wat is jouw ervaring en mening daarover? Heb je nog tips voor TS die wij ook mogen weten?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:19

onze hengsten hebben gewoon een normaal halster wat de merrie's ook hebben!
zelfs toen we nog natuurlijk dekte hadden ze gewoon een simpel halsterstje om als die dat alleen gewend is en goed opgevoed word maakt dat helemaal niet uit wat je der in of om hangt ;)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:55

ik heb haar al ge'pb't maar dat mogen jullie ook best weten ;)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:58

gewoon met een normaal halster. Hengst,merrie of ruin, allemaal met gewoon halster. Als hij niet te houden is, zou het eerder aan de opvoeding liggen.

die ouwe van mij (ja nog steeds hengst met zijn 20 jaar), is gewoon mak aan het halster enzovoorts. Het is net hoe ze opgevoed zijn, maar dat geldt voor ieder geslacht

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:01

Ook onze hengsten hebben een gewone halster om!

Als het problemen gaat geven kan ze evt. een hoofdstel omdoen!
Of ze kan evt. de hengstenketting door de mond heen doen of zols hier boven genoemd word :)
En als het echt niet te hanteren is kan ze evt. een hengstenbit halen.

Als mijn ggk hengst naast de merrie op de trailer moet dan doen we de hengstenketting door de mond van de hengst,Nouja,de merrie maakt meer kabaal en doet gekker dan de hengst :')

De hengst doet nagenoeg niks.... :')

Verder heb ik haar nog wat gevraagd en heeft zij mij wat gevraagd en heb ik nog een paar dingen gezegd wat ze kon doen/gebruiken enzo

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:02

monty robbert halster, verfijnd je signalen, hulpen, commando's wat ever
zou nu niet gelijk naar allemaal 'hengsten dingen' gaan kijken, eerst naar je hengst zelf ;)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:04

idd,maar als je hengst niet goed opgevoed is maken zulke dingen het toch wel wat makkelijker ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:07

een hengst is ook maar een paard
wees er allee consequenter mee

ga er niet gelijk allerlei scherpe zooi voor aan schaffen daar bereik je niets mee

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:17

Gewoon normaal en consequent opvoeden. Extra hulpmiddelen zou ik pas aanschaffen indien nodig. Wel heb ik hier een hengstenketting hangen, dat is wel handig omdat je die even snel onder zijn kin of over zijn neus kan doen indoen nodig. (maar er zit een dikke laag roest op, dus dat geeft wel aan hoe vaak ik 'em gebruik)

Gebruik wel altijd je verstand. Misschien overbodig om te zeggen, maar het is wel vaker voorgekomen dat zelfs de liefste en braafste hengst ineens heel anders kan reageren als de hormoontjes door zijn lijf gieren. Maar gezien je wel ervaring heb met kleine hengsten weet je wel hoe het werkt, toch?

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:25

Al onze hengsten lopen gewoon met normaal simpel halster, met het dekken hebben we sommigen, een hoofdstel zonder neusriem met een normale trens in, sommigen een ketting onder de kin door(aan de ene zijkant van het halster vast en dan door de andere zijkant) maar de meesten gewoon aan het halster. Op de trailer doe ik bij de wat drukkere een halsriem of een extra halster om, vooral als er een merrie naast op de trailer staat, en zorg ik dat ze met 2 touwen vast staan en niet te lang. Echter met buiten zetten in de paddock of in de stapmolen, waar de hengsten met z'n 6en in gaan(met schot er uiteraard tussen) lopen ze gewoon lekker relaxed aan een halstertje mee, ook gaan we vaak langs de weg met ze draven, en dit gebeurd ook gewoon aan een halstertje.
Je moet alleen nooit vergeten, dat het hengsten zijn, dus altijd opletten. Altijd zorgen dat je consequent blijft.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:37

klinkt heel cru maar ga eens bij een western stal kijken hoe ze daar met de hengsten om gaan dan heb je een handvat
waarom een western stal ??? 9 van de 10 keer word daar normaal met die dieren om gegaan ipv in een donker hoekje gestopt, ketting er aan, uurtje pd naar buiten als het niet teveel moeite is etc etc wat je bij 9 van de 10 engelse stallen ziet (als daar al hengsten rond lopen)

ben je niet zeker van je zelf begin er dan ook niet aan

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:41

Gewoon een normaal halster gebruiken en daar de hengstenketting onder de kin doen of over de neus. Geloof me: dat werkt. ;)
En verder moet je enorm consequent zijn; daar moet je zin in hebben. Persoonlijk zou ik 'm castreren als hij echt vervelend wordt en niet waanzinnig veel kans maakt op het dekbrevet.

En de stokmaat, neem aan dat het een KWPNer is? Want als dat zo is, dan denk ik dat je vanwege de hoogte alleen al te weinig kans maakt voor ggk bij de grotere stamboeken (KWPN, NRPS). Da's best klein, 163.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:47

elk paard is sterker dan jij bent, dus wat dat betreft kan je geen enkel paard aan.
Bij een hengst gaat het erom dat hij je respecteert. Bij zo'n 2,5 jarige puber waar de hormonen door het lijf gieren, geldt dat nog 100 x sterker dan bij een ander paard. Een hengst is een 'haantje' die zich graag wil bewijzen.
Een hengst kan ook onderdanig zijn hoor; als hij in een kudde is en er een hengst hoger in rang is, zal de jonge hengst echt zijn plaats wel weten. Maar net als in de kudde moet het voor hem ondubbelzinnig zijn wat zijn plek is.
Je mag dus geen fouten maken; als je onbewust een kleine blijk van disrespect tolereert (bijv. dat hij je even een klein duwtje met zijn hoofd geeft), zal dat bij een hengst direct leiden tot een 'greep naar de macht'.
Wat jij nodig hebt, is dus geen ketting maar goede kennis over paardengedrag, een zeer consequente houding en lef/uitstraling wat te zien is in je lichaamshouding.

Overigens zijn er ook hele lieve hengsten; ik heb zelf het voorrecht gehad met Samber om te gaan. Een watje. Maar ik heb altijd respect gehad voor hengsten.