peeskappen nou wel of niet goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helenevz

peeskappen nou wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:54

Sommige mensen zeggen dat peeskappen helemaal niet goed zijn en andere wel? waar doe ik nou goed aan?

Quir

Re: peeskappen nou wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:56

Heeft je paard ze nodig? Gewoon om doen dan.

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:20

Kijk voor de sier hoef je ze niet om te doen, maar tikt je paard zichzelf regelmatig aan, dan kunnen peesbeschermers echt geen kwaad.
Zorg wel dat er geen vuil onder zit, dan krijg je ook geen schuurplekken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:23

het gaat meer om de warmte die onstaat onder die peesbeschermers, dat is slecht voor de pezen

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:24

ik gebruik ze wel altijd,

@ grany95

is dat echt zo?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:26

mijne mag ze niet om....omdat de oude opeesblessure niet aangedrukt mag worden volgens DA
mijne moet ze om.........omdat ze anders steeds haar schiefel aantikt en dan een operatie moet......zucht

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:27

sim0ne11 schreef:
ik gebruik ze wel altijd,

@ grany95

is dat echt zo?

ja dat is echt zo, 100%

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:16

Als je paard ze nodig heeft, kun je ze gewoon omdoen. Maar veel mensen gebruiken helaas ook peesbeschermers/bandages omdat het dan een mooi setje is met het dekje. Dat vind ik echt not done. Maar er is niets mis met het gebruik van bescherming als je het ook daadwerkelijk als bescherming gebruikt ;)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:55

Mijn paard kan nog wel eens "gek" doen, en daarom krijgt ze van mij beschermers om, en springschoenen voor. En dat scheelt wel, want toen ik dat nog niet deed heeft ze wel eens flink gebloed net op haar kroonrand, omdat ze met haar achterbeen op haar voorbeen sprong.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:23

Er is op Bokt al heel veel geschreven over peesbeschermers/bandages etc en de schadelijke effecten hiervan door de warmte-ontwikkeling van het paardenbeen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier ook echt wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan zijn, ofdat dit een algemene aanname is. Er is in ieder geval via de zoekfunctie genoeg over te lezen.

Ik ben voorstander van: niet nodig, dan ook niet doen.
Heeft je paard het nodig omdat anders de kans is dat ie zichzelf beschadigt: wel doen.

Succes met je keuze.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:45

Gimmick11 schreef:
Mijn paard kan nog wel eens "gek" doen, en daarom krijgt ze van mij beschermers om, en springschoenen voor. En dat scheelt wel, want toen ik dat nog niet deed heeft ze wel eens flink gebloed net op haar kroonrand, omdat ze met haar achterbeen op haar voorbeen sprong.

Bij mij net zo! Overigens dacht ik dat bij bandages de pezen warmer worden dan bij peesbeschermers. Sommige peesbeschermers hebben overigens 'luchtgaatjes'.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:21

Mijne heeft ze ook nodig maar als dat niet zo was zou ik ze ook niet om doen... Dat de warmte slecht is klopt volgens mij wel maar ik gebruik na het rijden een koelende gel onder de kapjes zodat hij daarna wel gelijk zijn warmte kwijt kan ;)

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:34

als je paard ze nodig heeft omdoen dan!
ik deed ze altijd om met springen,
maar doe je het voor de sier niet doen.

Helenevz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:07

Mijn paard tikt zichzelf erg graag aan en als ze schrikt dan komt ze altijd wel ergens tegen aan. maar mijn pony tikt zich soms aan en er gaan dagen voorbij dat ik geen getik hoor. vooral als het zomer is ben ik bang dat het verkeerkd gaat vanwege de warmte.

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 04:46

Ik heb wel sjabrakjes met bijpassende peesbeschermers maar de mijne heeft ze wel nodig. Ze zichzelf door enthousiasme nog weleens een tik geven of schuren.

Dus ja, als het nodig is dan is het nodig denk ik dan maar.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 05:00

Ook ik gebruik ze omdat mijn merrie ze nodig heeft. Vooral achter, maar dan gebruik ik voor ook. :+

Wat betreft die warmte, klopt dat wel.
Maar kan geen schade aanbrengen bij gezonde paarden benen, bij normaal gebruik.
Dus op schone benen, schone bescherming en geen uren laten zitten, maar alleen wanneer je ze nodig heeft

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:37

Mijn merrie heeft ze ook nodig tikt zichzelf achter regelmatig aan. Voor gebruik ik ook beschermers

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:37

Het gaat niet om de warmte. Peesbeschermers zijn slechte schokdempers, waar ze ook voor gebruikt worden. Echter heeft onderzoek aangetoond dat schokgolven juist vergroot worden door peesbeschermers. Dit was een onderzoek met 4 verschillende peesbeschermers, maar welke weet ik niet.

Onderzoek: Lauren Marie Luhman, Evaluation of Schok Attention in the Forelimb of Horses Wearing Boots and Wraps, Master of Arts Degree, 1998, San Diego State University.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:15

Even ter aanvulling. Voorheen gebruikte ik ze dus ook maar nu niet meer.

PaulineRosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:16

Ik denk dat ze zeker nuttig zijn!! Beter voorkomen dan genezen zeg ik dan maar! :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:27

Ik zou ze alleen gebruiken bij een paard dat zich daadwerkelijk aantikt of wanneer het aannemelijk is dat je paard tegen andere dingen aan zal tikken met zijn benen. (Dus springen evt bosrit). Anders niet om doen vanwege de warmte. Overgens zij mijn instructrice laatst dat een paard dat goed loopt zichzelf niet zal aantikken, ik heb er toen eens op gelet en heb ook het idee dat er wel een kern van inzit of het helemaal ophoud durf ik niet te zeggen maar toen een van de paarden netter begon te lopen streek hij ook direct minder. Hij leek er ook meer bij na te denken waar hij zijn voeten plaatste dus logisch dat je ze dan niet in je andere voet plaatst ;) .

Overgens is er helemaal niet zoveel onderzoek nodig naar of de pezen warm worden het is gewoon natuurkunde dat dat gebeurt. De pees werkt als een elastiek en neemt dus bewegingsenergie op slaat dat op als elastische enegie en geeft dan weer bewegingsenergie en warmte af. Om dat pezen altijd toch een aardig deel van die bewegingsenergie kwijtraken komt er dus logischer wijs veel warmte vrij. Tel daarbij op dat pezen niet bestand zijn tegen heel hoge temperaturen en je snapt dat niet wilt dat die warmte blijft hangen. Ik heb ook wel eens begrepen dat het voor (menselijke) marathon lopers ook echt niet slim is om de benen te warm te houden omdat hun pezen daar ook onder kunnen lijden.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:55

ik gebruik ze bijna nooit. mijn paard heeft ze niet echt nodig. alleen als ik ga springen doe ik ze wel eens om voor de zekerheid

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:07

Ik doe ze bij me verzorgpaardje alleen om met springen (voor de zekerheid). Gelukkig tikt ze zich met dressuur of buitenrijden nooit aan, dat komt omdat haar moeder een halve draver is en daardoor haar voeten anders neerzet.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:11

mijn pony heeft ook schiefel, dus ik moet ze ook om.:)

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:16

Ik gebruik ze ook niet. Maar dan zijn er weer mensen die zeggen: Als er wat gebeurt.. en je hebt ze niet om..
Het is beter voorkomen dan genezen! Je zit niet op een peesblesseure te wachten.. en dan denk ik zit ook wat in.