Help, welk zadel moet ik kiezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meliss1812

Help, welk zadel moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:06

Hallo,

Aangezien er zoveel keuzes zijn voor zadels zou ik graag wat ervaringen/foto's willen zien van wat jullie zoal hebben of hebben gehoord. Je hebt kieffer, Wintec (isabell), WOW, Ainsley, Passier, Anky, KN, Stubben, Hulsebos enz.....
Het gaat wel om een dressuurzadel, ik twijfel nog tussen bruin/zwart (gaat op zwart paard). Maar wat zijn jullie ervaringen, qua onderhoud, het passen, prijs/kwaliteit enz.

Ik hoop dat jullie willen helpen!! :o

meliss1812

Re: Help, welk zadel moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:28

Al 30 keer bekeken en geen ervaring oid over een zadel? :o

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:49

verschillende proberen en gaan voor het zadel wat het beste op je paard ligt en waar jij lekker op kan zitten.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:49

Ik zou gewoon een goede zadelpasser laten komen en dan kijken welke er op jou paard passen en daaruit een fijn zadel kiezen.

Ik heb zelf een KN Alegro gehad was ik zeer tevreden over maar paste niet meer op mijn paard.
Heb nu een IDEAL zadel. bevalt ook goed!!

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:56

Oké bedankt voor de reacties...
Ik laat er ook wel een zadelpasser bij komen, maar ik was gewoon even benieuwd naar ervaringen.. :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:03

Het zadel moet vooral passen op je paard, dan zit het meteen ook een stuk lekkerder.
- Kieffer wordt geleverd in een boommaat (32) en die kan je laten verbreden of versmallen. Doe ik niet graag, omdat dat soms wel eens scheef wil gaan.
- Ainsley is een smal zadel. Echt een dameszadel.
- Anky zit heerlijk. Maar ik geloof dat er tussen de oude en nieuwe modellen wel verschil zit.
- Passier vind ik niks. Maar misschien is dat ook omdat de passier waar ik op reed niet op het paard paste.
- Wintec is niet mijn smaak en vind het vaak voor geen meter liggen.
- Hulsebos zadels zijn superzacht. Zit als een stoel.
- KN zit lekker, al zijn sommige behoorlijk hard. Ik krijg altijd een mooie houding in KN (naast Anky en Ainsley).
- Prestige valt groot uit, zitting.

Dit zijn dus alleen ervaringen van mij. Belangrijkste is dat het zadel op je paard past, of beter nog, bij jullie als combinatie past. Ik kan nog wel meer ervaringen opschrijven, maar misschien vind jij wel het tegenovergestelde...
Laatst bijgewerkt door 2005 op 07-11-10 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:05

Wintec zit redelijk goed.
Het is gewoon een normaal zadel met veel mogelijkheden qua ''verbouwen'' (Kniewrongen kunnen gewisseld worden , boom kan verwisseld worden etc)
Hulsebos is echt een geweldig merk! Zit als een huis!
Maar daar betaal je dan wel weer voor!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:16

Bruin is nu weer mode, maar op een zwart paard zou ik zeker ook een zwart zadel kiezen, dat combineert mooi met alle kleurtjes dekjes en setjes :D

Zelf ben ik Barnsby fan, ouderwetse degelijkheid in een modern jasje. Zit heerlijk zacht, ook voor je paard door de wol-gevulde kussen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:24

Mijn ervaring is dat het heel belangrijk is dat er veel draagvlak van de kussens. De duitse zadels zijn wat achter gebleven bij de ontwikkeling hier in.
Ik heb zelf nu op een van mijn paarden een kent&masters uit de thorowgood fabriek. Ben ik tevreden over. heeft een verstelbare boom. Overigens moet bij het aanpassen van de boom ook altijd de vulling worden aangepast, vaak wordt dit vergeten.
Mijn wow komt volgende week, heb hier hoge verwachtingen van.
Ik weet niet wat je budget is maar wat betreft onder de 1000 euro zou ik eerder voor thorowgood zadels gaan.
Boven de 1000 denk ik dan richting de engelse merken zoals Ideal, crown, of een zadel die voor een groot gedeelte aangepast te bestellen is zoals de mfsc zadels
Je kunt overwegen om flair in te laten bouwen.

Het aller belangrijkste is dat het zadel voor jou en je paard past!

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:30

@ schangah: ben benieuwd naar de WOW zadel ;)

BEdankt voor de reactie :D! Kan ik zeker wat mee! En inderdaad het zadel moet voor beide goed zijn. Op mijn ORUN cursus heb ik een keer op een hulzebos mogen rijden die zit inderdaad erg goed :D! En WOW zadels hoor ik veel positiefs over. Ik zal eens gaan kijken naar Barnsby.. nog niet eerder gezien.. ;)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:01

ik heb een daaleman te koop. reden is dat ik zelf een ander zadel koop. pb voor meer info

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:07

hulsebos zit als een huis. maar heb er helaas wat pech meegehad.
nu een wow. kost wat maar ligt erg goed op mijn paard. ze doet het weer. qua zitten vindt ik het wel even wennen na een hulsebos.
maar als je er aan gewend bent is ie top.

ilovedolce1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:05

Ik zou voor een wintec gaan, goeie kwaliteit en niet duur :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:21

Ik ben nu zelf bezig om een Kent&Masters voor mijn merrie aan te laten meten. Voordeel boven de wintec is dat deze op veel meer punten verstelbaar is dan alleen de voorboom (wrongen verstellen tel ik niet mee, goed op de rug van het paard liggen is voor mij belangrijker dan de ruiter). Ik heb allerlei zadels op mijn merrie gehad, stubben, kiefer, ghost, barefoot, wintec, wintec met flair, WOW en merkloos boomzadel. Over geen één zadel, op de ghost na, was ik te spreken. Alles schoof en ik kreeg verschrikkelijk last van mijn heupen. Zelfs de WOW werkte niet voor ons, merrie liep er ook heel slecht onder. De ghost was toch echt het allerbeste en daar kon ik ook lang op door rijden zonder klachten, maar ja die ging kapot en op zo'n manier dat ik niet graag meer een ghost zadel wil. Daarom heb ik een msfc'er gebeld, die is langsgekomen en heeft met de Kent&Masters geadviseerd. Ik heb er mee proefgereden en ja hij schoof nog wel wat, maar dat was omdat hij nog niet was aangepast op mijn merrie. De K&M was volgens de MSFC mevrouw volledig aan te passen en omdat ik er ook goed op kan zitten heb ik die nu in bestelling. Zodra hij er is komt de MFSC mevrouw hem volledig voor mijn merrie op maat maken. We weten al welke voorboom erin moet en hoe breed het kanaal tussen de kussens moet zijn, echter omdat paardlief scheef bespierd is zullen er ook een paar shims in de kussens moeten. De singelstoten gaan nog op een aparte manier vastgezet worden zodat het zadel niet scheef kan trekken en ik hoop dat ik dan na een jarenlange zoektocht eindelijk een goed zadel heb.
TS een goed zadel is voor iedereen verschillend, het belangrijkste is dat je een hele goede zadelpasser hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:24

Ik heb voorheen een wintec gehad. Prima zadel, maar niet te vergelijken met een leren zadel. Nu heb ik een kieffer, ook heel fijn! Goede kwaliteit & zit als een huis.

Tip: Laat een zadelpasser komen en vraag of je instructrice aanwezig kan zijn. Zij kent jou & het paard, waardoor je samen met de zadelpasser het juiste zadel wel zal vinden!

mjmt22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:02

ik zal inderdaad de zadelpasser laten komen, en ik zal trouwens voor een zwart zadel gaan hihi.
bruin op zwart staat nooit zo mooi vind ik !
maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:11

bruin op zwart staat inderdaad niet zo mooi, heb zelf wel een bruin zadel, maar dan wel op een vosje dus dan kan het. Zelfs op bruine paarden vind ik vaak een zwart zadel mooier dan een bruin :P

xxxJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:48

Ik heb een Anky, heel fijn zadel! :)

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:52

Ik zou voor een zwart zadel gaan als ik jou was :)

Ik rijd mijn merens momenteel met een wintec dressuur, vind het verre van het beste zadels waar je uit kan kiezen. Maar dit was even het enige wat er in mijn prijsklasse was dat goed op zijn rug lag.
Wat ik zelf het lekkerste zadel vind is een Ainsley, heerlijke diepe zit, geen gedwongen houding, goeie beenliggen, allemaal dingen die ik zo vrezelijk mis met mijn wintecje.

Ik denk dat je echt even meerdere zadels op je paard zou moeten uitproberen.
Er is echt wel een zadel in jou prijsklasse waar jullie het beide mee eens kunnen worden :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:07

Mijn ervaring:

kieffer: Ik vind ze zelf erg fijn, heb 2 kieffers gehad en allebei met plezier mee gereden.
Wintec: Ben absoluut geen wintec fan, vind ze niet mooi.
Ainsley: Vind ik erg lekker zitten, lekker zacht.
Anky: Zit erg lekker maar heb gemerkt dat door het zachte leder de zweetbladen nog wel eens omgooh willen kruipen.
KN: Hier heb ik absoluut geen mooie houding op en ga voorover zitten.

Toevoegingen:
Kentaur(Elektra): Voor mij een top zadel!.
Thorowgood (T6): heb ik nou, voor een kunsttof zadel erg mooi, moet alleen erg wennen aan de vlakke zit.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 17:14

Bedankt voor jullie reacties :D