stang en trens ervaring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

stang en trens ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:12

Hoi iedereen, ik ga met stang en trens rijden. Ik ga eerst ff verschillende proberen, dan kopen want die dingen zijn best prijzig.
Nu heb ik een stang te proberen die in het midden "gebroken" is zodat je de scharen onafhankelijk van elkaar kan laten scharen. Heeft iemand daar ervaring mee??

aafje87

Re: stang en trens ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:08

Hoe "gebroken" bedoel je?

Bedoel je een robart bit?:
Afbeelding

Of bedoel je werkelijk een grebroken bit zoals een simpele enkel gebroken trens?

De laatste optie mag namelijk gewoon stomweg niet. Een stang mag niet uit 2 delen bestaan.

Het robart bitje daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben er geen fan van. Je paard moet compleet op 2 teugels lopen en vooral jijzelf moet niet een iets sterkere arm hebben in de ene hand. Dan werkt die kant namelijk ook gelijk sterker in. Met een normale stang heb je dat veel minder en is de hefboomwerking verdeelt tussen beide kanten

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:09

Geen ervaring mee, maar waarom wil je dat proberen?

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:37

ja het is dus een ropart bit. Waarom ik het wil proberen?? Het lijkt me dat hij vriendelijker inwerkt, minder hefboomwerking, maar het lijkt me ook lastiger rijden, oa de dingen die aafje al aangeeft.
Ik denk dus niet dat dit de combinatie gaat worden waarmee ik ga rijden.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:23

Ik zou gewoon eerst het meest simpele proberen, dus een onderleg watertrens met een normale stang met normale tongvrijheid. Is het meest goedkoop en als je paard daar niet lekker op loopt kun je gaan kijken waar het probleem zit en daar de bitten op gaan aanpassen, maar om nu meteen een dure combi te kopen die misschien ook niet goed zit lijkt me zonde van je geld.

Mijn paard doet het trouwens prima op de meest simpele combinatie :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:35

VEGASS schreef:
Waarom ik het wil proberen?? Het lijkt me dat hij vriendelijker inwerkt, minder hefboomwerking

Voor de minste hefboomwerking gewoon een bit met de kortste scharen zoeken en weinig druk nemen op de stangteugel...
Maar er is niks tegen een behoorlijke hefboomwerking als het licht gehanteerd wordt, het zijn je handen die bepalen hoe iets inwerkt, niet alleen het middel.

zena81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:43

Voor de minste hefboomwerking gewoon een bit met de kortste scharen zoeken en weinig druk nemen op de stangteugel...
Maar er is niks tegen een behoorlijke hefboomwerking als het licht gehanteerd wordt, het zijn je handen die bepalen hoe iets inwerkt, niet alleen het middel.

Idd helemaal mee eens

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:26

ik rijd mijn paard ook op een strang en trens.
ik heb een best dure onderlegtrens gekocht.maar bleek later dat precies de zelfde ook goedkoop te vinden zijn.
en een normale stang. hij loopt er heerlijk op.
zoals al meteen gezegd werd is dat je dan minder afhankelijk bent van de verschillende sterkte per arm.